In actie gezien: Call of Duty: Advanced Warfare – – We zijn het tegenwoordig gewend dat er elk jaar een nieuwe Call of Duty verschijnt en met Call of Duty: Advanced Warfare mag Sledgehammer Games laten zien wat zij aan de serie kunnen toevoegen. Zij hebben eerder al meegewerkt Modern Warfare 3 en met dit nieuwe deel krijgen we te zien hoe het qua oorlogsvoering er in 2054 aan toe zal gaan. Klinkt alvast interessant en los van de gameplay en andere zaken is deze setting alvast ‘nieuw’, in vergelijking met wat we de laatste jaren van de serie kennen.

Nieuwe features geven een fris gevoel

Tijdens deze E3 kregen we achter gesloten deuren een presentatie van Call of Duty: Advanced Warfare en daarin kwam al goed naar voren dat deze setting een aantal nieuwe gameplay mogelijkheden met zich meebrengt. Te beginnen bij het eerste van de twee levels die we tijdens deze presentatie te zien kregen. In dit level, “Collapse” genaamd, werden we in een auto gedropt waarbij we verwikkeld raakten in een wilde achtervolging die door een plotselinge aanrijding acuut eindigde op Golden Gate Bridge van San Francisco. Tijd om te voet verder te gaan en over alle geparkeerde auto’s en bussen heen te jumpen.

Dat komt vanwege het exoskeleton suite wat de hoofdpersoon aan had en dat was niet de enige nieuwe feature die we gelijk te zien kregen. Zo zagen we de hoofdpersoon nog met een cycle granaat gooien waardoor je precies kon zien waar alle vijanden zich schuil hielden en er kwamen ook nog drones door de lucht als versterking aanvliegen. Het zijn dingen die niet alleen bijdragen aan de toekomstige setting waarin het verhaal zich afspeelt, maar die dus een bepaalde frisheid meegeven aan de gameplay. Knap is daaraan dat het nog steeds aanvoelt als Call of Duty, maar dat het gelijkertijd ook echt iets ‘nieuws’ lijkt te bieden, onder andere ook door een soort slowmotion modus waarin je nu terecht kan raken.

Dat deze nieuwe elementen prima aansluiten op het al bestaande concept bewees ook het volgende moment waarop de Golden Gade Bridge finaal instortte en het er heel even op leek alsof wij mee de afgrond in gesleurd werden. Uiteraard gebeurde dat niet, maar het zijn wel weer die adrenaline momenten die de serie zo kenmerkt en die dus nog steeds aanwezig zijn. Iets wat tevens in het tweede level naar voren kwam toen we achterna werden gezeten door een helikopter die ons vanuit de lucht aan het bestoken was.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…

Het leek erop alsof we weinig kanten op konden, maar door een nieuwe feature van het pak dat we aan hadden kon ons personage zich plotseling onzichtbaar maken waarna de vijand ons snel uit het oog verloor. Heel handig toen we vlak daarna een grote groep patrouillerende soldaten voorbij moesten zien te komen. De volgende toffe toevoeging aan het al bestaande wapenarsenaal zijn de smart granaten die even later gebruikt werden. Deze granaten blijven even in de lucht hangen om vervolgens alle tegenstanders met een verwoestende knal te doden. En vlak voor het einde van het level kregen we nog een andere nieuwe feature te zien toen ons personage zich in een grote mech hees, waarmee die bruut om zich heen kon knallen.

Tot slot viel er nog een ding extra op aan de game en dat is dat er in grafisch opzicht flinke sprongen zijn gemaakt. Nou wagen we wel te betwijfelen of er echt een nieuwe engine gebruikt is, maar feit is wel dat alles er in Call of Duty: Advanced Warfare er scherp uitzag. Met name de gezichtsanimaties zijn nu al van een ongekend hoog niveau en dat draagt absoluut bij aan hoe jij het verhaal beleeft. Op het moment dat we bijvoorbeeld in het eerste level bijna in de afgrond dreigden te storten kon je de angst van het gezicht van ons hoofdpersonage aflezen en bij weer een ander moment kon je duidelijk de ernst zien op het gezicht van de commandant van wie wij in het heetst van de strijd de orders kregen.

Voorlopige Conclusie

Wat Sledgehammer Games tot nu toe met Call of Duty: Advanced Warfare heeft neergezet ziet er gewoon heel goed uit. De bekende Call of Duty vibe blijft behouden en tegelijkertijd geven de nieuwe features ons het frisse gevoel waar we vooraf op gehoopt hadden. Het blijft nu alleen nog de vraag hoe lang bijvoorbeeld de singleplayer dit keer zal zijn en of een aantal van de nieuwe features die wij gezien hebben ook zullen terugkeren in de multiplayer. De setting is wat ons betreft in ieder geval prima gekozen en met het grafische geheel lijkt het ook goed te zitten. Zelf hadden we graag wat meer van de actie willen zien, maar wat we zagen stemde ons tot dusver zeer tevreden.