De PlayStation Vita heeft sinds de lancering de nodige toppers mogen verwelkomen, maar als een handheld voor blockbusters is het nooit echt van de grond gekomen. Dat is deels te wijten aan Sony die er nauwelijks echt Triple-A games voor uitbrengt, maar ook vooral aan third party uitgevers die de handheld massaal links laten liggen.

De handheld is na verloop van tijd langzaam verandert in een handheld voor indie-games en voor Remote-play en dat zal zo blijven. In een interview dat Polygon had met Shuhei Yoshida werd de Sony Worldwide Studios baas gevraagd of dat de focus meer op indies, third party en Remote-play ligt, waardoor er minder first party games op de handheld uitkomen.

Yoshida antwoordde met het volgende; “I would say, yes, that’s correct.”.

De opkomst van indie-games hebben overigens wel een positief effect gehad, want deze hebben de handheld toch enigszins nieuw leven ingeblazen. Juist de indie-games zijn eigenlijk de grootste sterren om de Vita de juiste richting op te duwen.

“It’s very fortunate that the indie boom happened and they are providing lots of great content to Vita. Gameplay… game mechanic wise, people want to spend 10 minutes, 15 minutes getting in and out. On Vita, it’s great with suspended functionality, so these indie games [are] really great for that from a game design standpoint.

Instead of watching big stories or cinematics, you can spend hours on Vita. So, I think that’s actually the biggest star to help provide great content to Vita going forward. And we continue to make cross-platform games, especially on digital side.”

Wel gaf Yoshida nog aan dat de Remote-play functie enigszins de druk heeft weggenomen om met first party games te komen. Op zich is het een begrijpelijke beslissing van Sony om zich meer op indies, third party en Remote-play te richten, maar aan de andere kant zou je juist van Sony een stimulans verwachten richting third parties om meer games naar de handheld te brengen.