In actie gezien: Verdun – Shooters zijn nog steeds razend populair, maar waar de aandacht van de Tweede Wereldoorlog de afgelopen zes jaar meer verschoven is naar moderne oorlogsvoering, valt er een ‘gat’. Heel erg is dat niet, er is immers voldoende keuze uit shooters rondom die periode in de tijd, maar we moeten niet vergeten dat er zich nog een Eerste Wereldoorlog afspeelde en dat kunnen we herbeleven in de shooter Verdun van Nederlandse makelij.

Loopgraaf in en uit

Eigenlijk is het best gek dat er amper tot geen shooters zijn die draaien om de Eerste Wereldoorlog, want ook die periode is een belangrijk moment in de geschiedenis. Het is in dat opzicht jammer dat het verhaal van die oorlog nauwelijks nog ter sprake komt, maar daar zit wel een reden achter. Zo vertelde één van de ontwikkelaars van Verdun dat het wapentuig dat de ruziemakende landen in de Eerste Wereldoorlog tot hun beschikking hadden behoorlijk beperkt was, en dat betekent ook een beperkte game wat betreft de variatie in verschillende aanvalsmogelijkheden.

Dat weerhoudt M2H Games en Blackmill Games echter niet om juist de Eerste Wereldoorlog te gebruiken als onderwerp voor een first person shooter en deze game komt als alles meezit dit najaar naar de PlayStation 4. Dat is natuurlijk een mooi vooruitzicht, maar daarnaast is het ook noemenswaardig dat deze shooter ontwikkeld wordt met het oogpunt op de loopgraven en hierbij de tactische elementen. Vergeet overigens ook niet dat deze relatief omvangrijke shooter ontwikkeld wordt door slechts drie man.

De loopgraven zijn min of meer hetgeen waar de Eerste Wereldoorlog om bekend staat en dat element keert terug in Verdun. De game draait juist om die hectische loopgravenoorlog waarbij je de tegenstander niet snel spot en wat het dus lastiger maakt om ze een kopje kleiner te maken. Daarmee is Verdun ook een totaal andere shooter dan hetgeen je nu aantreft op de verschillende platformen. De game is het tegenovergestelde van een run & gun shooter omwille van het feit dat je continu goed beschut bent, rustig aan speelt en kogels behoorlijk dodelijk zijn. Een goed gemikt schot betekent veelal dat je direct het loodje legt.

In je eentje of met z’n allen

De game biedt in totaal een tweetal modi en waar de free for all modus nog een klassieke opzet kent van de meeste kills maken zorgt ervoor dat je wint, is er nog een interessante hoofdmodus, Frontlines. Deze hoofdmodus wordt gekscherend virtueel touwtrekken genoemd en dat is waar de game bijzonder interessant in elkaar steekt. Hierbij worden Duitsland en Frankrijk tegenover elkaar geplaatst en het is hierbij de bedoeling dat je in teamverband ten strijde trekt.

Per land zijn er verschillende teams die allemaal hun eigen specialiteiten en rol kennen, waardoor het des te belangrijker is om in teamverband te spelen. Rond gaan rennen als een kip zonder kop is allereerst dodelijk en als je te ver afwijkt van je teamorders, zul je de dood vinden onder de noemer desertie. De game dwingt je in dat opzicht om goed samen te werken en als team op te treden, en dat terwijl andere teams verspreid over dezelfde map een identieke structuur hanteren om zo gebied te winnen van de tegenstanders.

Hierbij krijg je een afwisseling tussen aanvallen of juist verdedigen, en als je een vijandelijk gebied verovert, is het zaak om hier zo lang mogelijk stand te houden. Hoe langer je stand houdt, des te meer punten je krijgt en dit gaat continu zo door. Vandaar het virtuele touwtrekken. Met Frontlines zul je ook een andere ervaring krijgen dan de gebruikelijke modi in shooters en dat komt voornamelijk doordat eenieder een eigen rol heeft, en hoewel het uiteindelijk neerkomt op zo effectief mogelijk de vijanden aanpakken, is het juist het teamverband spelen en het efficiënt omgaan met de posities en mogelijkheden wat voor de overwinning zal zorgen.

Diepgang en accuraatheid

Voor een indie game is Verdun redelijk diep, want hoewel de game vooralsnog twee modi bevat en een handjevol maps kent, zit de diepgang hem vooral in de wapens. Je zult door te spelen ervaringspunten opdoen en daarmee stijg je in level. Naarmate je verder komt zul je nieuwe wapens unlocken evenals extra mogelijkheden, en dit is behoorlijk uitgebreid. De game bevat zoveel mogelijk authentieke wapens en mogelijkheden, maar dat zonder het realisme uit het oog te verliezen. Enorm breed gaat het qua wapens niet, domweg doordat er toen nog niet zoveel beschikbaar was, maar de ontwikkelaar probeert het wel zo accuraat mogelijk te houden.

Wat ook accuraat is weergegeven in Verdun, zijn de maps waarop je speelt. Deze zijn heuvelachtig opgezet met hierbij veel onhandig in elkaar geknutselde loopgraven zonder enige structuur. Iets wat de juiste sfeer naar voren moet brengen en waar de game ook in slaagt. De maps hebben een uitstraling dat hier al maanden een chaotisch gevecht aan de gang is en daarbij zul je zelf nog goed moeten opletten ook. De maps zitten vol met prikkeldraad en als je onverhoopt in prikkeldraad belandt, leg je het loodje. Het is dus naast rustig aan spelen, goed opletten en efficiënt te werk gaan ook nog eens goed op je omgeving letten en hierdoor is Verdun een shooter die zich op verschillende aspecten weet te onderscheiden.

Voorlopige conclusie:

Dit jaar is het 100 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak en Verdun speelt hier mooi op in door een authentieke en unieke ervaring te bieden. De actie is op een laag tempo, sfeervol en op een juiste manier verwerkt in hoe de Eerste Wereldoorlog mogelijk had kunnen zijn. De setting is interessant , de manier van spelen ook evenals de variatie aan maps die stuk voor stuk erg gevarieerd zijn ondanks dat de basis loopgraven zijn. Verdun is momenteel enkel beschikbaar voor de PC, maar dit najaar verschijnt deze titel mogelijk op de PlayStation 4. Laat maar komen, een shooter die eens wat anders doet dan het plat gewandelde pad, is iets wat we altijd moeten waarderen.