DLC Special: Call of Duty: Ghosts – Onslaught – Met Call of Duty: Ghosts is er weer een nieuw deel aan de populaire shooter franchise toegevoegd die we nu ook op onze PlayStation 4 kunnen spelen. De serie heeft door de loop der jaren wel wat kritiek te verduren gekregen en bij dit laatste deel spitst de kritiek zich voornamelijk toe op de grootte van de levels in de multiplayer. Dit bevordert volgens velen niet de bekende run & gun gameplay, maar zou juist meer het campen in de hand werken. Daar valt wel iets voor te zeggen, want de meeste levels zijn inderdaad vrij ruim van opzet, maar met de Onslaught DLC werd ons door Infinity Ward anders beloofd. Tijd om te kijken of dit echt zo is en of we hier veilig onze zuurverdiende centen aan uit kunnen geven.

Drie nieuwe gezichten en een oude bekende

Zoals we min of meer gewend zijn van iedere DLC voor een Call Of Duty krijgen we naast drie nieuwe levels er weer een map bij die we nog kennen uit een eerder deel (daarover zo meer). Ook krijgen we er een nieuw level voor de Extinction modus bij. Wat vrij snel opvalt, is dat alle vier de levels veel compacter aanvoelen dan de meeste die je al kent waardoor de run & gun gameplay weer in ere wordt hersteld. De vier levels uit het Onslaught DLC pakket zijn: Fog, Bayview, Containment en Ignition, de uitbreiding voor Extinction modus heet Nightfall.

Fog is de eerste map die we gingen spelen en daar hangt een wat grauwe sfeer wat ook tot uiting komt in het kleurenpalet wat hier gehanteerd wordt. Verder vinden we hier een klein moeras en zijn er veel nauwe doorgangen en een paar grot-openingen die beide kanten van het level met elkaar scheiden. Leuk is, dat indien je een field order goed weet uit te voeren, je als Michael Myers (bekend uit de Halloween films) rond mag rennen om onder begeleiding van een passend deuntje, je tegenstanders één voor één mag afslachten met een hakbijl. Fog leent zich door zijn setting uitstekend voor een potje blitz al zul je, jezelf ook prima weten te vermaken met een potje domination of search & destroy.

Het tweede level is Bayview en deze ligt aan een baai en ook hier zijn aan de ene kant veel gangetjes en kleine ruimtes te vinden. Aan de kant die aan de baai ligt, is het vrij open en rijdt er tevens een kleine trolley rond. Jezelf daarin verstoppen om zo al rijdend op een verdekte manier extra kills te maken is niet al te lang vol te houden, aangezien andere spelers je dan vrij snel door zullen hebben en je ook van meerdere kanten kunnen benaderen. Desondanks geeft het wel weer extra dynamiek aan het level waarbij we je aanraden om voorzichtig te zijn wanneer je deze kant het level opzoekt.

Onze favoriete map is echter toch wel Containment dat wel iets weg heeft van een Zuid-Amerikaans dorpje en waar beide kanten van het level gescheiden worden door een hele grote geul. Iets meer aan de linkerkant van dit level ligt een brug waar een truck met nucleair materiaal op staat. Door het behalen van een field order kan je ervoor zorgen dat dat deze brug met truck en al vanuit de lucht kapot geschoten wordt, waardoor je vijanden die op de brug staan gelijk verpulverd zullen worden. Juist deze grote geul maakt de actie nog dynamischer, waarbij vijanden zich regelmatig in deze geul zullen ophouden. Op je tellen passen dus, wanneer je deze geul betreedt.

Ignition keert terug

Iginition is, zoals we al in de inleiding vertelden, een oude bekende. We kennen het nog van Modern Warfare 2 waarbij wel duidelijk is te zien dat het level een grote make-over heeft gehad. De grote raket die in het midden staat, kan wederom door het volbrengen van een field order worden gelanceerd waarbij vijanden die op de verkeerde plek staan direct levend geroosterd zullen worden. Ook hier kan de actie van meerdere kanten komen aangezien er in het midden grote buizen liggen waarbij aan beide kanten twee grote loodsen staan waarin spelers zich kort verschuilen, maar elkaar ook vaak tegen zullen komen.

Nightfall

Infinity Ward bracht ons met Call of Duty: Ghosts de Extinction modus en nu mogen we ook hier een nieuwe uitbreiding voor verwelkomen. Getiteld: Nightfall. Er is een eenvoudige verhaallijn bedacht waarbij een medisch experiment met aliens, in een basis ergens hoog in de bergen, grondig is mis gegaan. Jij start alleen of met je team aan de poort van de basis waar een schreeuwende soldaat gelijk gedegradeerd wordt tot smakelijk hapje van een reusachtige alien.

Dat zet gelijk de toon, al heb je nu meer dan in ‘Point of Contract’ de kans om via hoger gelegen plateaus aan de aliens te ontsnappen om zo ergens even op adem te kunnen komen. Tijdens het spelen krijg je tevens te maken met nieuwe soorten waaronder een reuze alien, The Breeder genaamd. Die steekt er letterlijk met kop en schouders bovenuit en om die te verslaan is goed teamwork absoluut een vereiste. Weet je daar voorbij te komen, dan krijg je later ook nog de beschikking over een nieuw wapen, de Venom X. Dit wapen schiet groene gelei-achtige kogels af waar hetzelfde giftige groene zuur uitkomt waar jij door de Scorpions vaak beschoten mee wordt.

Conclusie:

Bijna vergeten we nog de twee nieuwe wapens te noemen, maar de Maverick assault rifle en Maverick sniper rifle zijn beide zeer soepel in gebruik, waarbij vooral die laatste met name in de hardcore modus wat over-powered aanvoelt. Als geheel voelen de vier maps uit Onslaught echter compact aan en duurt het nooit lang eer je weer oog in oog komt te staan met een vijand. Plekken om te campen zijn er wel, maar door de indeling van de nieuwe maps zullen campers vrij snel worden ingerekend door spelers die liever spelen volgens het run & gun concept. Met Nightfall krijgen we er bovendien weer een nieuw hoofdstuk voor de Extinction modus bij, waarin de actie nog intenser is. De discussie of deze DLC niet gratis moet zijn is wat ons betreft dan ook een gepasseerd station, liever beantwoorden we de vraag of deze DLC de typische gameplay brengt die je zo van de franchise gewend bent. Dat is zeker het geval waardoor we je veilig kunnen aanraden om, mocht je nog twijfelen, tot aanschaf over te gaan.