Jonathan Blow is de man achter The Witness, een puzzelgame die in ontwikkeling is voor de PlayStation 4, en hij heeft weer wat nieuwe details vrijgegeven over dit project. Zo liet hij weten dat het de bedoeling is dat de game draait op een resolutie van 1080p met daarbij 60 frames per seconde. Op dit moment weet de game dat in veel (in-game) gebieden waar te maken, maar nog niet overal. Toch blijft men hard doorwerken om ook dat op orde te krijgen.

De game zelf en dan met name de ‘hoofdlijn’ is klaar, maar The Witness zal ook het nodige aan extra’s bevatten, zodat fanatieke spelers na het uitspelen nog meer te doen hebben. Kortom, men is de replaywaarde aan het uitbreiden. Daarbij is het ook zo dat het eiland bijna klaar is, maar dat er zo hier en daar nog wat modelwerk moet worden gedaan alvorens het helemaal is afgerond.

Doordat de game gebruik maakt van een streamingtechnologie zal er geen pop-up in de game voorkomen en ook ontbreekt het de game aan laadtijden. Met name omdat het gevoel van vrijheid en de mogelijkheid om overal rond te kijken erg belangrijk is.

Als laatste gaf Jonathan Blow nog wat technische specificaties kwijt. Het is wellicht niet voor iedereen even interessant, maar als je benieuwd bent naar hoeveel MB’s en GB’s de technische onderdelen wegen dan hieronder een overzicht. De totale game is overigens 2.7GB groot.

  • Texture Maps: 1,196 bestanden, 446MB
  • Meshes: 4,588 bestanden, 507MB
  • Sounds: 2,435 bestanden, 1.2GB
  • Animations: 197 bestanden, 0.6MB
  • Entities: 1 bestand, 4.3MB
  • Lightmaps (auto-generated): 17,916 bestanden, 453MB
  • Total (inclusief niet aangegeven bestanden): 39,387 bestanden, 2.7GB