Gespeeld: Killzone: Shadow Fall – Intercept – Bij de lancering van de PlayStation 4 kwam het Amsterdamse Guerrilla Games met Killzone: Shadow Fall. De game werd redelijk ontvangen en is al meer dan 2 miljoen keer verkocht, wat netjes is voor een exclusieve titel op een nieuw platform. Nu bijna een half jaar verder zijn er al een aantal nieuwe en gratis maps verschenen alsook de eerste content voor de Season Pass houders met hierbij de Insurgent klasse. Binnenkort komt de grote uitbreiding uit, genaamd Intercept. Op de E3 konden we al even proeven van deze nieuwe coöp ervaring, die ervoor heeft gezorgd dat we er niet meer op kunnen wachten.

In coöp de Helghast afslachten

De multiplayer van Killzone: Shadow Fall zit al erg degelijk in elkaar, waarin je kunt kiezen uit drie verschillende classes. Hierdoor speel je automatisch een bepaalde rol op het slagveld, maar teamwork is niet een vereiste, al helpt het wel als je communiceert en samenwerkt. Het weegt echter niet heel zwaar, maar dat is in Intercept wel anders. Althans, dat is wat we merkten toen we voor het eerst met Intercept aan de slag gingen. In de uitbreiding die eind juni zal verschijnen en begin augustus tevens als standalone game verkrijgbaar zal zijn, ga je met z’n vieren de strijd aan tegen de Helghast.

In Intercept moet je drie locaties beheren (A, B en C) waardoor je een Hacking Uplink op gang brengt. Hiermee zul je data verzenden en punten pakken. Deze locaties zijn verspreid over de map en zul je moeten zien te verdedigen tegen de Helghast. Zij kunnen het verzenden stoppen en de locaties overnemen om zo punten van jouw team af te pakken. Als dat gebeurt, is het voorbij en heb je verloren. Door de locaties te veroveren en de Hacking Uplink te starten verdien je dus punten, maar ook door het doden van de Helghast. Als je uiteindelijk eenmaal op een aantal punten zit heb je gewonnen.

Classes net even anders opgezet

Net als in de multiplayer kun je in Intercept kiezen voor een bepaalde klasse, maar het is alleen wel anders dan je gewend bent. De Abilities die we kennen van de classes zijn over het algemeen hetzelfde, zoals de Dash van de Assault klasse, maar nu heeft – zoals het er op lijkt – elk een eigen van tevoren vastgestelde loadout. Je hebt hier schijnbaar geen keuze in en je moet het dus doen met wat je hebt. Hierdoor wordt teamplay gestimuleerd. We gingen zelf met de Tactician aan de slag, welke meteen een comeback maakt. Normaal kon je met deze klasse in de delen voor Shadow Fall een vliegende drone plaatsen of een Spawn Beacon, maar dat is in Intercept net een tikkeltje anders.

We hadden namelijk niet de beschikking over die abilities, maar wellicht dat dit bij de release wel beschikbaar zal zijn. We moesten het doen met een shotgun en als vaardigheid konden we driemaal een turret neerzetten en eenmaal een schild. Het is niet bijster veel, maar normaal kun je er maar één plaatsen als Support zijnde in de multiplayer van Shadow Fall. Het is duidelijk dat elke speler in Intercept een eigen rol in het geheel heeft en tactiek belangrijk zal zijn. We waren namelijk meteen aan het kijken waar we onze turrets neer konden zetten, want als je ze geplaatst hebt moet je wachten tot ze kapot zijn voordat je ze ergens anders kan plaatsen.

Soms kozen we ervoor om een paar turrets juist weer te ontmantelen en deze tactisch ergens anders neer te zetten. Bijvoorbeeld op een plek die verdedigd diende te worden. Ook kunnen de turrets kills voor je aan elkaar rijgen, wat een positief effect voor de score heeft. Deze punten kun je vervolgens vastzetten door ze naar de bank te brengen. Deze bank is te vinden bij het normale spawnpunt waar je weer begint nadat je dood bent gegaan, maar je kunt als je doodgaat ook een Medic oproepen die je kan reviven. Lukt dat niet, dan kun je voor een deel van de opgebouwde score (50 punten) jezelf laten spawnen. Het kan echter ook voorkomen dat het zo slecht gaat dat er te weinig punten zijn om opnieuw te spawnen…

De jetpacks zijn terug

Als dit gebeurt heb je een groot probleem en dan kan het snel voorbij zijn. Wat je hierbij kan helpen zijn de jetpacks (maken ook een comeback), minigun of een mortieraanval en meer. Deze speciale acties kun je vrijspelen door een soort grote batterijen (capacitor) die op de map te vinden zijn naar de basis te brengen. De batterijen kun je dan in een machine stoppen om daarna een keuze te maken uit een hulpmiddel. De jetpacks zijn handig om vlug van locatie naar locatie te gaan wat al lekker vlot ging, terwijl een mortieraanval in één klap kan afrekenen met een groepje Helghast soldaten. Hierbij moet je wel oppassen dat je niet een teamgenoot raakt.

Voorlopige conclusie:

De actie in Intercept is typisch Killzone, maar van wat we hebben gespeeld voelde het toch weer even anders aan. Je zult straks echt goed samen moeten werken en afstemmen wat het plan is in verband met de verschillende classes. De AI van de Helghast was soms nog wel wat wisselvallig en soms spawnt de game een eindbaas uit de singleplayer wat voor een leuke twist kan gaan zorgen. Zo zagen we bijvoorbeeld Echo met haar cloakability al voorbij komen. We konden op de E3 even kort met de Tactician aan de slag en het was tof, maar we zijn ook erg benieuwd naar de andere classes en natuurlijk de maps. Hierover zul je meer lezen als Intercept uit is. Dan gaan we nog dieper in op deze al interessante uitbreiding.