Review: Final Fantasy XIV: A Realm Reborn (PS4) – Wat zijn de verschillen met de PS3 versie? Final Fantasy XIV: A Realm Reborn heeft een bewogen geschiedenis, want oorspronkelijk kwam de game onder de noemer Final Fantasy XIV in 2010 uit voor de PC. Daar wist het niet helemaal tot zijn recht te komen doordat de game geplaagd werd door vele problemen. Square Enix bracht de game terug naar de tekentafel en ging opnieuw aan de slag. Het resultaat was Final Fantasy XIV: A Realm Reborn dat vorig jaar op de PC en PlayStation 3 verscheen. Nu is de game weer uitgekomen, maar dan voor de PlayStation 4. Tijd om eens te kijken of de game op die console ook goed tot zijn recht komt.

Continue verbetering

Op de PlayStation 3 kende de game een wat moeizame lancering en niet omdat de game niet goed was, maar domweg door de forse stroom gebruikers die de servers overbelastte. Ook kende de PlayStation 3 versie de nodige lag, maar Square Enix wist dat uiteindelijk relatief snel op te lossen. Gevolg was dat vrij snel na de release iedereen lekker aan de slag kon met de game die we destijds met een 75 beloonden. De game had de nodige minpunten, maar dat is nu net het moeilijkste aan een MMO beoordelen. Ja, we werken met cijfers en we zullen er op een gegeven moment toch een keer een cijfer op moeten plakken, maar zoals je zelf ook wel weet, is dat in het geval van een MMO toch een beetje lastig.

Dat komt voornamelijk doordat MMO’s een andere vorm van ondersteuning kennen, het traject is namelijk veel langer dan bij gewone games die een paar keer een patch krijgen en het daarmee perfectioneren. In dat opzicht is Final Fantasy XIV: A Realm Reborn door de maanden heen steeds beter geworden en daarmee heeft Square Enix nu toch eindelijk de MMO te pakken die ze in de eerste instantie (lees: 2010) voor ogen hadden. De komst naar de PlayStation 4 is daarbij dan een mooie extra en dat pakt erg goed uit.

Gratis upgraden

Een fijn gegeven is de mogelijkheid om gratis te kunnen overstappen van de PlayStation 3 naar de PlayStation 4 versie zonder dat je hierbij je voortgang kwijtraakt. Dit is eenmalig mogelijk en dat is wat ons betreft prima, waarom zou je immers terug willen naar een bijvoorbeeld grafisch minder sterke versie dan dat je met de PlayStation 4 kunt beleven? Inderdaad, dat wil je niet. Overigens is het grafische niet het enige verschil tussen de PlayStation 3 en 4 versie. Nee, er is meer, evenals dat de PlayStation 4 versie unieke features kent die het spelgemak ten goede komen.

Visueel ziet de game er in ieder geval een stuk strakker uit, zeker in vergelijking met de PlayStation 3 versie, en ook is de game qua laden een stuk vlotter. De PlayStation 4 heeft nu eenmaal wat meer kracht en dat betekent dus ook dat het speltempo hiermee in positieve zin opgevoerd wordt. Twee eigenlijk vrij vanzelfsprekende details, maar wel twee zaken die een overstap of een keuze voor de PlayStation 4 versie motiveren, maar wat hier effectief aan bijdraagt is de aangepaste besturing die enkel op de PlayStation 4 mogelijk is dankzij de aanwezigheid van een touchpad.

Het touchpad

In MMO’s is een toetsenbord en muis veelal erg belangrijk dankzij de vele opties die je voorgeschoteld krijgt. Dit wist Square Enix op een handige manier onder te brengen in de meer beperkte DualShock 3 controller en dit gegeven breiden ze via de DualShock 4 weer verder uit, wat nog handig werkt ook. In de PlayStation 4 versie tref je namelijk een cursor in beeld aan, die refereert aan de besturing die je via het touchpad kunt uitvoeren. Het werkt op zich prima, maar het is toch net wat minder accuraat dan met een echte muis. Desalniettemin is het een handige en intuïtieve verbreding van de besturing, maar als je er echt niet mee overweg kan, kun je altijd nog overwegen om een toetsenbord en muis aan je PlayStation 4 te hangen om de game op die manier te besturen, dat werkt immers ook.

Als laatste is er nog een andere feature met de PlayStation 4 mogelijk en dat is natuurlijk de Remote-play ondersteuning voor de PlayStation Vita. Zonder enige problemen kun je de game via de PlayStation Vita verder spelen, het enige verschil is dat de besturing ietwat is aangepast, omdat de handheld domweg nog minder knoppen heeft. Maar de handheld kent natuurlijk ook het touchscreen en touchpad waarop ook de nodige opties zijn ondergebracht, en hoewel het soms wat ingewikkeld kan zijn, slaagt Square Enix erin om Final Fantasy XIV: A Realm Reborn zowel op de PlayStation 4 als PlayStation Vita uitstekend speelbaar te maken.

Net zoals de andere games die eerder op de PlayStation 3 uitkwamen en hun weg vonden naar de PlayStation 4, zullen we hier geen afwijkend cijfer opplakken. De hamvraag is immers of je een overstap moet maken of als je geïnteresseerd bent in deze MMO, welke versie je dan moet gaan spelen. Daar kunnen we vrij kort over zijn: de PlayStation 4 versie. De game ziet er mooier uit, de overstap is gratis zonder voortgang verlies, de unieke features voor deze versie werken prima en daarbij ligt het speltempo ook hoger doordat je minder lang hoeft te wachten op momenten dat de game moet laden. Daarmee is Final Fantasy XIV: A Realm Reborn op de PlayStation 4 overduidelijk de versie die onze voorkeur geniet en je kan ons wat dat betreft blindelings volgen.