DLC Special: Battlefield 4 – Second Assault – Soms als je een multiplayer uit een lang lopende serie uit het FPS genre aan het spelen bent denk je weleens: “zou het niet geweldig zijn als ik die ene map of meerdere favorieten in dit nieuwe deel kan spelen?”. Die gedachte moeten ze bij DICE ook hebben gehad voor Battlefield 4, want met Second Assault introduceren ze oude maps, maar wel met wat extra karakter en dynamiek. Vorige week verscheen de content voor Premium en we hebben opnieuw wat uren gespendeerd in verschillende modi om jou een juist beeld van deze maps te geven.

De maps in een nieuw jasje

Zogezegd zijn het dus geen splinternieuwe maps en wellicht komt dit wat makkelijk over en had je echte nieuwe maps verwacht als downloadbare content, maar het toevoegen van de Levolution feature aan deze maps heeft een gewenst effect. De reden hiervoor is dat de dynamiek anders is en zo ook de beleving. Daarnaast moesten we als speler op meer dingen letten in de maps en daar onze tactiek op aanpassen, hoewel we hierbij wel moeten opmerken dat de Levolution feature niet op elke map van dezelfde schaal is. De maps die Second Assault bevat zijn: Operation Firestorm, Caspian Border, Gulf of Oman en Operation Metro. Op de laatste na, maps die veel overeenkomsten hebben qua leveldesign.

De eerste map, Operation Firestorm, is één van de drie maps die in Battlefield 3 zat. Een map midden in de woestijn met een olieraffinaderij als centrum van de map waar de actie op de voet het hevigst is. Het is een vrij open map met verder nog een aantal gebouwen waarin of vlakbij de objectives zijn in de variatie aan modi. Het is een toffe map, maar zeker niet onze favoriet van Second Assault. Dit komt doordat de Levolution feature niet erg aanwezig is en van alle maps lijkt deze het meest op de versie uit 2011.

De evenementen die plaatsvinden hebben voornamelijk met vuur te maken. Je kunt namelijk een schakelaar overhalen bij een toren waar snipers in kunnen zitten om deze levend te verbranden en daarnaast kun je ervoor zorgen dat de olieleidingen die rond de olieraffinaderij liggen gaan lekken en als het ware vuur gaan spuwen. Dit doe je door sluitingen van de leidingen kapot te schieten. Op deze wijze blokkeer je bepaalde gebieden waardoor bijvoorbeeld snipers daar niet meer kunnen komen. Verder kun je een hijskraan naar beneden halen waarmee je vijanden die erop zitten of eronder lopen in één klap af kan maken. Het is zonder meer spectaculair, maar naast nog wat andere zaken als bermbommen gebruiken is het verder niet heel bijzonder.

Haal de toren naar beneden

Caspian Border is dan een meer geslaagde map en dit is ook één van de meest gespeelde maps uit Battlefield 3. De map is erg uitgestrekt en staat vol met bomen en kent tevens aardig wat hoogteverschil. De 2014 versie van deze map is op een aantal plaatsen flink gewijzigd. Als eerste is er nu een grote muur die twee partijen van elkaar scheidt. Deze muur heeft op een aantal plaatsen een doorgang en in bepaalde modi kun je hier goed gebruik van maken, want de doorgangen zijn te blokkeren. Zo heb je blokkades die je omhoog en omlaag kunt halen, maar je kunt natuurlijk ook met tanks een blokkade opzetten.

Ten tweede heeft de map een forse Levolution feature wat een grote antennetoren is. Deze kun je door een explosief te activeren bij de bodem laten instorten. Toen dit gebeurde stonden we er wel even naar te kijken, want er volgt eerst een reeks aan explosies die naar de top van de toren gaat tot de toren het begeeft en naar beneden keldert. Naast dat deze veel schade kan aanrichten op de grond breekt deze ook meteen de muur. Hierdoor verandert de eerder genoemde dynamiek totaal, want nu zijn beide teams niet meer van elkaar gescheiden en zo ontstaat er vaak een groot gevecht bij de gevallen toren. Hier is een hoop cover te vinden en het is strategisch een belangrijke plek. In algemeen is de strijd op deze locatie een stuk heftiger dan in Battlefield 3 door de toevoeging van dit evenement.

Caspian Border was in Battlefield 3 al een fraaie map, maar is nu nog leuker geworden naar onze mening. Visueel is er verder weinig veranderd al zijn de bladeren nu bruin en geel in plaats van groen. Er zijn overigens nog wat andere Levolution features te vinden, zoals de brandblussers en andere objecten die je kunt vernietigen. Deze kunnen naderhand weer voor dekking gebruikt worden, maar dat zijn meer de extraatjes. In Gulf of Oman kun je als speler zonder dat er wat gebeurd al veel cover vinden. Deze map stamt nog uit Battlefield 2 en kwam naar Battlefield 3 via de Back to Karkand uitbreiding. Het is een favoriete map bij veel Battlefield liefhebbers en dat is volkomen begrijpelijk.

Zand in onze ogen

Net als Operation Firestorm speelt de actie zich af in de woestijn en daarmee komen we bij de kenmerkende Levolution feature van deze map. In deze map kun je namelijk geteisterd worden door een hevige zandstorm die het zicht aanzienlijk verminderd. Door deze situatie die toch aardig wat minuten in beslag neemt moeten de teams hun tactiek wijzigen. Helikopters, straaljagers en snipers worden hier flink benadeeld en het gevecht gaat meer naar de grond met soldaten en voertuigen. Elke keer als dit gebeurde merkten we dat veel spelers even gedesoriënteerd waren en ook wij moesten er even aan wennen. Dit is gelukkig niet de enige verandering met een tof effect.

Zo heb je bijvoorbeeld in Rush dat de aanvallende partij in Battlefield 3 altijd de laatste M-Com station aan moest zetten laag voor het flatgebouw. Dit was soms amper te verdedigen of op te blazen, maar nu zijn er meer toegangen tot het flatgebouw wat het wat makkelijker maakt. Ook zijn er meer blokkades voor de flat waardoor de verdedigende partij meer dekking kan zoeken. Minder goed is dat de map in Conquest wel erg in het voordeel werkt voor de Russen, want als je als de VS start begin je altijd vanaf het strand en daarmee ben je meteen in het nadeel wat jammer is. Wellicht dat dit nog in de toekomst via een patch aangepast wordt.

Nieuwe Operation Metro is dynamischer en chaotischer

Dan komen we aan bij de laatste map wat de wat minder open map Operation Metro is. Deze map is ook een favoriet bij velen in Battlefield 3. De map combineert open gebieden met close combat oftewel complete chaos. Deze map bevindt zich in hartje Parijs en als je het nog goed kan herinneren werd deze stad getroffen door een atoombom in de singleplayer. De nasleep hiervan is overduidelijk te zien in de map. De lucht is grauw en verder zie je veel destructie (bankgebouw erg gehavend) en het gras is nu minder aanwezig. Leuk detail is dat dit gras nu zo droog is dat het brandbaar is. Je kunt dit dus ook als wapen gebruiken om een muur van vuur te creëren.

Buiten dat het vuur schade aanricht zorgt het er ook voor dat de vijand je minder snel kan zien. Iets anders dat opviel was dat je nu met een jetski over het meer kunt gaan wat erg handig is in modus Rush. Je kunt meteen de vijand flanken en daar een spawn plaatsen. Er zit meer tempo in en de kans dat de aanvallende partij wordt afgesloten bij de vaste spawnpoints is minder groot. Het heeft dus een positieve uitwerking. In de metro zelf is het zoals we uit Battlefield 3 gewend zijn volop en constant actie. De metro is licht ondergelopen met water wat het verplaatsen langs de wagons wat lastiger maakt, maar het is niet veel anders.

De wapens uit Battlefield 4 maken wel een verschil in deze map, want zo heb je de XM25 (airburst) waarmee je van grote afstand iemand in één keer kunt doden. Dit wapen heeft een scope waarmee je makkelijk in het donker vijanden kunt waarnemen. Voor iedereen die sceptisch was over het effect hiervan in deze map, het spotten van vijanden is handig hiermee, maar het is tijdens het spelen niet iets waar we ons aan ergerden. Operation Metro bevat verder subtiele veranderingen en Levolution features die ook hier de dynamiek veranderen. Er zijn meer gangen aanwezig, zoals bij de uitgang van het metrostation. Hier kun je nu meer flanken bij de winkels en daarbij ook de elektriciteit uitschakelen in een andere gang met duisternis tot gevolg.

Nu is er ook een lift bij de laatste roltrappen waardoor je meer toegang hebt tot dat gebied en de vijand in bijvoorbeeld Rush van achteren kunt aanvallen. Het zorgt voor nog meer chaos op deze map. De Levolution features zijn niet groots, maar voegen wel wat toe. Zo kun je houten palen kapot schieten waardoor het plafond naar beneden komt en je iemand daaronder kan doden. Ook zorgt de rook hierbij voor wat visuele cover. Verder zijn er ook hier brandblussers kapot te schieten en dat is het eigenlijk wel. Het blijft toch een gave map, die nu nog beter is geworden doordat er meer opties zijn om te flanken. De map is dus dynamischer door de wijzigingen en nog chaotischer, maar niet minder vermakelijk.

Wat terugkerende wapens en voertuigen

Buiten de vier maps zijn er ook wat wapens die terugkeren. Dit zijn de F2000 (assault), M60E4 (support), GOL Magnum (scout), AS Val (engineer) en DAO-12. Het laatste wapen is beschikbaar voor alle kits. Deze nieuwe wapens in Battlefield 4 zijn zoals altijd niet meteen beschikbaar, maar dien je via uitdagingen (assignments) vrij te spelen. Second Assault bevat ook twee voertuigen waaronder de Desert Patrol Vehicle wat een snelle buggy is met machinegeweer bovenop en de heftruck is er ook weer. Hiermee kun je niet veel doen behalve hem volplakken met C4 en met een trage vaart richting een doel sturen. De wapens en voertuigen zijn uiteindelijk leuke en degelijke toevoegingen.

Conclusie:

We vergeten bijna Capture the Flag, maar deze modus maakt via Second Assault zijn comeback en we zijn blij met de terugkeer hiervan. De modus waarin elk team drie vlaggen moet zien te stelen van de ander is vermakelijk en werkt goed. De Levolution feature met de zandstorm in Gulf of Oman kun je als team goed hierbij gebruiken. Deze modus maakt de Second Assault DLC wel compleet. De maps, die in een andere jasje zijn gestopt zijn stuk voor stuk een toevoeging tot Battelfield 4 mede door de Levolution feature. Vooral de wijzigingen in Caspian Border en Operation Metro zorgen voor een andere dynamiek. De maps waren al goed en zijn nu succesvol overgebracht naar Battlefield 4.