Sony World Wide Studios baas Shuhei Yoshida heeft zijn persoonlijke excuses aangeboden aan alle gamers die zitten te wachten op al die grote titels die zijn verschoven naar 2015. Het lijkt erop dat we pas volgend jaar echt de ware kracht van de console gaan zien. In een recentelijk interview biedt Yoshida hier zijn excuses voor aan, maar legt ook meteen uit waarom dit zo is.

Zo legt hij uit dat het inderdaad klopt dat de PlayStation 4 een fijn platform is om op te ontwikkelen. Het zou gewoon vrij gemakkelijk gaan. Echter betekent dit ook voor de ontwikkelteams dat hun ambities met een bepaalde game veel groter worden. Mooiere graphics, social media integratie en een combinatie van single- en multiplayer. Dit zorgt uiteraard ook voor grotere uitdagingen voor een ontwikkelteam en daarom dat sommige grote titels naar achteren zijn geschoven voor meer ontwikkeltijd.

Yoshida zegt ook dat hij het fijn vindt dat gamers veelal toch positief blijven reageren. Ze spelen liever een game die genoeg ontwikkeltijd heeft gehad en lekker speelt, dan een game die half af is. Ze respecteren dan vrij gemakkelijk de extra tijd die een ontwikkelteam neemt, zonder daar al te veel over te klagen. De kwaliteit van het product staat voorop. Op zich als je ziet hoe Uncharted 4 eruit ziet hebben we ook niet veel te klagen.

So I apologize for some of the games we pushed back, but when people ask me “We’ve been saying the PS4 is very easy to develop for, why are teams taking time?” The reason is, it’s very easy to develop games on the PS4, except that PS4 can do so much, that a team’s ambition is much higher. What they are trying to achieve, they are challenging, y’know, something new. More realistic graphics, social connectivity, or seamless integration of single-player and multiplayer. And they are encountering new kinds of challenges, so they have to take more time than they anticipated. But luckily, more people are now more understanding and more accomodating for the needs of the development team. And they (gamers) say they’d rather wait to play the best game the team can make rather than play a rushed title; because each development is such a big effort.