Column: Uitgevers die je laten zitten met niet werkende games – Er is iets raars aan de hand in de game-industrie, iets wat steeds vaker voor aan komen is en dat is het volledig lak hebben aan je community. Steeds meer berichten hoor je opduiken over dat games maar half af zijn, amper werken en dat een oplossing alsmaar uitblijft. Een uitermate vreemde situatie eigenlijk, want enkel in de game-industrie kan men hier ‘ongeschonden’ mee weg komen. Tijd om hier eens kritisch naar te gaan kijken, want eigenlijk is het volstrekt belachelijk dat dit gebeurt.
Gal spuiende collega’s
Iedereen die mijn collega Roel (@GPRoel) op Twitter volgt, zal zo nu en dan weleens zijn rants voorbij hebben zien komen. Ja, Roel neemt geen blad voor de mond als het gaat om technische issues die de ervaring bederven. In de eerste instantie lijkt het alsof Roel zich veel te veel aan het opwinden is, maar nu het geregeld voorbij komt, ben ik er eens in gedoken. Nu ben ik oppervlakkig wel op de hoogte van problemen die bijvoorbeeld een Battlefield 4 kent, maar echt spelen doe ik die game niet, dus dan stel je al snel de houding op van; “ah joh, valt wel mee toch?!”.
Niet dus. Het Battlefield 4 probleem is al veel langer aan de orde en EA doet van alles en nog wat behalve het oplossen van deze problemen. Het ding is dat uitgevers tegenwoordig veelal beursgenoteerd zijn. Dat betekent voor de leken onder ons dat er mensen zijn die aandelen van EA kopen en die worden gezien als investeerders, want door de verkoop en verhandeling van aandelen levert dit EA geld op. Dat geld kunnen ze goed gebruiken om nieuwe projecten te starten om ons van nog meer entertainment te voorzien.
Een op zich prima constructie, maar hier kleeft één fundamenteel nadeel aan en dat is dat de investeerders zich enkel met EA bemoeien – of althans voornamelijk – om geld te verdienen. Deze aandeelhouders hebben zeggenschap over de koers die EA financieel vaart en dat betekent dus bijvoorbeeld dat ze graag willen dat er geregeld een nieuwe Battlefield uitkomt. Waarom? Heel simpel, dat levert nu eenmaal immens veel geld op. Maar vanuit dat perspectief zet EA ook druk op DICE om een nieuwe game binnen twee jaar af te hebben terwijl DICE eigenlijk veel meer tijd nodig heeft.
Maar uiteindelijk, hoe je het wend of keert, de aandeelhouders, de beurs en dus het financiële plaatje zijn belangrijker dan de consument en wat krijg je dan? Inderdaad, games die te snel op de markt verschijnen. Battlefield 4 is op diverse aspecten een goede shooter, maar schiet tegelijkertijd op diverse aspecten ook fors te kort. Voorafgaand aan de release van Battlefield 4 hadden wij (Roel en ik) al een beetje onze bedenkingen bij de relatief sneller release na Battlefield 3 en dat scepsis is niet ongegrond gebleken. Battlefield 4 is online nog steeds een puinhoop.
Consumenten zoeken het maar uit
DICE zal ongetwijfeld de beste intenties hebben richting de community en probeert deze ook waar mogelijk tevreden te houden, maar uiteindelijk is het EA die de doorslaggevende beslissingen maakt en als geannexeerde studio kan DICE niet anders dan de wil van EA volgen. Goed, dat is een schets van een situatie op de achtergrond. Ik als gamer en redacteur heb niet de volledige kijk op hoe het er echt aan toe gaat dus laat ik vooropstellen dat dit een ruime interpretatie is van de situatie. Maar nu even naar de kern, want het is niet een klaagzang over EA en hun praktijken alleen, het gaat breder dan dat.
Wellicht kunnen jullie je het bericht rondom Batman: Arkham Origins nog wel herinneren aangaande DLC. De game is op zich prima en je kunt de game van A tot Z probleemloos uitspelen, maar toch loopt een klein gedeelte van de spelers tegen serieuze problemen aan. Zo serieus zelfs dat de game niet verder gespeeld kan worden met hierbij als enige oplossing opnieuw proberen. Wel, hoe leuk games spelen ook is, gedwongen opnieuw beginnen is gewoon absoluut niet fijn. Zie het alsof je een film kijkt van drie uur waarbij je na twee uur verplicht weer opnieuw moet gaan kijken. Daar zit je toch niet op te wachten?
Een oplossing verzorgen is het minste wat Warner Bros. dan kan doen, maar nee… wat zeggen ze doodleuk op de fora? We hebben het te druk met DLC en we gaan geen (grote) patches meer uitbrengen, wel kijken we nog even naar de game breaking bugs maar we zien wel… Wat? Serieus? Wat is dat voor een volstrekt idiote houding richting je community? De Batman games kennen een grote schare fans en een gedeelte daarvan geef je letterlijk de middelvinger. Dat gedeelte dat zestig euro heeft betaald en dat gedeelte dat verantwoordelijk is dat jij – ik richt met nu tot de ontwikkelaar – je leven kan leiden, je hypotheek kan betalen en je gezin kan onderhouden enzovoort.
Bekijk het vanuit die hoek en het kan niet anders zijn dat je het met me eens bent, toch? Dit is toch te belachelijk voor woorden. Dan even terug naar EA, want die bakt er ook niet veel van. Enige tijd terug gaven ze aan niet meer aan DLC te werken omdat ze eerst de problemen wilde oplossen. Een uitstekende move die echt in het belang van de consument en dus spelers is. Inmiddels zijn er twee nieuwe DLC pakketten verschenen en… nee hoor, het werkt nog steeds niet. Hoe kun je spelers nu meer content geven als de core van je game niet werkt? Wat hebben de spelers er dan aan?
Dan is er nog het FIFA verhaal. Heel diep zit ik niet in die game, maar het Ultimate Team aspect levert bij heel veel spelers ook nogal wat problemen op. EA is hiervan op de hoogte, maar komt niet echt met een oplossing. Daarmee heeft EA dus twee games, Battlefield 4 en FIFA 14, waarbij bepaalde zaken gewoonweg niet goed werken. Nu is EA wel een partij die de problemen wil oplossen, maar echt opschieten doen ze er niet mee. Veel frappanter vind ik in het geval van Battlefield 4 dat ze gewoon nieuwe DLC uitbrengen waar je gewoonweg niet zoveel mee kan door de vele online problemen die de servers kennen. Nu kost het oplossen van problemen de nodige tijd, maar dat het serieus ruim vier maanden moet duren… dat geeft wel aan dat het een complexe situatie is.
Complexe problemen is geen goed signaal
Op het moment dat het fundamentele aspect van een game voor problemen zorgt dan heeft dat gelijk invloed op de rest van de game. Batman is soms onspeelbaar door game breaking bugs, Battlefield 4 is onspeelbaar door server issues en idem dito voor Ultimate Team in FIFA 14. Dat het in het geval van Battlefield 4 een complex probleem is mag wel duidelijk zijn, maar is dat gek? Nee, eigenlijk niet. De game werd vlak voor de release beschikbaar gesteld voor een open betatest en dat was het. Zo’n test is handig om te zien waar het hem nog aan schort, maar zo last minute geeft niet een duidelijk beeld wat er allemaal mis mee is. Dan krijg je als de game eenmaal uit is situaties als deze.
En als we dan even terug gaan naar het ontwikkeltraject dan is de conclusie eigenlijk vrij snel te trekken, de game is te vroeg verschenen. DICE heeft alles gegeven om een zo best mogelijk product af te leveren, maar is door de beperkte tijd domweg niet in staat geweest om het belangrijkste aspect goed aan te leggen en dat levert nu met een stortvloed aan spelers continue problemen op. Dat ze het nog steeds niet opgelost hebben is betreurenswaardig, maar kwalijker is dat er nieuwe content verschijnt waar je niet zoveel mee kan. Investeer dan eerst de tijd in het repareren van het belangrijkste aspect waardoor de game in ieder geval speelbaar is, zoals eerder ook beloofd werd. Gevolg is, bij alle games die ik genoemd heb, dat de spelers er doodmoe van worden, zich belazerd voelen en afhaken…
Betere toekomst
Nu zal EA niet wakker liggen van 1000 spelers meer of minder, maar de release van Battlefield 3 verliep ook al niet vlekkeloos, Medal of Honor: Warfighter was rommel en nu Battlefield 4 dat alleen maar een hoop van problemen is. Dat gaat vroeg of laat een keer backfiren en dat is sowieso niet goed voor de industrie. Het heeft overigens al een beetje dat effect gehad. Kan je je de aangespannen rechtszaak tegen EA nog herinneren waarin ze aangeklaagd werden omwille van het leveren van een kapot product en misleiding van de consument… daar begint het al.
Een lang verhaal omtrent drie games die gewoon niet werken naar behoren en waar de uitgevers of gewoon lak aan de consument hebben of uitgevers die games te vroeg uitbrengen. Hopelijk blijft het hierbij, want dit zou niemand willen en mogen pikken. Als je ergens zestig euro voor betaald verwacht je dat iets goed werkt of goed gaat werken en niet deze halfbakken rommel waar je alleen maar gefrustreerd van raakt. Maar goed, het kan de volgende keer zomaar een andere uitgever zijn die de consumenten in de kou laat staan en persoonlijk vind ik dat een uitermate schrikwekkende ontwikkeling. Meer belachelijk eigenlijk… Laat horen hoe jij er over denkt!
Om mooi af te sluiten, de Oddworld bedenker Lorne Lanning deed rondom Battlefield 4 onlangs ook al zijn zegje en daarmee slaat hij de spijker op zijn kop.
“Why did Battlefield 4 ship? You know that team was crying. You know that team knew that game wasn’t ready to go.”
“You know that team fucking spent a lot of sleepless nights building that shit out to look as good and play as good, when it was able to be experienced, being played as they were intending it to be played. Someone made a decision that the shareholders are more important than the customer. And we see a lot of that. How do you blow that? How do you take that fucking jewel and ship it with dirt all over it?”
Mooi item en inderdaad ik irriteer me ook mateloos aan alle bugs in BF4 en FIFA.
Aan de andere kant zijn het wel games waar ik ook veel plezier aan beleef.
Zolang gamers blijven kopen en de uitgevers hun doelstellingen halen is de druk hierop minimaal.
Gamers zeiken ook wel graag natuurlijk, want als een game wordt uigesteld om deze bugs te voorkomen is het ook voor velen niet goed..
@J-NL-B: Je slaat de spijker op zijn kop! Dat gezeik als een game wordt uitgesteld moet ook eens stoppen. Zo creëer je alleen maar meer problemen. Game wordt uitgesteld, gamer gaat zeiken, uitgever is bang dat gamer afhaakt, uitgever gaat ontwikkelaar pushen de game uit te brengen en het resultaat is een halfbakken game. Die iedereen dan wel weer koopt en waar iedereen wel over gaat zeiken. En bij het volgende deel begint dat hele gezeur van voren af aan 🙁
Laat ik deze nieuwsbericht weer even naar boven draven: http://www.gamespot.com/articles/dice-considered-delaying-battlefield-4-on-xbox-one-ps4/1100-6415651/
Wat is een ‘rant’
Leuk item.
Uitgevers/ontwikkelaars maken het te makkelijk af, kijk inderdaad naar Batteflield 4.
Ik kan niet meepraten met de Battlefield 4 probleem omdat ik het spel nog niet heb. (En dat komt omdat de PS4 slecht beschikbaar is), maar in de tijden dat ik Battlefield 3 had op de PS3 was dit ook ronduit slecht!
Het spel kwam 9 van de 10 keer niet voorbij de load screen op het begin zodat je amper het spel kan spelen.
Ik speel geregeld nu nog Battlefield 3 (daar komt die weer,heb nog geen PS4) en ik merk dat Battlefield 3 de laatste tijd ook problemen “weer” heeft,of krijgt.
Hij loopt regelmatig weer vast, heel hinderlijk!
Ik kan mij herinneren vroeger op de PSX dat de games het gewoon deden vanaf dag 1. Omdat er geen internet was keken ze daar veel kritischer naar, dus simpel weg een patch er tegen aan knallen kon gewoonweg niet.
Tuurlijk er zullen vast in die tijd ook games zijn geweest die het spelen onmogelijk maakte, maar ik kan mij dat niet herinneren eerlijk gezegd.
Zelfde geld voor PS2 tijd.
Uitgevers moeten meer tijd gunnen aan de ontwikkelaars.
Want Battlefield 4 had gewoon een geweldige game moeten zijn, waarschijnlijk als je lekker speelt zonder gezeur af en toe zal die vast super spelen.
Goed voorbeeld, de laatste Naval Striks DLC voor PC en Xbox One zijn uitgesteld, goedzo!
Voor de PS4 schijnt die dramatisch te zijn, lag ect.
Weet niet hoe het met de PS3/X360 variant zit.
Gelukkig koop ik nooit games waarvan er jaarlijks een new deel van uitkomt… op Assassin’s Creed na.
Ze moeten stoppen met ver van tevoren al releasedatums te geven. Dan kun je je fans ook niet teleurstellen.
Meestal zit er bij een aankondiging ook gelijk een releasedatum. Ik weet nog dat Naughty Dog met de aankondiging van Uncharted 3 ook gelijk de releasedatum erbij had gezet, en dat ze later gingen twijfelen of ze die datum wel gingen halen.
Bij GTA 5 was de releasedatum eerst ‘Spring 2013’, en we weten allemaal wat er van die datum terecht is gekomen.
Kortom, geef pas een releasedatum als de game 100% af is en niet eerder
@polopolo: Ja precies, het is zo voor treurig voor DICE dat ze niet de game kunnen maken die ze eigenlijk willen. EA gooit daarmee ook de goede reputatie van de studio te grabbel.
@86.85.209..xxx: Rant/ranten is helemaal los gaan in negatieve zin over een bepaald onderwerp om je frustratie of irritatie te uiten.
Mijn tip niet meer halen als het rotzooi is. Maar mensen halen het ongeacht de staat van de game als er maar een naampje/merkje op staat…..
Ik ben echt fan van bf en daarmee Dice, maar wat betafield 4 betreft dit is echt schandalig. Blijf nieuwe dlc krijgen, maar met iedere dlc die uitkomt verergeren de problemen. Fix die shit eerst anders hoef ik geen extra dlc!!!!!
Goede column, de meeste dingen zijn wel terecht. Ik heb helemaal niks met twitter maar zag wel via die twitterlink dat die gproel daar eigenlijk continue loopt te zeiken op twitter over van alles en nog wat, best knap, een pedagogisch medewerker die zich voordoet als een betweter en daarnaast ook nog pretendeert gamejournalist te zijn 🙂
Ik ben niet zo technisch, dus kan iemand mij uitleggen waarom ik met bf4 zoveel last van lag heb, terwijl ik een 100mbit internetverbinding heb? Dit moet dan toch aan de servers liggen en dit zou dan toch te fixen moeten zijn?
Misschien zeg ik nu iets heel doms,
Maar zoals ik al zei: technische kennis is bij mij nul
@Flaming_Kaiser:
True, meer als je vrienden het kopen.
Battlefield 4 heb ik niet gekocht,
fifa 14 na paar maanden omdat toch iedereen in me lijst dat speelde.
Goed item, leuk om eens hierover mee te kunnen ranten vanuit een ander perspectief… namelijk de develop kant.
Bij software in deze tak van sport (games dus) is het namelijk zo dat er een heleboel variabelen aan bod komen.
Tuurlijk wordt er getest door zowel de ontwikkelaar als door gamers of zelfs dmv open betas. Hierdoor wordt het gros aan bugs al opgelost… dus laten we daar zeker blij om zijn.
Vervolgens kunnen ontwikkelaars tegenwoordig patches uitleveren om dingen te fixen indien nodig, mooi aan de ene kant, maar aan de andere kant zorgt dit ervoor dat de druk bij de ontwikkelaar om een foutloze game af te leveren minder geworden is. Denk maar aan de tijd zonder internet, toen moesten ze wel zo goed als foutloze producten afleveren.
Dan heb je nog het stuk wat is wel en wat is geen bug, een glitch, of is het iets anders… de gemiddelde consument zal alles wat niet werkt naar verwachting als bug bestempelen, ik merk dit in mijn vakgebied dagelijks.
Een bug is echt een fout, gamebrekend en dient gefixt te worden. Een glitch is vaak incidenteel en valt op een bepaalde wijze soms ook te reproduceren, maar zal niet echt gamebrekend zijn.
In de gevallen die hier aangekaart worden waar echt gamebrekende bugs plaatsvinden waardoor het spel niet gespeeld kan worden kun je (en someone correct me if i’m wrong) in de EU aanspraak maken op een vergoeding van je aankoop bedrag, dit omdat het een ondeugdelijk product betreft.
Dit is ook gebeurd met de RROD van de xbox360 bijvoorbeeld, MS heeft toen de garantie aan moeten passen om de schadeclaims tot een minimum te beperken.
De complexiteit van de diverse componenten, zowel hardwarematig als software matig kan ervoor zorgen dat sommige bugs zo lastig te vinden zijn laat staan op te lossen… GTA V een mooi voorbeeld in deze, waar ze het hacken lang hebben moeten onderzoeken voor er een soort van oplossing voor was.
Maar ook buiten de games om is dit tricky, remember de adultfriendfinder rotzooi op de site hier? Was zeker ook niet makkelijk om te fixen, dat garandeer ik jullie zwart op wit.
De gamer klaagt, wat logisch is in deze maatschappij waar je allemaal individualistisch gedreven wordt en op je centen moet passen… dus je wilt waar voor je geld. Begrip opbrengen voor de situatie is lastig als je je benadeeld voelt en daarom uit je jezelf al snel door middel van een mooie rant.
Het punt wat ik wil maken hier is simpel, er is voor beide kanten iets voor te zeggen… maar het lastig om begrip op te brengen voor de andere partij, zeker als het niet bij iedereen op dezelfde punten spaakloopt. Een bug bij gamer A hoeft bij gamer B niet te gebeuren, en developer A gaat anders met de zaken om dan developer B…
Het is dus niet altijd even makkelijk om tot de juiste oplossing te komen, maar zeker is dat wanneer een ontwikkelaar het bijltje erbij neergooit hij de kritiek verdient die ie krijgt.
Ik koop liever games van een uitgaver die maatregelen nemen en de games uitstellen als het moet zoals je bij ubisoft veel ziet voor komen, liever het uistel dan een halve game denk daar maar is over na mensen.
Ik koopal geen games van ea meer sinds fifa soccer op de vita.
Daar zit een trophy in die niet te behalen is (play a match in each stadium), waardoor de platinum niet te behalen is.
Ze weigeren gewoon om te proberen het te verhelpen….hoe moeilijk kan het zijn??
Zo te zien heb ik er goed aan gedaan.
Het enige wat je kan doen is de games niet meer kopen en consequent zijn. Ik ben een echte Fifa fan en met pijn in me hart heb ik Fifa 14 niet gehaald vanwege de fouten in de vorige delen. Ik hou erg van Ultimate Team, maar heeft een half jaar niet gewerkt totdat er ineens een patch kwam. Ik heb mezelf toen voorgenomen om de volgende Fifa niet te halen. Net als GTA Online, waarvan de story mode het wel goed doet en het online gedeelte niet en toen heb ik mijn GTA verkocht.
@Mikeyboy: Naval Strike had uitgesteld moeten worden voor de PS4. Bugs die ik normaal niet had zitten er in, slechte hit detection en opvallend genoeg heb ik in die nieuwe modus Carrier Assault constant lag. Elke 2 seconden is er vertraging wat het eigenlojk onspeelbaar maakt. Belachelijk dat dit zo is uitgebracht. Ik ga de content verder testen voor de DLC Special, maar beleef in die modus geen plezier terwijl het qua opzet best tof is…
Meh, nergens last van op BF4 behalve de netcode zo af en toe. Fundamenteel zit dat ergens fout in de source code oid en dat los je niet in een maand op.
@Glowey: Jij noemt het gezeik en ik noem het kritiek, want dat is volledig terecht als je kijkt naar de problemen met Naval Strike. Ik verheugde me op de nieuwe content en wil het graag testen om anderen te informeren. Dat is op dit moment alleen niet goed te doen door alle problemen.
Waarom je mij nu persoonlijk gaat aanspreken op mijn functie naast PSX-Sense slaat trouwens nergens op en heeft helemaal niets te maken met de bovenstaande column. 😉
Uhmmm ik constateerde je twitter gedrag via die link en dat is veelal gezever en gezeik, maar daar schijnt twitter voor te zijn uitgevonden vandaar dat ik er ook helemaal niets mee heb met al dat getwitter. That’s it.
@WJayW: Het is inderdaad complexer dan dat ik relatief oppervlakkig opschrijf, maar anders gaat het voor mij ook te technisch worden.
Het is voornamelijk de algemene kijk op de situatie die ontstaat waarbij twee partijen tegenover elkaar staan en er iemand tussenin het haasje is, DICE in dit geval.
Ik hou er persoonlijk niet van om bedrijven goed af te zeiken omwille dat het veel grootschaliger is dan je als individu opvangt, maar zo nu en dan moet het er eventjes uit en als we het algemeen bekijken ligt de kern van het probleem niet zozeer bij DICE, maar voornamelijk bij EA.
EA wil dat DICE dan en dan de game af heeft om daarmee hun aandeelhouders tevreden te houden. Gamers krijgen een half product, DICE moet iets verschepen waar ze eigenlijk niet achter staan omdat ze domweg nog niet klaar zijn. Niemand is tevreden, maar waar je als een goede uitgever aan de community denkt is het EA die daar ogenschijnlijk lak aan heeft. Getuige het uitbrengen van DLC zonder dat de problemen zijn opgelost. Het is een kromme situatie waarbij niet de waarde van het product het belangrijkste is maar de mensen die er geld in geïnvesteerd hebben. Als elke game via die werkwijze uitgebracht gaat worden is de industrie binnen twee jaar kapot omdat men gaat afhaken dus in dat opzicht is het een zorgwekkende ontwikkeling.
Goed, ik dwaal een beetje af. Even naar wat ik wilde zeggen 🙂 Ik was vorig jaar bij Vicarious Visions en na de studiotour hadden we een borrel waarbij de aanwezigen informeel met de ontwikkelaars konden praten. Hierbij kwamen ook slechte games naar voren en ik vroeg dus hoe ontwikkelaars die achter hun product staan slechte games zo naar buiten brengen en daar nog trots op zijn ook. Iedereen ziet immers dat het crap is.
Het antwoord dat ik kreeg was best interessant. Het ding is namelijk dat een ontwikkeling uit tig segmenten bestaat en ieder team zijn eigen ding doet. Dat ziet er per team goed uit en natuurlijk zijn er voortgangsgesprekken, maar als alle segmenten richting het einde van de ontwikkeling in elkaar gepuzzeld worden kan het een grove tegenvaller zijn omdat dingen domweg niet met elkaar overeenkomen die apart wel goed werken.
Opnieuw beginnen is dan de meest logische opmerking, maar als er financiële belangen mee gemoeid zijn, een deadline van de uitgever en meer dan kan iets wat veelbelovend oogde in één keer in elkaar storten en toch onder de noemer ‘moet dan uitkomen’ verschijnen. Dan krijg je situaties als deze en het ergste is dat de ontwikkelaars hier de dupe van zijn, want die krijgen een lading stront over zich heen terwijl zij met man en macht hier maanden/jaren met liefde aan gewerkt hebben.
Vanuit dat perspectief is het bijzonder sneu voor DICE dat het zo gaat en dat EA zakelijke belangen vele malen belangrijker vindt dan de consument terwijl de juiste manier de gulden middenweg hierin vinden is. Gek genoeg heeft EA in 2008 een nieuwe koers ingeslagen, meer nieuwe IP’s, minder sequels etc en dat pakte erg goed uit. Sinds die tijd tot ergens eind 2012 heeft EA de belabberde reputatie die ze hadden op weten te poetsen tot een fijne uitgever, maar met dit soort praktijken slopen ze dit weer tot aan de grond en dat vind ik persoonlijk enorm zonder.
Hoe dan ook, een interessante discussie en ik ben erg benieuwd waar dit naar toe gaat.
@Rastapopulos:
Wat je zegt is ook precies waar ik op doel, neem dat stuk over waar je met de ontwikkelaars praat of ze achter hun game staan. Je zegt dat de ontwikkeling uit zoveel segmenten (in mijn woorden variabelen) bestaat… dat sluit dus goed aan.
De problemen met EA zitten inderdaad bij de top en de aandeelhouders, de weg die EA vanaf 2008 ingeslagen is komt vanuit de MS top… de topman van EA kwam toentertijd immers bij MS vandaan. Hij hanteerde de aanpak zoals ze dat deden bij de XBox divisie… geldberust en niet contentgedreven.
Die houding heeft EA nog steeds, je ziet dit in alles terug… de nominatie tot slechtste bedrijf, de issues rondom BF4, FIFA14 noem maar op.
Maar het is inderdaad zo dat waar miljoenen mensen de games kopen, er slechts een fractie wat van te zeggen hebben en hiervan slechts weer een deel gegrond hoeft te zijn.
Ik ben er ook van overtuigd dat DICE niet blij is met de kritiek maar dankzij EA de prioriteiten gesteld zijn… grote kans dus dat de samenwerking tussen DICE en EA beeindigd wordt zodra dit mogelijk is.
Bij ontwikkeling waar investeerders betrokken zijn is het ook zo dat de deadlines gehaald dienen te worden, ook al spelen er andere zaken zoals lag issues of bugs. Deze worden wel besproken in de aandeelhoudersvergaderingen, waarna de prioriteiten eventueel bijgesteld worden… helaas is bij EA het zo dat deze niet bijgesteld zijn, dus de DLC op de markt gekomen is met alle gevolgen van dien.
Als consument zijnde kun je zelf de keuze maken of je in het vervolg de games nog wel koopt… geheel terecht natuurlijk. EA zal deze instelling ook hanteren, tenslotte voor jou 10 anderen… maar zodra niemand de game koopt zal EA geforceerd worden OF te kijken naar waarom de verkopen zo laag zijn OF de franchise anders aan te pakken of op te schorten.
Dead Space is bij de laatste een mooi voorbeeld, DS3 was een flop in de ogen van de vele fans… wat in principe het einde van de franchise ingeluid heeft.
Ik sta aan de zijde van DICE in deze… niet van EA. ik ben ervan overtuigd dat DICE de problemen uiteindelijk op weet te lossen, maar of dat voor trouwe fans en gamers op tijd is durf ik niet te beweren… hopelijk voor Roel en de andere komt het goed. *fingers crossed*
@Glowey: Soms uit ik daar mijn irritatie op het feit wat hier in deze column wordt besproken. Het is soms een uitlaatklep en dan kun je wat ik zeg opvatten als gezeik, maar ik zeg ook genoeg positieve dingen daar. Het was een kortstondige rant wat er weleens uit moet. 😉 Geen probleem verder.l
Het is een ramp fifa 14 ultimate team en BF.
@Outlawz:
Inderdaad echt rampen spellen zeg, dat dit tegenwoordig nog mag is niet te geloven. Heel dat EA moet failliet
@Faunus:
Precies, ik heb het spel zelf niet, maar wat ik gehoord en gelezen heb is het gewoon drama.
Ze hadden hem inderdaad ook voor PS4 uit moeten stellen, het is gewoon zo zonde dat z’n game wordt verpest eigenlijk.
@Mikeyboy: Inderdaad, want ik heb echt genoten van BF3 en had echt verwacht dat BF4 mijn shooter op de PS4 zou worden. Echter zijn de problemen met de netcode, hit dedection en 0 health situaties een bron van ergenis. Valt tegenwoordig al wat mee door de patches, maar Naval Strike zit weer vol met wat bugs. Jammer en zonde.
@KramerYouri: Ik snap het wel hoor maar ik heb met veel pijn en moeite daarom toch wat COD games aan me voorbij laten gaan het is gewoon bij je standpunt blijven ben ik bang.
@ps3dennis: Maar blijf je deze ook halen als deze steeds een half product afleveren?
Ik vind het erg jammer dat het sommige games verpest waardoor ik geen zin meer heb om ze te spelen. Ik had het met Assassin’s op de Vita. Leuke game, uitgespeeld en daarna alle laatste dingen aan het zoeken. Kreeg helaas te maken met een bug waardoor de game bij het opstarten van mijn save game resette en dus kon ik alleen nog maar opnieuw beginnen. Maanden gewacht en toen kwam er een patch. Ik moest nog steeds opnieuw beginnen dus daar had ik niets aan en de andere bugs die er in zaten waren er nog steeds. Mailtje gestuurd om mijn gal te spuwen naar Ubisoft en die maken je alleen nog maar bozer omdat je een standaard mailtje terugkrijgt met een standaard antwoord……ben opnieuw begonnen met Assassin’s maar had er na een uur geen zin meer in om dingen te doen die ik allang had gedaan!! Ik koop nu trouwens geen Vita games meer van Ubisoft…ik wacht wel tot ik ze bij PSplus krijg 🙂
@46.144.153..xxx: Ik koop nu trouwens geen Vita games meer van Ubisoft…ik wacht wel tot ik ze bij PSplus krijg 🙂
@Flaming_Kaiser: Tot nu toe vind ik alle Assassin’s games wel een 8 of hoger waard. Nee… als ze naar mijn gevoel maar een halve game afleveren koop ik de games niet meer, in NL betalen we immers de hoofdprijs en daar wil ik dan wel kwaliteit voor terug.
waarom staat gta 5 hier niet bij?
kom nog dagelijks cheaters tegen, of dat je ineens super veel lag hebt.
raar.
Bashing EA?
Beetje 1 zijdige columnist ben je.
Wat minder herhalingen in je column had ook wel gemogen zoals: Dit is erg slecht , dit is erg slecht …
Ik weet dat er veel problemen zijn in de game industry maar dit is niet enkel EA.
Ot: Waarom gaat niemand dan naar de rechter? Als EA of wie dan ook niks oplost vraag je geld terug.
@ps3dennis: Gelukkig als mensen nu meer zo gaan denken dan gaan die investeerders wel duurzamer denken.
@Naam…: Nja, eenzijdig. Twee van de meest gespeelde games hebben allebei forse problemen dus dan doe ik daar mijn beklag over. Het is op dit moment hot topic dus dan richt ik me daarop. Dat het toevallig twee games van EA betreft is niet echt iets waar ik wat aan kan doen, maar meer een frappante situatie die zij blijkbaar niet kunnen oplossen.
Als ik het veel breder moet trekken naar andere games dan wordt het wel een hele lange column – deze is al aan de lange kant – en daarmee schiet ik m’n doel een beetje voorbij. En dat doel is aankaarten dat games uitgebracht worden die gewoon technisch niet klaar zijn.
Herhaling in de column? Tja, beetje loze kritiek. Het gaat om het duidelijk maken van een punt en dat doe ik op deze manier…
EA staat toch onderhand wel bekend als een bedrijf wat vooral wil cashen, zonder daar iets tegenover te zetten? Laatste jaren altijd hetzelfde gezeik, grote titels die niet lekker werken, betalen voor DLC dat eigenlijk onderdeel is van de game en het sluiten van servers zodat sommige games na nog geen 2 jaar al niet meer online gespeeld kunnen worden.
De enige manier waarop dit ooit ophoudt, is als iedereen stopt om die games te halen. Nadeel is alleen dat EA zo’n groot gedeelte van de game industrie beheerst, dat je dan nog amper games overhoudt.
Ik zelf ben op dit moment zover dat ik gelijk twijfel als een game van EA komt, never nooit zal ik nog games van hun pre-orderen. Het is namelijk met bijna elke game weer hetzelfde liedje; je krijgt een game die (nog) niet optimaal speelbaar is en als het even kan betaal je daar wel de hoofdprijs voor.