Special: Deze indies moeten naar de PlayStation komen – Vorige week waren we aanwezig op het Nederlandse evenement Indievelopment. In een theater in Utrecht werden diverse games van Nederlandse bodem getoond evenals dat er een aantal bekende indies kwamen vertellen hoe zij de industrie ervaren. Niet de minste mensen waren aanwezig, want zo was ook Jonathan Blow van Braid en The Witness aanwezig. Wij gingen er langs om een aantal potentiële PS4 indies te bekijken te spelen.

Er zijn in Nederland een hoop games in de maak en die worden gemaakt door hele kleine studio’s, individuele ontwikkelaars evenals kleine bedrijven die al wat langer meedraaien. De meeste indie games die speelbaar waren zijn in de maak voor de PC, maar gezien Sony zich heel erg met deze tak van de industrie bezighoudt bestaat er een goede kans dat die indie games naar de PlayStation Vita of PlayStation 4 komen. Of allebei. Tijd om eens een juiste duw in de rug te geven en hier een aantal indies te benoemen die zeker naar de PlayStation 4 moeten komen.

Action Henk

Henk is een gepensioneerde stuntman die zo nu en dan er nog weleens op uittrekt. Met bierbuik en al waagt hij zich in Action Henk aan een nieuw avontuur dat doet denken aan Trials en Joe Danger, maar dan in plaats van de gameplay op een voertuig te doen, doet Henk het met de benenwagen. Ieder level kent een eigen parkour en deze dien je zo snel mogelijk af te leggen door van links naar rechts te rennen. Onderweg kom je obstakels tegen en om het tempo er in te houden is tijdig springen van belang. Daarnaast zijn er ook glijbanen en die dien je dan weer glijdend te nemen om een goed tempo op te bouwen.

Van links naar rechts rennen op een zo snel mogelijke manier waarbij je obstakels overwint, dat is het concept van Action Henk. In dat opzicht is de game niet direct heel origineel, maar dat neemt niet weg dat het ontzettend lollig is en erg fijn wegspeelt. Visueel mag de game er overigens ook wezen, want het ziet er haarscherp uit en om zich toch te onderscheiden van eerder genoemde games bevat Action Henk de nodige mogelijkheden die de gameplay van wat meer diepgang voorzien. Bovendien is de game ook van een dusdanig niveau dat je elke keer nog even snel het volgende level wilt spelen. Los van dat is ook de naam episch uiteraard, Action Henk!

The Flock

Het verhaal van The Flock (van ontwikkelaar Vogelsap) speelt zich ver in de toekomst af, namelijk in het jaar 3000. Het menselijke ras is inmiddels uitgestorven en het leven op Aarde is ondragelijk geworden, want zonlicht bereikt onze planeet niet meer. Onder de restanten hoort The Flock wat angstaanjagende beesten zijn. De mensheid heeft iets achtergelaten wat als de laatste hoop wordt gezien. Dit zijn de zogenaamde Light Artifacts. Dit voorwerp is erg belangrijk voor het winnen in The Flock. The Flock is een asymmetrische online multiplayer die wij speelden tegen drie andere spelers. Iedereen speelt voor zichzelf en bij de start van een match moet je zo snel mogelijk naar het licht (Light Artifact) rennen.

Iedereen begint dus als The Flock, maar zodra een speler het licht te pakken heeft, verandert deze in The Carrier, of ook wel de drager van het licht. Als je in deze positie bent kun je met een grote lamp schijnen in het hele level. Dit moet je doen om The Flock tegen te houden en punten te scoren. Je bouwt een score op door het licht te bezitten en andere spelers te doden. Dit laatste doe je door simpelweg met het licht op ze te schijnen, want The Flock kan alleen in het licht overleven als ze helemaal stil staan, maar licht beweegt zeer snel dus als je net wat vlotter bent pak jij de punten. Hierdoor ontstaat een geweldig kat en muis spel waar we als The Flock aan het jagen waren en als The Carrier als een paranoïde vluchtig om ons heen aan het kijken waren. Het was spannend om als drager te spelen, want bewegen gaat niet snel en gevaar loert om elke hoek en dat maakt het concept best interessant.

Penarium

Penarium is een paniekvolle 2D arena arcade game van de Hilversumse studio Self Made Miracle en het Utrechtse Grundy Soft. Je neemt in het spel de rol op van het jongetje Willy die gevangen zit in een niet al te vriendelijk circus. De besnorde directeur laat Willy maar al te graag binnen en eenmaal in de tent blijkt dat hij zo snel mogelijk dood moet gaan voor het vermaak van het publiek. Niet een normaal circus dus en Willy en jij als speler zitten dus flink in de penarie. Je zult moeten overleven en dat zal echt geen makkelijke opgave worden. Om het einde te bereiken moet je een golf aan gevaar succesvol weten te vermijden.

Het level in Penarium is altijd hetzelfde en je zult nergens anders naar toe gaan, maar gebrek aan variatie is er allerminst. Althans van wat wij konden spelen was er elke keer wat nieuws. Het zit hem namelijk in de verschillende wapens die boven of onderin op Willy schieten en constant zijn bewegingen volgen. In het begin was het simpel overleven met een rollende kanonskogel als gevaar, maar de uitdaging werd gaandeweg zwaarder en zwaarder tot op het punt dat we in paniek aan het rondspringen en rennen waren. Zo moesten we op een gegeven moment hittezoekende raketten ontwijken terwijl het level vol liep met water wat het verplaatsen des te lastiger maakt. Een concept wat als maar uitdagender wordt, maar bovenal erg vermakelijk is.

LaserJet

LaserJet is een game afkomstig van de Nederlandse game designer Thomas Pathuis. Het bevat een kleurrijk retro stijltje en de gameplay is razendsnel. Het spel is bedoeld voor drie spelers die allemaal een jetpack op hun rug hebben. Het doel is simpel, want je moet ervoor zorgen dat de andere twee spelers het minst over je heen vliegen met hun jetpack. Klinkt makkelijk, maar dat is het niet, want je kunt niet constant blijven vliegen. Nee, je moet na elke vlucht even wachten en landen op de platformen die beschikbaar zijn. Vandaar dat is timing en inzicht erg belangrijk zijn. We speelden de game maar even, maar het lijkt een toffe partytitel te worden. Het is hectisch, actievol en je bent constant bezig. Het zou een leuke game voor tussendoor kunnen worden om samen met vrienden te spelen.

Skies of Saturn

Skies of Saturn is momenteel in ontwikkeling bij Fourcelabs, Gray Lake Studios en Hence Games. Dit is zo´n spel die je voor de ontspanning speelt terwijl er toch wat uitdaging is. De game draait echter vooral om het ontdekken. Je bestuurt een schip met een zeil en hiermee verken je vreemde en nieuwe omgevingen. Hier vaar je tussen het land door wat je niet mag raken, want als je het wel raakt moet je bij het vorige checkpoint opnieuw beginnen. Vaar je door bepaalde symbolen heen dan zal je zeil groter worden en hierdoor zal het navigeren makkelijker gaan. De stijl van de game heeft een rustige uitstraling en de audio lijkt daar volledig bij te passen. De mix van de stijl, gameplay en muziek moet ervoor zorgen dat je ontspannen op ontdekkingsreis gaat en nieuwe werelden ontdekt.

Check-in Knock-out!

Check-in Knock-out! is een simpele en behoorlijk toegankelijke platformer dat het verslavingsgevoel van een Bomberman naar boven brengt. De game schotelt je keer op keer een nieuw level voor waarbij de plateaus waarop je met je personage staat anders is. Tegelijker tijd is er nog een tweede, derde of vierde speler die ook op hetzelfde platform staat en het doel is om de andere spelers van het platform af te werken. Dit doe je doormiddel van naar beneden te bewegen om een blok of explosief op te pakken dat dienst doet als plateau en als je deze eenmaal te pakken hebt gooi je deze de richting op waar een speler zich bevindt. Weet je de speler te raken, dan schiet hij naar achteren waardoor het snel zaak is om hem of haar nogmaals te raken.

Als je echter geluk hebt of zeer efficiënt speelt kun je de speler ook gelijk van het plateau afwerken en dan is het voor de speler in kwestie afgelopen. Tenzij deze het tijdig ziet aankomen en hier snel op reageert door de springknop te gebruiken die je tevens in staat stelt om kortstondig verkapt te vliegen. Een oersimpel concept, maar wel eentje die dus goed werkt en erg verslavend is. Daarbij neemt ook de oppervlakte van het plateau af, doordat de spelers hier continu blokken vandaan pakken, wat het uiteindelijk des te lastiger maakt om een goede ondergrond te vinden. Daarmee is Check-in Knock-out! een behoorlijk tactisch spelletje dat per potje hooguit een seconde of dertig duurt. Bijgevolg blijf je continu opnieuw beginnen door de hoge verslavingsfactor en de fun die het met zich meebrengt.

Hetgeen we in dit artikel behandelen is slechts een fractie van wat we hebben gezien en/of gespeeld op Indievelopment, maar stuk voor stuk zijn het games die zich prima lenen voor een PlayStation uitgave. Het is dan ook hopen op een release op één van de Sony platformen, aangezien dit soort games groot in hun kleinheid zijn.