In actie gezien: The Witcher 3: Wild Hunt – De nieuwe generatie consoles is al meer dan een half jaar uit en eigenlijk is het wat betreft RPG´s nog wat karig. Het aanbod in dat genre is nog niet al te breed en moet dus nog op gang komen. Eind dit jaar lijkt dit te gaan gebeuren met Dragon Age: Inquisition en begin volgend jaar met The Witcher 3: Wild Hunt. De The Witcher serie van CD Projekt RED heeft inmiddels al een goede reputatie opgebouwd als een sterke RPG met een verhaallijn die op basis van je keuzes kan veranderen. Met het derde deel komt de serie voor het eerst naar PlayStation en het lijkt een geweldig debuut te worden.

Wauw, die wereld!

De juiste ingrediënten voor een mooie RPG zijn naar onze mening een tof hoofdpersonage, boeiende karakters, fraai verhaal, vermakelijke combat en natuurlijk een grootse wereld die je wilt verkennen en waarin je wilt verdwalen. In een 45 minuten durende presentatie konden we bijna al die benodigdheden afstrepen. Vorig jaar kregen we op de E3 een globale indruk, maar nu kregen we een inzage van wat een quest in The Witcher 3: Wild Hunt zal inhouden. Allereerst zagen we het hoofdpersonage uit de serie, Geralt of Rivia, de stad Novigrad betreden. Wat daar meteen opviel was hoe de wereld leeft.

Overal in de stad waren inwoners te zien die allemaal een eigen rol in het verhaal en de wereld hebben. De stad zit tjokvol details die ervoor zorgen dat overal wel iets te zien is. Zo praten inwoners met elkaar of ze roepen wat, een klein detail, maar wel één die voor de juiste toon zorgt. Op dit gebied zie je wel dat dit net even een stap verder is dan andere RPG´s van de vorige generatie. We zagen dit allemaal over de schouders van Geralt die te paard door de stad aan het rijden was. Hij was daar voor een quest die deel uitmaakt van het hoofdverhaal uit de game, maar wat de rode draad is, dat is ons nog niet helemaal duidelijk. Wat we in ieder geval weten is dat Geralt op zoek is naar iemand.

Eerste indruk van een quest

Hij is op zoek naar een dame met wit haar en een groot litteken op haar gezicht. Zij lijkt een link te zijn naar wat er gebeurd in de Noordelijke regionen waar het donkere zeer krachtige leger (Wild Hunt) dood en verderf als spoor achterlaat. In de quest die wij te zien kregen is Geralt op zoek naar de eerder benoemde vrouw en hij heeft gehoord dat in een moeras meer informatie te verkrijgen valt. Geralt gaat hiervoor een café in waar tevens ontzettend veel details te zien zijn en ook zit de bar vol met allerlei personages. Geralt moet daar met Sigmund Dijkstra (ja, echt) praten om zo meer te weten te komen over zijn quest.

Geralt krijgt te horen dat hij voor zijn quest naar een moeras moet gaan waar de zogenaamde ´Ladies of the Wood´ zich bevinden. Zij zouden meer weten over die ene vrouw. Voor het eerst zagen we daarna het fast-travel systeem in actie en ook gelijk de map. We hebben het al eerder gezegd, maar de wereld van The Witcher 3: Wild Hunt is immens. Het schijnt 30 maal groter te zijn dan de voorgaande delen en ook nog eens volledig open. De eerdere games waren namelijk vrij lineair opgezet en nu kun je gaan en staan waar je maar wilt. Soms zul je zelfs een zeilboot nodig hebben om een stuk zee over te steken om ergens te kunnen komen. Kortom, het gaat een erg uitgestrekte wereld worden.

Na het fast-travellen kwamen we terecht in het moeras en dit had een totaal andere sfeer als de stad. Het oogde grauw met veel mist en bomen. Van wat we gezien hebben is de wereld zeer divers en visueel maakt het al een nette indruk. Ook in het moeras waren details te zien, zoals de bubbels en rimpels in het water. Dit belooft wat voor als de game echt af is, maar laten we even verder gaan met wat we van de quest zagen. We zagen hoe Geralt het moeras aan het verkennen was en al snel verschenen daar de eerste en vliegende vijanden. Bijgevolg kwam de combat naar voren, welke in grote lijnen hetzelfde is gebleven als in de voorgaande delen.

Combat bestaat uit mêlee en magie

Geralt kan met zijn zwaard een variatie aan acties uitvoeren, maar als een echte monsterjager kan hij ook magie hanteren. De magie heet Igni en met een wiel kun je in-game kiezen wat voor magie je wilt gebruiken. Zo zagen we hoe Geralt met vuur de vliegende monsters naar beneden wist te halen om vervolgens met zijn zwaard het karwei af te ronden. Daarnaast heeft hij ook een kruisboog waar hij vijanden mee uit de lucht kan schieten. Uiteindelijk kan je dan met Geralt naar het nest van de monsters gaan om daar bijzondere items te vinden. Op deze wijze willen de makers je motiveren om op onderzoek te gaan en de wereld te ontdekken.

Terwijl Geralt op het nest stond zagen we in de verte een grote boom staan. Er werd meteen gezegd dat we daar heen kunnen gaan en dat je eigenlijk overal heen kunt gaan als je het kunt zien. Dat geeft nogmaals de schaal van de game aan. Afijn, later in het moeras vindt Geralt een jongen die niet kan praten. Om de quest tot een goed einde te brengen moet je de jongen zijn stem teruggeven, zodat hij jou kan helpen. Hiervoor moest Geralt wat vijanden verslaan waaronder een aantal rovers. Opnieuw zagen we hier de combat in actie en dat zag er wederom erg goed uit, mede doordat Geralt combo’s kan maken.

Gebruik de omgeving en zoek naar monsters

De gameplay bestaat uit mêlee en magie, maar het combineren van deze twee lijkt vooral erg vermakelijk te worden. Je kunt bijvoorbeeld een magische aanval inzetten die Aaxxi heet waarmee je een vijand tijdelijk vastzet zodat je makkelijk het hoofd eraf kan hakken. Hoewel het af en toe nog wat lomp overkwam was het al actievol en vooral erg bloederig. Daarnaast kun je ook de omgeving gebruiken in een gevecht. Zo zagen we Geralt vechten met watermonsters (Water Hags) die niet tegen vuur konden. Onze held gebruikte zo vuur op de gassen die boven het moeras hingen en hierdoor vloog een vuurmonster in één keer in de fik. Het is effectief en zo kun je op een toffe manier de wereld voor je laten werken.

Als een echte jager kan Geralt ook monsters opsporen met zijn witcher senses. Hiermee hoort hij meer en ziet hij aanwijzingen. Dit resulteerde na wat zoekwerk in een gevecht met een weerwolf. Het toffe hieraan is dat als het volle maan is deze sterker zal zijn dan als je hem overdag tegenkomt. Na nog wat confrontaties was er ruimte voor conversaties aan het einde van de quest. Zo werd er meer duidelijk over wat er zich had afgespeeld in het moeras. Je zult dan als speler voor een keuze komen te staan wat effect kan hebben op de verhaallijn in het algemeen. Je kunt het zien als een zwaard wat aan twee kanten kan snijden.

Voorlopige conclusie:

Na een presentatie van drie kwartier hadden we een goede indruk gekregen van hoe één van de vele quests zullen zijn in de game. Het bevatte gesprekken waarin je keuzes kon maken, gevechten waarin mêlee en magie gecombineerd konden worden en een korte impressie van de gedetailleerde, immense en fantasierijke wereld. We waren vorig jaar al overtuigd van de kwaliteit van The Witcher 3: Wild Hunt, maar nu zijn onze verwachtingen nog hoger. De combat lijkt prima en vermakelijk te werken en dat samen met de magie is des te interessanter. Ook is de wereld behoorlijk divers wat het exploren des te aangenamer maakt, dus vooralsnog lijkt dit één van de grootste titels van volgend jaar te worden! Zet deze maar op je radar of agenda, want dit kan weleens een zeer episch avontuur gaan worden.