PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Lightning Returns: Final Fantasy XIII PS3
Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Door op februari 19, 2014 om 17:30 - 1.032 keer bekeken

Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII review ps3
Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII – Het is alweer zo’n vier jaar geleden dat Final Fantasy XIII op de markt verscheen. Het was de eerste Final Fantasy game voor de (toen) nieuwe generatie consoles. Het was ook de allereerste game uit de reeks die ook op een Microsoft systeem werd uitgebracht – in dit geval de Xbox 360. Met het verlies van de exclusiviteit voor PlayStation, wist het team van ontwikkelaars ons tevens te verrassen met een compleet nieuwe vorm van gameplay, die we niet bepaald gewend waren van de voorgaande titels. De gameplay behoefde iets minder strategie en meer vingervlugheid. Snel de juiste keuze kunnen maken was het gevolg van de meer op actie gerichte combat. Hierop werd voortgeborduurd in Final Fantasy XIII-2, totdat er van de originele gameplay niets meer terug te vinden is in Lightning Returns: Final Fantasy XIII – de afsluiter van het verhaal omtrent Lightning en Nova Chrysalia.

Nog eenmaal ieders lot in eigen handen

Vijfhonderd jaar na de gebeurtenissen van Final Fantasy XIII-2 ontwaakt Lightning van haar schoonheidsslaapje om een wereld in beroering te vinden. De God Bhunivelze heeft haar nieuw leven in geblazen om als reddende engel te fungeren. Ze zal zoveel mogelijk zielen moeten redden van een wereld die op het punt staat te vergaan, om zo deze een nieuw leven te bieden op de nieuwe wereld die Bhunivelze zal creëren op de dertiende dag – de dag des oordeels. In ruil voor haar medewerking, of eigenlijk meer de samenwerking, zal Lightning een tweede kans krijgen om zich te herenigen met haar zus, Serah. Helaas is niets zeker, maar toch laat ze die kans niet aan haar voorbij gaan. Met behulp van een bekend gezicht, zet zij wederom voet op Nova Chrysalia waar zij een letterlijke race tegen de klok aangaat.

Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII review ps3

Eenmaal aangekomen in één van de grotere steden van de game, gaat er direct van alles mis. Aan de complete omgeving en iedereen die zich daarin bevindt is af te lezen hoe slecht het gesteld is met de wereld. De sfeer is grauw en niet te vergelijken met die van de voorgaande games. Desalniettemin sluit het goed aan bij de setting van de game, die door middel van het verhaal al snel de duistere kant op trekt. In de eerste instantie stelde dat ons nogal teleur, omdat we ondanks de vele veranderingen binnen de franchise toch wel een bepaalde rode draad zagen, waarvan nu toch heel wat wordt afgeweken. Tevens wordt er bij het verhaal teveel rekening gehouden met spelers die de voorgaande delen niet onder handen hebben genomen. Voor degene die hiermee wel bekend zijn, betekent dit een verhaal wat door heel wat herhaling veel te traag op gang komt.

Van schaak naar airhockey

Sinds Square Enix een samenwerking is aangegaan met ontwikkelaar Tri-Ace, die ondersteunend werk leverde voor zowel Final Fantasy XIII-2 en Lightning Returns: Final Fantasy XIII, kun je terugzien dat de gameplay ook aardig aan de tand is gevoeld. Toen we voor het eerst kennis maakten met Lightning en consorten in Final Fantasy XIII was enig beraad voorafgaand nog een mogelijkheid, maar dat is ons nu langzaam maar zeker ontnomen. De combat in Lightning Returns heeft nogal wat weg van Tri-Ace’s Resonance of Fate, waarin je combo’s moest opbouwen en alle acties realtime werden uitgevoerd. Het enige verschil is dat je in plaats van drie personen, slechts de beschikking hebt over één personage: Lightning. Ondanks dat kun je haar wel uitrusten met verschillende Schemata, welke allemaal verschillende voordelen met zich meebrengen.

Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII review ps3

Zo kun je tijdens gevechten wisselen van kleding, bewapening en ander soorten accessoires om je zo perfect strijdklaar te maken voor de verschillende gevaren op je pad. Je kunt kiezen tussen drie verschillende Schemata, die je naar hartenlust kunt aanpassen. Waar de ene zich focust op magie, kan de andere weer rake klappen uitdelen met een zwaard en een derde kan zich focussen op het uitbuiten van zwakke plekken of juist zware aanvallen absorberen. Zo krijg je toch nog een beetje dat gevoel dat je meerdere personages bestuurt, of toch over verschillende klassen tot beschikt. Het is namelijk wel even afkicken dat je er nu zo ‘alleen voor staat’, in vergelijking met de voorgaande Final Fantasy games. De fast paced combat is goed uitgewerkt en je pikt de beste manieren om belagers te verslaan snel op. De simpele vijanden in het begin bereiden je goed voor op de moeilijkere eindbazen die je later in de game het leven zuur zullen maken.

Geen grinden als vanouds

Ook de manier waarop je personage levelt en daardoor sterker wordt, is totaal anders dan hoe we dit gewend waren. Het Crystarium is verwijderd en heeft plaats gemaakt voor bonussen door het afronden van quests. Zowel de main quest als de sidequests leveren bonus statistieken op, maar dit heeft ook een heel groot nadeel. Zoals we eerder al aangaven zit je gebonden aan tijd: na 13 dagen vergaat de wereld en je kunt dus niet op je gemakje sidequests gaan doen. Vooral niet omdat bepaalde NPC’s die deze quests uitgeven enkel op een specifiek tijdstip verschijnen of de items die je nodig hebt om de quest af te ronden in een andere dimensie kunnen zitten. Zelfs bepaalde locaties zijn niet te allen tijde toegankelijk, dus je moet heel goed nadenken over hoe je de tijd indeelt. Gelukkig is er wel een optie voor NG+ (New Game Plus), waarin je vergaarde items en statistieken overdraagt en zo alles wat je hebt gemist alsnog kunt doen.

Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII review ps3

En er is genoeg te doen als het om quests gaat. Niet alleen de main story line is voorzien van een groot aantal quests, maar je wordt ook al snel in de wijde wereld losgelaten waarin er aanzienlijk wat mensen zijn die je hulp behoeven. Het zij om een voorwerp terug te vinden of om een monster te verslaan, daarin is redelijk wat variëteit terug te vinden. Jammer genoeg zijn de quests, ondanks dat ze allen van elkaar verschillen, niet heel erg interessant om te doen. De sidequests voelen daardoor na een tijdje meer als noodzakelijk kwaad (voor de bonussen) aan dan dat je het doet omdat je daadwerkelijk mensen naar een nieuwe, betere wereld wilt helpen.

Hebben we hier wel echt zin in? Dat is iets wat we ons juist moeten afvragen. De game is niet onaangenaam om te spelen, het speelt lekker weg, maar wat doen we nu eigenlijk? Het verhaal lijkt al snel Final Fantasy onwaardig te zijn. Waar wij ons ooit al vanaf het begin van de game betrokken voelden bij het hoofdpersonage, voelden we nu een soort van leegte. De connectie met Lightning, ook al kennen we haar ondertussen door en door, die is er helaas niet (meer). De kern hiervan ligt wellicht in de verandering van het karakter van Lightning, ze komt wat emotieloos over – alsof zij alle hoop al is verloren. Ook het ontbreken van regelmatige interactie met bekenden, waarvoor ze wellicht wel die gevoelens toont, speelt dat alleen nog maar meer in de kaart.

Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII review ps3

De aankleding van Lightning Returns voelt als een flinke stap achteruit

Als we gaan kijken naar de algemene afwerking van de game, lijkt de franchise achteruit te zijn gegaan. We konden het ons haast niet voorstellen, maar om toch de vergelijking te kunnen maken hebben we eens Final Fantasy XIII en XIII-2 opnieuw bekeken. Als je gaat kijken naar hoe het er grafisch uitzag, krijgen we het idee dat dit deel met een Franse slag is gemaakt. De omgevingen zien er wat gewoontjes uit en afgezien van Lightning en de andere hoofdpersonages, ziet nagenoeg iedereen eruit alsof het rechtstreeks uit een PlayStation 2 game is geknipt en geplakt. Dan hebben we het nog niet eens over de voice-acting gehad, die niet alleen bij NPC’s, maar zelfs bij de hoofdpersonages ongeïnspireerd overkomt.

Gelukkig is er één ding waarin wij wel altijd op kunnen vertrouwen en dat is de muziek in Final Fantasy. Een verhaal wat verteld wordt door de prachtige samenstelling van tonen zou bijna goedmaken hoe verdrietig wij werden van het gebrek aan diepgang in het plot. En dat terwijl componist Nobuo Uematsu er ditmaal helemaal niets mee te maken had. Toch, als we terugdenken aan al die keren dat de muziek, verhaal en emotie van de personages ons een traantje deden wegpinken, blijft er weinig over om echt gelukkig van te worden als het gaat om Lightning Returns. De geluidseffecten tijdens de gevechten zijn dan wel weer netjes ingevuld.

Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII review ps3

Conclusie:

Het is moeilijk om één van mijn favoriete franchises bijna de rug toe te willen keren, maar soms moet je hard zijn en door de zure appel heen bijten. Het is nog nooit zo geweest dat ik absoluut geen haast had om een Final Fantasy game uit te spelen. Niet zozeer omdat ik zo snel als maar kon iets anders wilde doen, maar omdat ik zo graag wilde weten hoe het afliep. Dit was absoluut niet het geval bij Lightning Returns, sterker nog – het liet me koud hoe het afliep om eerlijk te zijn. Hoewel er enorm veel aandacht is besteed aan de gameplay en combat valt het uiteindelijk toch aardig tegen. Ik had steeds minder het idee dat ik een RPG aan het spelen was, maar meer een actiegame en zelfs hack ‘n slash op zijn tijd bij de wat simpelere vijanden. De diepgang is ver te zoeken en dit maakt het wellicht een domper voor de meeste Final Fantasy fans, maar daarentegen zal het de actie fans weer enorm aanspreken. Voor wie gaan jullie kiezen, Square Enix?

Pluspunten

  • Uitwerken van Schemata
  • Soundtrack
  • Uitdagende eindbaas gevechten
  • Open wereld
  • Goed geconstrueerde combat…

Minpunten

  • …die helaas niet zo goed past bij Final Fantasy
  • Ongeïnspireerde voice-acting
  • Eentonig en kleurloos verhaal
  • Grafisch matig

Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII review ps3


  1. Naam… Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    Ze hadde het op next gen moeten maken oh wel pfff ik twijfel om thief te kope wnr is er een review van thief ?? Jullie kunne me altijd overtuigen

  2. Aeristalo Geplaatst op    450 XP
    avatar

    Het spel draait nog op de oude engine van het eerste deel van de FFXIII reeks. Ik snap square enix ook niet waarom ze verder zijn gegaan met dit na de backlash van de vorige delen. Het verhaal is echt bagger ook.

  3. Lifa Geplaatst op    6 XP
    avatar

    Jammer dat je het niet leuk vond. Ik vind de 13 saga geweldig, over een paar weken komt 10 hd uit. Maar dat is een game wat ik ga overslaan. Ik vond de ps2 versie niks, hopelijk komt er een 12 hd. Volgende week komt de Tales of symphonia hd uit. Hopelijk heb je daar meer plezier van.

  4. Assasination-G crew Moderator Geplaatst op    568 XP
    avatar

    @Lifa:

    Inderdaad, het is heel erg verdeelt met de XIII saga, er zijn mensen die het leuk en een verfrissing vinden, dan heb je de mensen die het bashen omdat het niet is zoals het nostalgische FF gevoel en dan heb je de mensen die het oprecht niet leuk vinden, jammer, want alhoewel XIII zeker niet de beste FF is, is het zeker wel een vermakelijke game, tenminste, dat vind ik.

  5. Tony Geplaatst op    253 XP
    avatar

    Moet zeggen dat ik echt wel van de XIII franchise houd, maar als ik zo de verhalen en reviews lees ben ik bang dat ik deze gewoon niet eens de kans ga geven om te spelen, als het toch een teleurstelling is..

    Vermaak me wel met XIII en XIII-2 :)

  6. Flaming_Kaiser Geplaatst op    3970 XP
    avatar

    Ik vind de 5 voor graphics echt zwaar overdreven. Ik vond het eigenlijk wel een leuke game daar verschillen we in mening. En ik vind Lightning gewoon de vrouwelijke Cloud en dat was voor mij de FF character ever.

  7. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @Lifa: Ja ik vond Lightning Returns echt een beetje jammer, maar XIII en XIII-2 kon ik me juist enorm goed mee vermaken.
    @Flaming_Kaiser: Je moet het zo zien, en zo leg ik het ook uit in de review, als je gaat kijken naar FFXIII en XIII-2, en dan deze ernaast legt… 5 jaar verschil, dan is Lightning Returns gewoon echt geen mooie game. FFXIII had nog dat “wauw-effect” en als je een verouderde engine gaat gebruiken voor een game die juist het uiterste uit last-gen moet kunnen halen, dan is dat gewoon een beetje een tegenvaller.

  8. 82.171.8.xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    mijn mede nerds, hoe kunnen we uberhaut discussiëren over de meest afgetrapte final fantasy ever!? lightning zelfde als cloud..? battle systeem is anders als alle andere final fantasy’s who cares?? I CARE en ik hoop toch ook echt mijn mede final fantasy spelers die vroeger ff 7,8 en 9 helemaal verkracht hebben. dat waren ze en ALS fanas verwachten we zulke games zo was final fantasy en zo verwachten we em ook, bad guys, dikke muziek(ost die je vandaag de dag nog af en toe op youtube beluistert), meeslepende verhaal, open wereld, trainen voor die extra exp, spelen totdat je in slaap valt en in de ochtend gewoon een glimlach krijgt als je wakker wordt en weet dat je avontuur op je staat te wachten.

    De final fantasy 13 delen hebben me nooit vermaakt, lightning is irritant, tis een chick en gedraagt zich als een boy NEEj dat staat niet en komt totaal niet cool over. en plus final fantasy delen waren altijd goed totdat ze sqaure-ENIX werden toen werd et kut. final fantasy was altijd 1 deel en thats it, ps1 3 geweldige finalfantasy delen(wauw allemaal), ps2 hadden we ff x en final fantasy 12. et was ietsjes anders maar et was wel gewoon final fantasy. maar ooooh mijn god ps3 ff 13 oke twas niks aan maja ik dacht maakt nie uit ik bikkel me erwel doorheen. met bloed zweet en tranen had ik me druit gespeeld en toen kwam de klap op de vuurpijl. nog een fcking vervolg eeugh. ik stop met typen

  9. Mechromancer - Banned Geplaatst op    487 XP
    avatar

    pas bij new game+ wordt het leuk :P

  10. Mithrandir Geplaatst op    1295 XP
    avatar

    @82.171.8.xxx: Best anoniempje, ook als je anoniem reageert mag je nog best een beetje op je taalgebruik (en taal- en spelfouten) letten.
    Verder kan ik niet zo oordelen over FFXIII ten opzichte van de eerdere delen, aangezien ik die nooit gespeeld heb (en daar ook geen behoefte aan heb).

    De originele XIII vond ik prima, deeltje 2 vond ik een stuk minder door het verwarrende door de tijd heen springen. Daar ben ik dan ook vrij vroeg afgehaakt. Noem mij maar een rare, maar ik heb liever een vrij eenduidig pad door het spel heen, dan zo’n open -zoek-het-maar-uit- wereld.

    De referentie naar Resonance of Fate doet me dan wel weer deugd, die gameplay vond ik heel prettig spelen! (En Sensu, die gameplay was absoluut niet real-time hoor!)

    Ik krijg deze game als het goed is binnenkort in de bus, en ben dus toch wel benieuwd. Jammer dat het grafisch niet meer mee kan,maar ik ga kijken of de game me toch nog kan verrassen.

  11. 84.105.72..xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    Ik heb een vraag aan de FF fans die het spel ook aan het spelen zijn.

    Nu ben ik aan het spelen en kom er achter dat ik missie s mis door tijdsgebrek omdat de dagen wel heel snel voorbij gaan.
    Nu weet ik dat er een game+ story erbij zit , krijg je dan wel de tijd om alle gemiste missie s op een normale manier manier te kunnen voltooien zonder dat je aan een bepaalde tijd bent verbonden.

    Graag een waardig antwoord op mijn vraag .

  12. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @Mithrandir: In vergelijking met de oudere Final Fantasy games vond k het wel héél real-time. Daar doelde ik meer op. :P En dan vooral het timen van je aanvallen voor die Tri attack (of wat was het ook weer?).

  13. Mithrandir Geplaatst op    1295 XP
    avatar

    @Sensu: Yup, een tri-attack.

    Voor wie zich afvraagt wat we bedoelen, zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=GH6HYdqmXWU

    Je hebt alle tijd om je ‘run’ te plannen, maar als je een tri-attack start, gaan alledrie je karakters rennen. Je moet dan dus tussen die drie schakelen, om het juiste karakter te laten vuren, en dat vergt wel wat timing!

  14. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @Mithrandir: Ja! En die perfecte timing zit nu dus ook in Lightning Returns verwerkt voor blocken en soms dus instant stagger, Chronostasis om dit effect te verlengen etc..

  15. Seven Geplaatst op    510 XP
    avatar

    Momenteel al een aantal FF-dagen opweg en ik heb een gemixed gevoel.

    Minpunten:
    - De graphics (characters en wereld) zijn treurig.
    - Het geluid in de open wereld vaak te zacht/afwezig
    - Het geluid van het lopen is zeer overdreven, soms zelfs vervelend.
    - Leveling via sidequests vind ik jammer, geef mij maar het crystarium.
    - Ik mis het spelen met een Party
    - Tijd is VRESELIJK. Voor mijn gevoel moet ik erg gehaast spelen om alles te halen, waardoor ik opzeker veel van het spel mis. Het ‘open wereld’ gevoel verdwijnt hiermee.
    - Voor mijn gevoel weinig variatie in de monsters… (spel nog niet uitgespeeld)

    Pluspunten:
    - Het is FF :-)
    - Gevechten zijn gaaf en vaak uitdagend.
    - Ik vermaak met toch al behoorlijk wat (echte) uren
    - Strategisch voldoende mogelijkheden… wanneer/waar krijg je haste?
    - EP is leuke toevoeging
    - Open wereld
    - monsters laten uitsterven

    Ondanks ik me er prima mee vermaak moet ik het helaas eens zijn met het reviewcijfer.


boxshot

Releasedatum:
14-02-2014
Genre:
Role Playing Game
Uitgever:
Square Enix
Ontwikkelaar:
Square Enix
Gespeeld: Batman: Arkham Knight
1 september om 12:30
GTA V voor de PS4 nog steeds gepland voor dit najaar
1 september om 11:47
Dit zijn alle releases van september – welke game(s) haal jij?
1 september om 11:00
Dragon Quest: Heroes aangekondigd voor de PlayStation 4
1 september om 10:03
Bandai Namco Games komt met God Eater 2: Rage Burst
1 september om 9:33
PSX-Sense is onderdeel van Rootbeat© 2008 - 2014 Alle rechten voorbehouden