Review: Entwined – Zo opeens was daar Entwined tijdens de E3 persconferentie van Sony en het nog betere nieuws was dat de game gelijk in de verkoop ging. Ietwat verlaat (door de E3) hebben wij nu ook uitgebreid Entwined kunnen spelen en het is tijd om er een cijfer op te plakken. Entwined past in het rijtje van Journey, flOW en Flower, maar weet zich toch ook weer te onderscheiden. Entwined is niet per definitie origineel, maar wel heel erg rustgevend en dat vonden wij prettig. Erg prettig.

De liefde bruut verbroken

Entwined vertelt het verhaal van twee zielen, die van een vis en van een vogel die elkaars geliefde zijn, maar waarvan hun zielen opgebroken zijn. Door Entwined te spelen, moet je beide zielen herenigen, zodat hun liefde zich kan ontwikkelen en dat is de eervolle taak die jij mag gaan vervullen. Dat is ook gelijk het verhaal van de game, want meer dan dat komt er niet tot uiting dus het is een wat wazig geheel. De game mag dan een verhaal proberen te vertellen, het slaagt daar nauwelijks in, maar je kunt er wel je eigen fantasie in los laten om zo een eigen verhaal te creëren rondom de gameplay.

Verhaal of niet, het gaat in Entwined om de rustgevende ervaring en dat is waar de game zeker in slaagt. Je zult in totaal negen levens moeten doorvliegen om zo uiteindelijk de twee zielen te herenigen en per leven kom je in een andere locatie terecht en dat varieert van vrolijkheid tot duisternis, de ups en downs van het leven. Het doorvliegen van de levels is eigenlijk een niet al te lange aangelegenheid, want een beetje vlotte speler is er met anderhalf wel uur doorheen. Een goede motoriek is overigens wel een vereiste, anders kan het verdomd lang duren voordat je het einde van een zogenaamde ‘lifetime’ bereikt.

Mindfuck

Het concept van Entwined is erg simpel en bestaat uit een tweetal elementen. Als eerste element zul je de lifetimes moeten doorlopen en als tweede moet je na elke lifetime in een groot open level een portaal openen naar de volgende lifetime. Maar laten we bij het begin beginnen, de lifetimes. Je vliegt per lifetime door een soort onzichtbare koker heen en zo hier en daar tref je figuren aan in de kleur van de zielen. De zielen moeten door de betreffende kleur heen vliegen om zo de balk bovenin het scherm te vullen. De vogel heeft in Entwined de blauwe kleur en de vis een oranje rode kleur en dat komt overeen met de te doorvliegen figuren tijdens een lifetime.

Nu gaat het vliegen automatisch, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, maar wat de mindfuck in het geheel is, is dat de game erg met je motoriek speelt. Iedere ziel bestuur je met één analoge stick en je kunt per ziel de helft van de koker waar je doorheen vliegt gebruiken. Dat betekent dat je met de vogel van boven tot onder de rechterkant tot je beschikking hebt en met de vis de linkerkant. Deze twee zielen bestuur je met beide analoge sticks onafhankelijk van elkaar en het is zaak om ze beide goed te positioneren als je door de aanstormende figuren heen vliegt. Deze figuren variëren van driehoeken tot cirkels en meer en naarmate je verder komt wordt het steeds ingewikkelder.

Waar de game je in het begin één voor één een figuur voorschotelt waar je doorheen moet vliegen zullen dit gaandeweg steeds meer worden en dat ook in series die qua hoogte van elkaar verschillen. Als je dan beide zielen tegen elkaar in moet bewegen en dan ook nog eens met hoogte verschillen te maken krijgt kan het uitermate ingewikkeld worden. Voornamelijk omdat je handen tegendraadse handelingen moeten uitvoeren. Is dat een slechte zaak? Nee, integendeel. Het voegt juist de uitdaging aan de game toe en zeker in de laatste levels is het uitspelen een heerlijk gevoel van voldoening, want het kan knap lastig worden.

Gems verzamelen

Terwijl je door de zogenoemde kokers heen vliegt kun je hier en daar ook nog gems oppakken en deze dragen bij aan het vullen van de balken bovenin het scherm. Zodra deze balken gevuld zijn kun je beide balken die de twee zielen weerspiegelen aan elkaar linken. Terwijl de koppeling aan de gang is zul je terwijl je nog steeds door de koker vliegt meer combinaties van figuren goed moeten afleggen zodat de koppeling vooruitgang kent en de balken steeds dichter bij elkaar komen. Als je dit een keer of zes tot acht goed achter elkaar weet te doen, zijn de zielen voor even herenigd en beland je in een groot tussen level.

Hierin dien je nog meer gems te verzamelen die bij de gekoppelde zielen (visueel vertolkt door een soort draak) de balk vullen. Zodra die balk vol is dien je rond te vliegen met L1 en R1 ingedrukt, zodat je een kleurspoor achterlaat en op het moment dat de bijbehorende balk leeg is wordt er een portaal geopend naar de volgende lifetime en dan begint het riedeltje opnieuw, net zolang totdat je de laatste lifetime met succes uitspeelt. In dat opzicht is de game best herhalend, maar iedere lifetime kent een andere ‘setting’ en dat vertaalt zich naar kleuren en de vormen van de figuren. Dat gecombineerd met heerlijk ontspannende muziek en een oplopende moeilijkheidsgraad maakt het tot een feestelijk geheel om te doorlopen.

Kort maar krachtig

Zoals al aangegeven zal een geoefende gamer er met anderhalf uur wel doorheen zijn en dat is nu niet echt lang voor een game, ook voor een indie niet. Maar als je alle trophies wilt halen zul je de game sowieso twee keer moeten uitspelen. Daarnaast kent de game nog een aparte challenge modus en hierin dien je het zolang mogelijk vol te houden zonder fouten (figuren missen) te maken. Om een volgend level (in totaal vijf) in de challenge modus te bereiken dien je een vooraf vastgesteld aantal punten te halen wat zich in-game vertaalt naar het aantal seconden dat je overleeft. Deze modus is behoorlijk uitdagend en dan vooral de trophy die hier mee gemoeid is. Een trophy jager zal wat dat betreft rustig een uur of vier tot zes bezig zijn en dan is het qua speelduur wel interessant.

Desalniettemin valt de speelduur te betwisten en er is tevens een technisch mankement in de game dat wat irritant kan zijn. Namelijk dat de game niet altijd even goed registreert waar de ziel zich bevindt en dat je dan afgerekend wordt op het missen van een reeks figuren die je moet doorvliegen, terwijl je toch echt op de juiste plek bent. Een ander punt van kritiek is dat als de koppeling bezig is tussen de twee zielen en je teveel fouten maakt, je dan opnieuw moet beginnen met het opbouwen van de balk. Dat is althans een logisch gameplay element, maar als de koppeling stopt, stopt de game ook gelijk voor ongeveer een seconde. Keer op keer heb je dan de indruk dat de game vastloopt en ook dat is wat irritant.

Entwined is een heerlijk rustgevend spelletje dat in de kern nauwelijks iets om handen heeft qua speelduur. Desondanks is het voor de fanatieke speler of trophyjager wel een game die enige tijd te spelen is en het kent ook enige vorm van verslaving om net even beter een challenge te voltooien. Audiovisueel is het netjes vormgegeven en juist door de simpele (maar uitdagende) gameplay en fijne rustgevende audio blijf je genieten van het geheel. Entwined is misschien niet een game voor Jan en alleman, maar als je rustgevende ervaringen als de games van thatgamecompany kon waarderen, dan past Entwined ook wel bij je. Een vreemde eend in de bijt, maar wel een fijne game die je een leuke ervaring bezorgt.

• Audiovisueel kleurrijk
  • Enige verslaving
  • Goede uitdaging