Gespeeld: Dying Light – Heel gek is het niet als je tegenwoordig een beetje ‘zombie moe’ geworden bent. Deze mensenvlees etende engerds zijn in tal van films, series en games ten tonele verschenen om ons het leven zuur te maken. En we zijn voorlopig ook nog niet van ze af, want met onder andere Dying Light op komst mogen we ons weer opmaken voor een bloederige strijd die zowel overdag als ’s nachts gevoerd zal worden. Dying Light is afkomstig van het Poolse Techland wat eerder met de twee Dead Island games op de proppen kwam. Dat waren beide nou niet echt goed uitgewerkte games, maar wel games die op zichzelf een interessante opzet kenden, een opzet die we tevens terug zien komen in hun nieuwste game; Dying Light.

De vergelijking met ‘die andere game’

Dying Light lijkt best veel op de eerder verschenen Dead Island games en dat komt omdat Techland er ook nu weer voor heeft gekozen om ons in een soort van open wereld los te laten. Daarin moeten we het weer opnemen tegen grote groepen zombies. Ondanks dat deze opzet overeenkomt, merkten we na het begin van onze speelsessie direct waar Dying Light het verschil maakt. Het draait hier niet alleen om het op een ludieke manier afslachten van zoveel mogelijk zombies, nee, het draait hier echt puur om overleven. Dying Light kent zo een veel serieuzere insteek waarbij de spanning gedurende onze gehele speelsessie voelbaar was.

Tijdens onze speelsessie werd ook duidelijk dat de gameplay van Dying Light bestaat uit twee segmenten. Als eerste is daar de combat die bestaat uit het bevechten van de zombies met de verschillende wapens die je overal kan vinden. Deze wapens kun je daarnaast ook zelf nog uitbreiden. Dit doe je door elke hoek van de spelwereld af te struinen naar verschillende items die je daarvoor kan gebruiken. Heb je deze gevonden? Dan doe je er goed aan om op zoek te gaan naar een speciaal daarvoor bedoelde tafel alwaar je het wapen dan kan uitbreiden.

Wapens en zelfs items die niet alleen als wapen bedoeld zijn, kan je op meerdere manieren gebruiken. Met elk wapen heb je een bepaalde beweging waarmee je kan inhakken op de zombies, maar door een bepaalde knop ingedrukt te houden kan je middels een horizontale beweging tevens meerdere vijanden tegelijk tegen de vlakte slaan. Opvallend is daarbij dat het bloed rijkelijk vloeit en dat je genoeg ledematen in de rondte ziet vliegen waarbij het zelfs mogelijk is om zombies letterlijk finaal doormidden te hakken. Ook heb je bijvoorbeeld weer een ‘grappeling hook’ waarmee je op verschillende gebouwen kan klimmen, maar waarmee je ook een zombie z’n mismaakte gezicht eruit kan trekken.

Omzeilen is soms de beste optie

Naast het knokken kan je er ook voor kiezen om de zombies te ontlopen door gebruik te maken van een soepel werkend free-running systeem. De stedelijke omgeving waarin wij losgelaten werden kende zeer veel hoogteverschillen waardoor er veel gebouwen aanwezig waren en waardoor we naar hartenlust van het free-running systeem gebruik konden maken. Tegen elk gebouw wat we tegenkwamen konden we opklimmen om dan vervolgens op een Mirror’s Edge-achtige wijze naar het volgende gebouw te springen. In de hectiek van het moment kan dat wel betekenen dat je bij het volgende gebouw op een stel krakkemikkige planken springt waardoor je helemaal naar beneden valt om zo alsnog tussen een groep zombies in te vallen en als menselijke karbonade te eindigen.

Door de dag- en nachtcyclus die Dying Light bevat zal je ook regelmatig ’s nachts op pad moeten gaan en dan, zo ondervonden we zelf ook, is het pas echt flink peentjes zweten. Dan komen de ‘Volatiles’ naar buiten en die zijn veel gevaarlijker dan gewone zombies. Gelukkig beschik je over een soort pulse-signaal wat je kan uitzenden waarmee je kan zien waar deze vijanden zich begeven om zo op stille wijze langs deze wezens te glippen. Als je gesnapt wordt breekt echter de hel los en is het letterlijk rennen voor je leven. Dat levert zodoende een creepy sfeer op die je meermaals de stuipen op het lijf doet jagen.

Naast de zombies en de ‘Volatiles’ kregen we tijdens het spelen van Dying Light ook nog te maken met ‘gewone boeven’. Deze mensen die je met enige regelmaat tegenkomt zijn bevangen door het virus en zijn daarom nog bezig met turnen. Wel hebben ze de beschikking over de menselijke capaciteiten waardoor ze verschrikkelijk hard kunnen rennen en tevens zeer moeilijk te verslaan zijn. Geregeld kwam het voor dat we met een aantal klappen zo’n bandiet al definitief naar de grond gewerkt dachten te hebben, waarna we ons echter nog snel moesten omdraaien om alsnog de genadeklap uit te delen.

Upgraden is niet lastig, het is gewoon een kwestie van doen!

Voordat we bij de voorlopige conclusie aanbelanden eerst nog wat informatie over het upgraden van je klim- en je vechtskills. Om deze te verbeteren hoef je gelukkig niet gebruik te maken van een één of ander systeem waarbij je bijvoorbeeld upgrades moet kopen. In Dying Light moet je het vooral zoveel mogelijk echt zelf doen. Door veel te klimmen en te vechten verbeter je deze eigenschappen automatisch en je zal merken dat je naarmate je vordert in de game, je de zombies later makkelijker van je af kan slaan en ook sneller zult kunnen klimmen en klauteren.

Voorlopige conclusie:

Net als tijdens de E3 van vorig jaar heeft Dying Light ons wederom weten te verrassen door de goed uitgewerkte combinatie van de verschillende gameplay elementen. Het free-runnen en knokken loopt naadloos in elkaar over waarbij zowel het free-run gedeelte als het knokken vrij soepel aanvoelde. De omgeving is flink gevarieerd te noemen en algemeen genomen ziet Dying Light er grafisch prima uit. Wel hebben we nog zo onze vraagtekens ten opzichte van de missie-structuur. Met name hoe gevarieerd deze is, al zal dat moeten blijken tijdens een eventuele volgende speelsessie of tijdens het moment dat we de game reviewen. De game zelf doet niets wat we nog niet eerder gezien hebben, maar mixt bestaande gameplay elementen wel op een interessante en toffe wijze. Bovendien hadden we vooral veel plezier tijdens ons speelsessie en vooralsnog lijkt het erop dat Techland met Dying Light het middelmatige niveau van hun vorige games weet te overstijgen en dat we een spannende en vermakelijke zombie-slasher voorgeschoteld gaan krijgen.