Review: Mercenary Kings – Met de PlayStation 4 en PlayStation Vita heeft Sony de weg voor indies helemaal open gegooid en dat betekent dat er steeds sneller en meer kleine games verschijnen. Eén van de nieuwste games is Mercenary Kings, dat een retro uitstraling kent door het gebruik van graphics die heel erg doen denken aan vervlogen tijden van het gamen. Maar aangezien dat tegenwoordig weer helemaal in is, zien we steeds meer games in die stijl opduiken en dat kan best wel eens voor verkapte nostalgische gevoelens zorgen, zo ook met Mercenary Kings.

Oldschool graphics

Mercenary Kings is qua visuele uitstraling en gameplay eigenlijk zo simpel als wat. De graphics doen erg denken aan de wat oudere Metal Slug games, waarbij het één grote pixelbrij is. Hierbij wordt natuurlijk wel volop gebruik gemaakt van een groot kleurenpalet, zodat het ook anno 2014 aantrekkelijk is om te spelen. Tel hierbij de klassiek geanimeerde animaties bij op en je hebt een game die visueel aanvoelt alsof het vijftien jaar oud is. Het gaat dan overigens meer om de algemene sfeer die de game probeert na te bootsen, want qua gameplay is het allesbehalve ouderwets.

Ja, de manier van spelen misschien, maar Mercenary Kings heeft meer diepgang dan ogenschijnlijk lijkt en dat heeft te maken met de thuisbasis waar je het nodige kunt doen. Daar gaan we zo even op in, want eerst is enige toelichting rondom de Mercenary Kings wel op zijn plek. De game kent een flinterdun verhaal van vier huurlingen die op pad zijn gestuurd en hier tegenover een allesvernietigende vijand kwamen te staan. Bijgevolg werd iedereen in mootjes gehakt en slechts twee van de huurlingen werden teruggevonden. Door een operatie zijn twee huurlingen weer in oude staat herstelt en met hen kun je opnieuw de strijd aangaan.

2D knallen, springen en looten

De game opent na het introductiefilmpje met een tutorial waar je in een korte tijd de basis principes van de gameplay onder de knie krijgt. Je zult hierbij al snel merken dat je qua mogelijkheden niet bijzonder veel opties hebt, maar dit past goed bij het geheel. Achteraf blijkt echter dat deze tutorial slechts een fractie van de totale gameplay dekt, waardoor je eigenlijk enigszins in het diepe wordt gegooid en dat is nu ook weer niet heel handig. Maar hé, de game biedt genoeg ruimte om het op je gemak uit te zoeken en jezelf daar in te professionaliseren.

Na de tutorial te hebben afgelegd, kom je in de thuisbasis van de huurlingen en dit is een centrale hub waar je de nodige dingen kunt doen. Hier kun je nieuwe missies aannemen, alsook items upgraden en meer. Gaandeweg zul je dus steeds beter bewapend aan de missies gaan beginnen, maar hiervoor is het wel belangrijk dat je tijdens het spelen van een missie het nodige aan items weet te looten. Deze items kun je vervolgens samen weer combineren tot een upgrade en daarmee creëert de game enige diepgang in de gameplay.

Overigens zijn deze upgrades zeker in latere levels van belang, want de moeilijkheidsgraad neemt aardig toe naarmate je verder komt. Tijdens het spelen zul je dit veelal ervaren door het leveldesign en toenemende vijanden, waarbij je veel aan het platformen en schieten bent. In de tussentijd probeer je nog alles te looten en daarbij de missie zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen. De missiedoelen lopen daarbij aardig uiteen van iemand redden tot bepaalde figuren doden en meer. Qua gameplay is er in dat opzicht redelijk wat afwisseling, maar schijn bedriegt, want op hogere moeilijkheidsgraden krijg je min of meer telkens hetzelfde voorgeschoteld.

Hé, dat heb ik eerder gezien

Dat beperkt zich niet alleen tot missiedoelen en de gameplay die op den duur wat repetitief zijn, het gaat verder dan dat en wel tot aan de levels toe. De game is er niet vies van om levels opnieuw te gebruiken, waardoor je op een gegeven moment voor andere doelen hetzelfde level aan het doorwandelen ben. Natuurlijk is er wel iets van verschil aan te treffen omwille van de missiedoelen, maar uiteindelijk valt toch de conclusie te trekken dat de game op een gemakzuchtige manier gebruik maakt van een beperkt aanbod aan levels en dat is een beetje jammer, want dat haalt ook de nieuwigheid die je verwacht bij elk nieuw level weg en dat kan ervoor zorgen dat je het op een gegeven moment voor gezien houdt.

Oneindig spawnen

Daarbij kunnen ook vijanden enigszins storend zijn door het oneindige respawnsysteem. Vijanden die je gedood hebt, keren namelijk terug. Dat kan de één misschien als positief ervaren omdat dit vroeger ook zo was, maar de ander kan dit juist hinderlijk vinden. Ieder level heeft een timer lopen en je probeert je doel zo snel mogelijk te bereiken, maar de extra uitdaging zit hem in de terugkerende vijanden, waardoor je continu dezelfde gevechten moet afwerken. Bovendien werkt de game met een respawnsysteem waarbij vijanden automatisch spawnen op het moment dat jij je op een andere plek bevindt, wat samenhangt met de camera.

Als jij toevallig na een heftig gevecht even een stukje opzij loopt omdat daar een kist ligt die je kan looten en daarna weer je weg wilt vervolgen, kun je het gevecht opnieuw beslechten en dat gaat op een gegeven moment een beetje tegenstaan. Ook is het niet ideaal dat de upgrades die je je kunt aanschaffen niet allemaal voor het oprapen liggen, waardoor je genoodzaakt ben om op een gegeven moment levels te gaan spelen om zo te grinden net zolang tot je hetgeen je nodig hebt tot je beschikking hebt. Zo wordt de duur van de game wel aardig opgerekt, maar helaas niet in positieve zin.

Mercenary Kings is een oldschool 2D platformer die alle wetten van de klassieke platformers handhaaft. De passende visuele uitstraling, audio en gameplay zorgen ervoor dat je in de juiste vibe belandt, maar toch weet de game zich te onderscheiden door enige diepgang te bieden. Dit zit hem in het looten en upgraden van items waardoor je nog beter bewapend het strijdtoneel op gaat. Qua gameplay is de game in dat perspectief uitstekend, maar het geheel kent ook wat minpunten. Zo is het oneindige spawnsysteem wat vervelend en ook het continue opnieuw gebruiken van levels is wat gemakzuchtig en dan is er nog het genoodzaakt grinden. Desalniettemin is het een aardige platformer die zeker vermakelijk is om te spelen.

• Toffe audiovisuele stijl
  • Speelt lekker weg
  • Wapens upgraden