DLC Special: Battlefield 4 – Naval Strike – Battlefield 4 is alweer enige tijd uit en onderhand is er aardig wat nieuwe content verschenen in de vorm van China Rising en Second Assault. In China Rising zaten vier compleet nieuwe maps en in Second Assault vier nieuwe versies van oude maps. Daarnaast natuurlijk ook nieuwe modi, wapens en voertuigen. Met Naval Strike is dit niet anders wat recent voor bezitters van Premium uitkwam. Dit keer spelen de gevechten zich af op zee en land en krijgen we vier nieuwe maps voorgeschoteld plus meer. Volop maritieme actie in de Zuid-Chinese zee.

Vier nieuwe en maritieme maps met veel verschil

De naam van de content verklapt al een hoop over de inhoud van de nieuwe content. Naval Strike draait volledig om maritieme actie waar je door middel van boten erg vlug naar allerlei doelen kunt gaan ongeacht welke modi je speelt. In Naval Strike zitten dus vier nieuwe maps, maar tevens een nieuwe modus, wapens, gadgets en assignments. We beginnen bij de nieuwe maps die allemaal twee dingen gemeen hebben; water en eilanden. Er zit echter wel veel variatie in de maps wat al positief is. De ene heeft veel hoogteverschil terwijl de andere meerdere eilanden bevat waar de doelen zich bevinden.

Operation Mortar is bijvoorbeeld een map waar erg veel hoogteverschil is terwijl het tegelijkertijd voor ons overkwam als de kleinste map. Eén van de belangrijkste punten in deze map is toch wel het fort wat centraal is gelegen. De maps zijn trouwens voor elke modi beschikbaar en zo is in Domination het fort zeer belangrijk. Aangezien het fort op de berg is zijn er veel gevechten rondom deze locatie. Er zijn gelukkig wel meerdere wegen om het fort te bereiken. Je kunt gewoon de berg oplopen of de gangen gebruiken die naar de top leiden. Hier is veel close quarters actie, maar als je deze locatie controleert heb je een goed overzicht over de hele map wat tactisch belangrijk kan zijn.

Bij het fort kun je overigens een oud kanon gebruiken die behoorlijk veel schade aan kan richten. Een mooie map met hoogteverschil en een aantal gebouwen waar je cover kunt zoeken. Deze gebouwen bestaan dan vooral uit houten hutjes. De cover is dus niet heel sterk, maar wel handig om je in te kunnen verstoppen terwijl je een vlag controleert. Nansha Strike is dan weer totaal anders, want hier bevinden de doelen in bijvoorbeeld Conquest zich op de kleine eilanden die er te vinden zijn. Daarnaast staan er wel wat gebouwen die voor cover kunnen zorgen, maar deze zijn niet stevig. Van elke kant kun je beschoten worden en het draait hier vooral om combat tussen infanterie.

De kleinere boten kunnen gemakkelijk tussen de eilanden door varen waardoor spelers zich snel kunnen verplaatsen en het is een map waar het nieuwe voertuig, de hovercraft erg handig kan zijn. We zeggen dat die handig kan zijn, want hoewel dit voertuig beter te besturen is dan de jetski´s kun je snel tegen een rots aanvaren en vast komen te zitten. Dit werkt dus niet optimaal en je bent ook nog eens kwetsbaar op de hovercraft. Snel is die zeker, maar persoonlijk vinden we de boten beter. Er is verder veel chaos op de map en doordat de map zo vriendelijk is voor de boten kun je jezelf en teamgenoten gemakkelijk verplaatsen. Nansha Strike is uiteindelijk een goede en gebalanceerde map, maar van alle maps de mindere van het stel.

Wave Breaker is dan een map met wat meer karakter en variatie. Dit komt vooral door het grote eiland met een basis middenin waar je in kan. Dit is echt een zogezegd ´chokepoint´, want in bijvoorbeeld Carrier Assault (komen we later op terug) bevinden zich daar belangrijke locaties die je dient te controleren om de overhand te krijgen. In de basis zijn er meerdere loopbruggen en in het midden hiervan is een grote onderzeeër te vinden. Hierin bevinden zich een aantal Levolution evenementen. Je kunt namelijk door de steunen van de onderzeeër te slopen deze naar beneden laten storten om zo de tegenstanders die er onder staan te pletten.

Je kunt ook de deuren van de basis sluiten zodat er geen boten naar binnen kunnen, maar daarnaast kunnen goede piloten zelfs met helikopters naar binnen vliegen. Variatie in combat is dus alom aanwezig. Het eiland en de basis spelen in elke modi eigenlijk wel de hoofdrol, maar buiten is er ook nog genoeg actie. Met aanvalsboten (DV-15) kun je door de vele rotsformaties genoeg dekking zoeken voor andere boten en op deze manier zijn er veel opties. Op andere eilanden vinden er ook veel gevechten plaats en er is voldoende variatie wat betreft de gebouwen en omgevingen.

De laatste map is Lost Islands en de naam zegt het al. Het is een formatie van veel kleine eilanden en op deze map komen de boten het best tot hun recht, want je kunt overal komen via het water. De eilanden verschillen van hoogte en het centrum van de map bestaat uit een neergestort passagiersvliegtuig. Hierin kun je dekking zoeken en in veel modi die we speelden was hier constant actie. In Domination en Team Deathmatch ben je ver van de eilanden af en is het vliegdekschip het toneel van de strijd. Hierop is het chaotisch en hectisch dus wat dat betreft is Lost Islands een map met veel gevarieerde gameplay. Bovendien is deze erg fraai vormgegeven met veel zon en een tropische sfeer.

De introductie van Carrier Assault

Met Naval Strike wordt er ook een nieuwe modus geïntroduceerd en dat is Carrier Assault. Deze modus kennen sommigen van jullie wellicht uit Battlefield 2142 en toen heette die Titan Mode. In deze modus moet je als team het vliegdekschip van de andere vernietigen. Dit doe je door twee explosieven tot ontploffing te brengen. Je moet hiervoor echter wel een aantal vlaggen of ook wel locaties controleren. Doe je dit, dan zullen de raketinstallaties die daar staan vuren op het vijandelijke vliegdekschip. Uiteindelijk bij genoeg schade kun je het schip betreden en verder vernietigen.

Het gave aan Carrier Assault is dat het eigenlijk een verkapte vorm van Conquest en Rush is. Eerst moet je vlaggen controleren om daarna twee bommen te activeren. Hierdoor ga je eerst van een open gebied waar je voertuigen kunt gebruiken opeens aan het einde naar close quarters actie. Het is ontzettend chaotisch wanneer je de laatste bom bewaakt in de motorruimte van het vliegdekschip. Soms zul je in de situatie belanden dat het andere team ook al bezig is met de laatste fase. Dit zorgt voor zeer hectische momenten waar het om elke seconde kan draaien. Het is dan ook echt een leuke modus en een mooie toevoeging.

Nieuwe wapens en gadgets

Met elke uitbreiding komen er ook nieuwe wapens en het zijn er ditmaal vijf. Voor de Assault kit is er de AR-160 wat een degelijk geweer is voor medium tot lange afstand. De Engineer krijgt de SR-2 wat een Personal Defense Weapon (PDW) is en eigenlijk alleen handig is voor op de korte afstand door de heftige terugslag. De Support kit krijgt de AWS en dit is een vrij krachtig en snel vurend machinegeweer waarmee je goed vijanden onder druk kunt zetten. De SR338 is een automatisch sluipschuttersgeweer voor de Scout kit en is standaard uitgerust met een scope die achtmaal inzoomt. Het laatste wapen dat je kunt krijgen is de SW40 (Magnum) voor alle kits en dit is een zeer sterk pistool en eentje die je graag wilt hebben.

Elk wapen dien je zoals gewoonlijk via de nieuwe assignments vrij te spelen. Er zijn naast de vijftal wapens ook nog een paar gadgets die je kunt gebruiken. Zo heb je de M320 3GL voor de Assault kit wat eigenlijk een verlengstuk is voor een aanvalsgeweer of los gebruikt kan worden. Deze kan snel een drietal (40MM) granaten afvuren en hierdoor hoef je niet zoals de andere granatenwerpers te herladen, maar pas nadat je er drie heb afgeschoten. Voor de Engineer is er de Anti-Air Mine wat een mijn is voor helikopters en vliegtuigen. Zodra deze iets in de lucht opmerkt schiet hij automatisch een kleine raket af. Hiervan kun je er twee op de grond plaatsen, maar deze zijn slechts één keer te gebruiken.

Conclusie:

Naval Strike is zonder meer een geslaagde uitbreiding te noemen voor Battlefield 4 en degene die normaal graag op Paracel Storm spelen zullen hier blij mee zijn. De maritieme maps zijn vrij verschillend van elkaar en de actie op het water is spectaculair. Toch voelde de actie door de grote afstanden tussen de eilanden wat ver weg, maar heel storend was dit niet. Storend was wel dat als we Carrier Assault (toffe modus en toevoeging) of een andere modi wilden testen met veel spelers dat de servers het niet trokken met rubber banding of lag tot gevolg. De content is in basis goed met de maps, wapens en gadgets, maar Electronic Arts en DICE moeten echt de servers op orde gaan krijgen. Ook ontbrak de audio vaak aan het begin van een nieuwe match. Het zijn van die dingen die niet horen en het is toch een beetje een smet op de uitbreiding.