Watch_Dogs komt onder andere naar de PlayStation 4 toe en het belooft een erg boeiende game te worden. In een artikel op het PlayStation Blog heeft de animatie director, Colin Graham, aangegeven dat het werken aan Watch_Dogs op de PlayStation 4 nogal een plezier is. De console is namelijk het platform om een nieuw type game voor te ontwikkelen en dan doelt hij voornamelijk op het geheugen.

Normaal gesproken raak je snel uit het beschikbare geheugen, zeker aan het einde van een consolecyclus, maar dat is bij de PlayStation 4 natuurlijk niet aan de orde. Bijgevolg levert dit in de game dan ook een grotere variatie aan inwoners van Chicago op om maar wat te noemen. Vanuit zijn perspectief is het werken met de PS4, werken met ongelimiteerd geheugen en dat is erg prettig.

“PS4 has really given us the platform to build a new type of game. It gave us a chance to dream. From an animation point of view we’re always running out of memory, especially when you start developing towards the end of a console generation, so PS4 allowed things like reduced animation compression and more variety in civilians.”

“From my point of view it’s a bit like working with an unlimited budget because we can’t fill the memory budget on PS4. It’s a really nice piece of hardware.”

Hier wist lead game designer Danny Belanger nog wat aan toe te voegen, want de krachtige technologie helpt Ubisoft om een betere simulatie van de wereld te maken. Denk dan zoal aan betere water effecten, meer inwoners in de stad, de kwaliteit van de belichting en nog veel meer. Men neemt echt een nieuwe stap.

“The powerful technology helped us create a better simulation,” said Belanger. “The water effects, the amount of people in the city, the quality of the lighting… it all brings us a step forward.”