Watch_Dogs komt onder andere naar de PlayStation 4 toe en het belooft een erg boeiende game te worden. In een artikel op het PlayStation Blog heeft de animatie director, Colin Graham, aangegeven dat het werken aan Watch_Dogs op de PlayStation 4 nogal een plezier is. De console is namelijk het platform om een nieuw type game voor te ontwikkelen en dan doelt hij voornamelijk op het geheugen.
Normaal gesproken raak je snel uit het beschikbare geheugen, zeker aan het einde van een consolecyclus, maar dat is bij de PlayStation 4 natuurlijk niet aan de orde. Bijgevolg levert dit in de game dan ook een grotere variatie aan inwoners van Chicago op om maar wat te noemen. Vanuit zijn perspectief is het werken met de PS4, werken met ongelimiteerd geheugen en dat is erg prettig.
“PS4 has really given us the platform to build a new type of game. It gave us a chance to dream. From an animation point of view we’re always running out of memory, especially when you start developing towards the end of a console generation, so PS4 allowed things like reduced animation compression and more variety in civilians.”
“From my point of view it’s a bit like working with an unlimited budget because we can’t fill the memory budget on PS4. It’s a really nice piece of hardware.”
Hier wist lead game designer Danny Belanger nog wat aan toe te voegen, want de krachtige technologie helpt Ubisoft om een betere simulatie van de wereld te maken. Denk dan zoal aan betere water effecten, meer inwoners in de stad, de kwaliteit van de belichting en nog veel meer. Men neemt echt een nieuwe stap.
“The powerful technology helped us create a better simulation,” said Belanger. “The water effects, the amount of people in the city, the quality of the lighting… it all brings us a step forward.”
Ben benieuwd wat ze allemaal kunnen toveren over een aantal jaar, begin bij de PS3 hadden veel ontwikkelaars er probelemen mee, dit is positief.
Ze bedoelen die gddr5?
@Mikeyboy: omdat het nu makkelijker is zullen we denk ik minder verrasingen verwacht, want wie had verwacht dat een game als tlou of gtav op de ps3 kan draaien.
Ben benieuwd, bij AC4 konden ze dit ook al doen (bv. de zeilen op je schip waren niet van karton zoals op de PS3). Maar AC games hebben bv. altijd FPS problemen gehad op de consoles tot Black Flag op de PS4, hoop dan ook dat WD geoptimaliseerd wordt voor de PS4, de graphics interesseren me niet zo heel veel als de game maar leuk is en soepel speelt.
@Naam…: Ik kwam zelf redelijk wat bugs tegen in TLOU, soms stond ik in een bepaalde hoek waar ik kon zien dat hele stukken decor verdwenen, ze werken met een systeem waar alles wat niet in beeld is gewoon niet gerendered wordt omdat het niet nodig is (kwam zelf ook talloze slechte textures tegen, en veel daarvan proberen ze te verbergen in de donkere stukken). Daarnaast zijn er vrij weinig npc’s die gerendered moeten worden en is veel in de verte gewoon ‘plat’ decor, desondanks ziet het er mooi uit en maken ze gewoon gebruik van wat acceptabel is, terwijl games zoals Killzone 2 en 3 bv. puur de kracht van de machine naar boven halen.
GTA V vind ik niet zo speciaal trouwens, de graphics wegen zwaar op de PS3, heb constant framedrops gehad tot rond de (ik schat) 15 fps, daarnaast worden er erg weinig npc’s gerendered, als je soms op bruggen staat zie je gewoon auto’s in en uit beeld poppen. Heb ook dat als je hard door de stad rijd dat ineens het verkeer een stuk minder is, bij GTA 4 was het gewoon zo dat hele gebouwen nog gerendered moesten worden als je te snel voorbij reed.
Beide games zien er leuk uit maar zijn bij lange na geen echte nextgen games geweest, hopelijk gaat dat dus veranderen met de games van Ubisoft na WD.
benieuwd wat Naughty Dog uit de console zal persen… 🙂
@derage88: Als je de moeite neemt om alles onder een loep te bekijken dan vind je altijd wel wat……. Ik was onder de indruk grafisch. Maar het acteren was ongeëvenaard in welke game ik dan ook op de ps3.
Wat een marketing gel#l zeg. Er zijn al grafische kaarten voor de PC met 6GB DDR5 en ook die kunnen niet alles aan.
De PS4 met zijn 8GB gedeeld geheugen is dus echt geen wondermachine.
@derage88: 256 mb op de processor en 256 mb op de videokaart versus 8gb nieuwere generatie geheugen. Tja het is ook maar een klein verschil natuurlijk dat dit draait op de PS3 vond ik erg bijzonder. En het verhaaltje hierboven KZ was leuk maar kwam verhaal niet meer dan vermakelijk….
@zAo: Want een PC is natuurlijk hetzelfde als een console right?…zucht -,-
@Xnator: +1
@Xnator: +1
U can do it WD !!!
@zAo: Maar wel een wereld van verschil en hij hoeft ook geen ballensysteem als Windows te onderhouden.
Beetje marketing dit, is met de PC al jaren zo alleen is er nu veel minder limiet.
Ein-de-lijk. 😀
Ik zal hem zeker in huis halen. Lijkt me een top game, maar met ogenschijnlijk ongelimiteerd geheugen konden ze zijn jas toch wel beter laten wapperen? 😉
@Mikeyboy: eindelijk iemand die het snapt ik vind het knap dat ze zulke mooie games kunnen maken terwijl de console nog maar net uit is
@zAo: op de pc zit een begrenser op de video kaarten dat zorgt er voor dat je om de zoveel tijd een nieuwe koopt en als je me niet geloofd verklaar dan aan mij hoe de video kaart van de ps3 games zoals gta 5 aan kan de video kaart is 256mb
praatjes vullen geen gaatjes zeggen ze toch meestal?
nou dit dus : )
@derage88: TLOU heeft ook camera blur (bij snelle actie werd alles vaag en lelijk) games als Silent Hill hadden mist om alle lelijke beelden te verbloemen. Al met al allemaal slimme trucjes.
@94.212.19.xxx:
Jarenlange ervaring met 1 specifiek systeem, en nog altijd framedrops, popping, en geen geweldige graphics.
@Mikeyboy:
verwacht niet teveel.
er zit weliswaar een van de (zo niet de) nieuwste technologie van videokaart in de ps4, maar het is wel de minste versie van de nieuwste technologie.
allemaal leuk en aardig deze informatie wat ze geven, maar ze hadden ook een hele hoop praatjes bij de ps3, en zoveel super games waren er daar ook niet echt.
eerst maar eens zien dan geloven. sommige games draaien met de nieuwste technologie niet eens 1080 pixels, of op 60 frames per second.
dus hoe goed is dit nou eigenlijk?
zelfs de nu 2 tot 4 jaar oude videkaarten op de pc leveren betere kwaliteit dan de ps4.
begrijp me niet verkeerd, het is zeker een vooruitgang, maar of het nou allemaal zo denderend is?
met de miljarden die ze maken op de ps4, en de miljarden gemaakt over de ps3, verwacht je toch wel een console wat toch wel kan strijden tegen de pc.
maar helaas.
@Xnator:
het kan zwaar wel hetzelfde zijn, maar als sony zelf zo gierig is om niet betere componenten in de ps4 te zetten, dan zul je nooit competetive kunnen zijn.
het is zeker wel mogelijk, maar sony zelf laat het afweten om dat te doen.
bespaart ze weer kosten heh, gierige idioten dat het zijn.
@94.208.106..xxx: Leer eerst te begrijpen hoe een ontwerp process zoals van een consoles in zijn werk gaat voor dat je zo’n onzin gaat praten.
Er is een groot verschil tussen een console en een PC, dat is een feit. Betere specs betekend niet automatisch betere prestaties. Betere optimalisatie van bepaalde componenten wel. Er is niks onnuttiger dat een bijvoorbeeld een Ferrari hebben terwijl je een normale weg rijder bent. Je zult nooit zoveel volle potentie eruit kunnen halen dan iemand die een race coureur is en de auto volledig kan beheersen.
Sony gierig? Het is dat het jou mening is maar verder…Altijd jammer dat mensen hier soms zo specs geil zijn, dat is echt zo 2012 -,-. En dan vervolgens niet warderen hoe het verder uitziet of uberhaubt beseffen hoeveel werk wel niet word verricht om de Ps4 design technisch zo te maken zoals die is. Ik zit zelf op een product ontwerp opleiding en daar komt belachelijk veel werk bij kijken vooralleer een product uberhaubt word gemaakt, laat staan op de markt komt.
Als jij dat allemaal zoveel beter weet en kunt moet je maar eens gaan soliciteren bij Sony. Je zou een world changer zijn… Zie dit trouwens niet als een aanval maar als opbouwende kritiek 🙂
@94.208.106..xxx:
Klopt,
De pareletjes waren er wel, maar dit waren toch alleen exclusives (paar niet exclusives waren ook super,grafisch)
Uncharted, The Last of Us, Killzone enz. waren toch wel super om te zien als ik eerlijk ben.
De eerste Uncharted die ik voor het eerst zag was echt geweldig.
Pas geleden nog opgestart omdat ik de serie opnieuw wilde spelen,maar het ziet er nog steeds prachtig uit.
Het probleem is dat mulitplatform titels over het algemeen de type console naar beneden haalt,
Kijk Call of Duty is zn titel, die wordt ontwikkelt op één systeem, en hoppa.
Op elke console ziet die het er hetzelfde uit.
Gisteren een grappig voorbeeld waar ik om moest lachen :
Was mijn kast met games aan het bekijken en opruimen tegelijk, kwam ik CoD Modern Warfare 1 tegen, wat staat er op de letterlijk op de achterkant : “Arguably The Best Looking Shooter On PS3”.
Ik durf te wedden dat ook zoiets op de Xbox 360 variant staat.
En tegenwoordig zien games er al mooier uit dan de Cod serie, de stappen worden wel gemaakt, gelukkig! 😉
@94.212.19.xxx:
Uit een console kan je makkelijker alles eruit persen dan een pc met diverse soorten hardware. niet alles is marketing gelul