PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Football Manager Classic 14 PS Vita
Review: Football Manager Classic 2014

Review: Football Manager Classic 2014

Door op april 25, 2014 om 18:14 - 541 keer bekeken

Review: Football Manager Classic 2014 review ps vita
Review: Football Manager Classic 2014 – Football Manager is een game die normaliter op de PC verschijnt, maar eigenlijk leent een platform als de PlayStation Vita zich hier ook uitstekend voor. Dat moet Sports Interactive ook gedacht hebben, want zij brachten onlangs Football Manager Classic 2014 uit voor de handheld. Een game die in tegenstelling tot vele andere games niet om acties en prachtige graphics draait. Nee, integendeel. Op je dooie gemakje jouw team managen en deze naar de top toe brengen en dat in een portable formaat. Ideaal voor de voetbalfanaten toch? Of juist niet…? We gaan het je nu vertellen.

De ‘Classic’ variant

Football Manager games zijn niet voor iedereen. Alles wat een voetbalgame als een FIFA of Pro Evolution Soccer ons brengt, bevat een Football Manager juist niet. Je bent juist als manager actief aan de zijlijn en je probeert hierbij een zo goed mogelijk team samen te stellen op basis van je resources met het oog op mooie successen in de toekomst. Daar komt een hoop bij kijken, want je zult niet direct de wereldsterren van het moment kunnen aantrekken, nee het gaat veel dieper dan dat. Toch is de PlayStation Vita versie wat simplistischer van opzet dan de PC versie en dat is een goede eigenschap.

De game heet niet zomaar Football Manager Classic 2014, dat Classic in de titel slaat eigenlijk op de ‘Classic’ modus die in Football Manager 2013 geïntroduceerd werd. Hiermee geeft de game nieuwkomers een kans om een beetje te wennen aan het geheel doordat de drempel domweg wat verlaagd wordt. Nu kan een Football Manager game nogal overweldigend overkomen door een enorme hoeveelheid aan opties en zaken waar je je mee bezig moet en kan houden en vanuit dat oogpunt is een wat toegankelijkere en ergens ook een wat beperktere versie op zich geen slechte keuze. Als je je ooit eens aan een dergelijke game wilde wagen dan is dit juist een goede keuze om mee te beginnen.

Dat neemt niet weg dat de game voor de fanatieke voetbal managers interessant is. Het juist een ideale game voor onderweg. Als je even tien minuten met de bus moet of een uur in de trein zit, het maakt niet uit. De game heeft een heerlijk hoog pick up and play gehalte waardoor het zowel op korte als langere termijn interessant blijft om te spelen. Dat zit hem voornamelijk in het gegeven dat je naast het aanschouwen van wedstrijden je team aan het managen bent en daar is geen tijdsdruk aan gekoppeld. Wel kleeft hier een fors nadeel aan, want hoewel het ideaal is voor korte en lange sessies, zit je vaak tegen een laadscherm aan te kijken en die zijn nu niet allemaal even aan de korte kant.

De oorsprong was PC

Nu lijkt Football Manager Classic 2014 ogenschijnlijk een simpele game om draaiende te houden op een handheld als de PlayStation Vita, maar vergis je niet. Op de achtergrond gebeurd er een hoop met betrekking tot de gehele structuur logisch houden. Gaandeweg spelen er zich tig ontwikkelingen af en dat beperkt zich vanzelfsprekend niet alleen tot jouw team. Bijgevolg heeft de game dus de nodige tijd nodig om alles te verwerken en dat resulteert in laadschermen en dat is wat jammer. Met name omdat dit rustig een minuut kan duren en dat is niet echt bevorderlijk voor de gameplay.

Maar, als hetgeen de handheld aan het laden is dan eenmaal is geladen, dan gaat het allemaal wel als een zonnetje. Daar valt overigens nog een andere opmerking bij te plaatsen en dat is dat de interface gebaseerd is op de PC versie en hoewel dat op zich niet erg is, zijn de selecteerbare knoppen geregeld erg klein. Dat is op de PC geen enkel probleem, maar op een handheld met een kleiner scherm waarbij je je vingers moet gebruiken kan dat behoorlijk onhandig zijn. Ook heeft Sports Interactive concessies moeten maken wat betreft algehele interface opzet en daardoor zijn opties deels onderverdeeld onder knoppen en dat kan zo nu en dan bij gebruik wat omslachtig werken.

Wedstrijden statistisch volgen

Tussen de momenten door waarop je vooral in menu’s bezig bent is er even een moment van rust, hoewel… Je team zal dan wedstrijden spelen en dit kun je via statistieken volgen. Als het nodig is om veranderingen aan te brengen, dan kun je dat tegelijkertijd doen om zo het tij te keren of juist de voorsprong te verstevigen. De manier waarop dit werkt is vlot en gemakkelijk, maar het nadeel is wel dat je niet de gehele wedstrijd live kunt volgen. Dit zal wellicht met de kracht van de handheld te maken hebben, maar dat neemt niet weg dat het helemaal tof zou zijn om de wedstrijd terwijl je aan het managen bent van het begin tot het einde te aanschouwen.

Zorg dat je eerste wordt met een nietszeggend team

Football Manager Classic 2014 beperkt zich overigens niet tot alleen het managen van je team waarbij je langzamerhand de wereldtop bereikt. Je kunt naast deze carrière modus ook aan de slag met uitdagingen die de game je biedt. Hierbij dien je verschillende vooraf opgestelde uitdagingen te voltooien. Dit loopt behoorlijk uiteen qua opdrachten en doordat dit ideaal is voor wat kortere speelsessies zul je hier vooral induiken als je even niets te doen hebt of als je de carrière modus even zat bent.

Football Manager Classic 2014 kent een unieke optie waarmee het mogelijk is om de save van de PC versie over te zetten en vice versa. Speel je dus al op de PC en wil je deze zomer op de handheld verder, dan kan dat. Hou er wel rekening mee dat als je verder gaat op een bestaande save dat je dan geen trophies zult unlocken.

Sports Interactive onderneemt de dappere poging om Football Manager naar de PlayStation Vita te brengen en in de vorm van Football Manager Classic 2014 lukt dat prima. De game biedt je dezelfde herkenbare ervaring die je ook op de PC zou hebben, alleen dat wat laagdrempeliger. Daarnaast zijn de uitdagingen erg leuk en ideaal voor tussendoor en daarbij is het managen van je eigen team in je carrière iets waar je enorm lang mee vooruit kunt. Nadelig is wel dat de laadtijden behoorlijk lang zijn en dat de interface niet altijd even goed werkt doordat de knoppen net iets te klein zijn op de PlayStation Vita. Los van dat is het een game met zo hier en daar wat gebreken, maar wel eentje die de manager ervaring uitstekend overbrengt naar de handheld.

• Uitdagingen
  • Blijft enorm diepgaand
  • Lang speelbaar
  • Saves uitwisselen met PC versie

• Laadtijden
  • Interface werkt niet altijd even prettig

Bekijk hier gameplay van Football Manager Classic 2014 voor PS Vita
Gepubliceerd op 9 apr, 2014 om 18:30
Football Manager Classic 2014 PS Vita bundel aangekondigd
Gepubliceerd op 4 apr, 2014 om 16:53
Football Manager Classic 14 voor de PS Vita verschijnt in april
Gepubliceerd op 27 mrt, 2014 om 10:47
  1. 84.195.242..xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

valt toch wa tegen dan. khad er meer van verwacht.

2. AlienStorm72 Geplaatst op    122 XP
    avatar

Geen Belgische competitie?

3. yannickvanloon Geplaatst op    1555 XP
    avatar

Ik hoop nog steeds dat de PS4 ooit aanpasbaar beschikbaar word, dat ze om de 2 jaar vernieuwende hardware op de markt brengen, en dat je die er dan in kan zetten. Zelf spaar ik nu voor een i7 laptop :)

4. Flaming_Kaiser Geplaatst op    4261 XP
    avatar

@yannickvanloon: Dat gaat nooit gebeuren dan stoppen ze gewoon met PS en dan je alleen spellen kopen.