Gespeeld: FIFA 15 – EA levert ons elk jaar weer een nieuwe FIFA af waarbij het nieuwste deel telkens toch net weer iets beter en vooral realistischer aanvoelt dan het deel ervoor. Kleine details als het verbeteren van de intelligentie van de spelers en het toevoegen van nieuwe animaties zorgen ervoor dat FIFA tot nu toe elk jaar weer een stapje vooruit weet te zetten. De stapjes worden wel steeds kleiner, waarbij wij benieuwd zijn of EA via deze weg haar footie franchise ook de komende jaren nog een stapje vooruit weet te duwen.
Feel the Game!
Tijdens de afgelopen E3 was het voor ons het eerste moment dat we met EA’s nieuwste footie echt zelf aan de slag konden. Eerst kregen we een presentatie en daarna konden we echt zelf gaan spelen. Wat de ontwikkelaar ons vooral met de presentatie wilde laten zien, is dat FIFA 15 een stuk ‘emotioneler’ is geworden. Niet de emotie die we zelf tijdens het spelen van een potje kunnen ontketenen, maar de emotie tussen de spelers onderling op het veld. Wanneer een flankspeler een voorzet geeft op de spits en die voorzet mislukt, dan zal de spits in eerste instantie nog de handen de lucht in steken en klappen voor de goede bedoelingen van zijn collega. Mislukt een voorzet van dezelfde flankspeler echter een paar keer achter elkaar, dan kan er irritatie ontstaan tussen de twee spelers op het veld. Dat hoeft zich niet alleen in handgebaren te uiten, je zal de irritatie bijvoorbeeld ook terug kunnen zien in het gelaat van een speler.
Niet alleen emoties tussen spelers van hetzelfde team vallen op, irritaties tussen tegenstanders komen nu ook eerder naar boven. Zet je op de speler van het andere team een wel hele scherpe tackle in, dan zal dit vaak resulteren in een opstootje. Spelers lijken ook bewuster te reageren bepaalde situaties. Loopt het bijvoorbeeld tegen de vijfentachtigste minuut en staat een team nog steeds met 1-0 achter, dan zullen de spelers van dit team merkbaar een stapje extra zetten. Een mooi voorbeeld daarvan kregen we tijdens een presentatie te zien. In een wedstrijd tussen Barcelona en Manchester City dacht Messi in de blessuretijd de gelijkmaker gescoord te hebben.
Met een onwaarschijnlijke snoekduik kopte hij de bal tegen de touwen, maar wat hij niet gezien had, was dat de grensrechter de goal afkeurde wegens buitenspel. Waar een aantal spelers van zowel Barcelona als van Manchester City dit direct door hadden, gold dat niet voor Messi en voor de keeper van Manchester City, Joe Hart. Mooi om te zien was de emotie die zich daarna meester maakten van beide spelers toen ook zij door kregen dat de goal was afgekeurd. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de hierboven gegeven voorbeelden tijdens de presentatie getoond werden en dat we hier tijdens het spelen nog weinig van hebben meegekregen. Iets wat tijdens een latere kennismaking met de game (mogelijk op de Gamescom) misschien meer naar voren zal komen.
Qua details en sfeer gaat men weer een stapje verder
Emoties van spelers dragen zeker bij aan de beleving die je tijdens het spelen hebt, maar daarnaast mag de grafische aankleding ook zeker niet vergeten worden. Daarmee lijkt het in FIFA 15 wederom goed te zitten. Het publiek lijkt zowaar echt uit 3D modellen te bestaan en zien er dus weer net wat beter uit. Dat geldt zeker ook voor de spelers op het veld die er tevens wat strakker uitzien dan in FIFA 14. Niet alleen het publiek en de spelers zien er beter uit, dat geldt ook voor de velden waarop gespeeld wordt. Het zijn niet meer van die gladde biljartlakens, maar ze vertonen na verloop van tijd nu echt sporen van slijtage. Zo zijn er vanwege de vele slidings die gemaakt worden diepe strepen op het veld te zien en je ziet aan de voetafdrukken op welke gedeeltes van het veld de meeste actie heeft plaatsgevonden.
Het wel heel vlot rollende balletje en het hogere speltempo
Emotie en sfeer zijn twee belangrijke factoren, maar waar het toch voornamelijk om gaat is natuurlijk de gameplay. In FIFA 15 voelt dat net weer even anders aan, dat komt met name doordat de bal nu een stuk sneller over het veld rolt. Dat is ook te merken in de passes die je aan elkaar geeft. Nog meer dan in het vorige deel is het nu van belang om op een juiste manier gepositioneerd te staan op het moment dat je de bal ontvangt. Daarnaast is het van belang om beducht te zijn op het effect wat de bal kan meekrijgen als die overgespeeld wordt. Meer nog dan in het vorige deel is er nu echt een curve zichtbaar wanneer je de bal bijvoorbeeld met binnenkant voet door de lucht speelt. Daarnaast wordt het speltempo extra verhoogd doordat spelers na een balaanname vaker een explosieve versnelling instarten om zo hun tegenstanders proberen af te schudden.
Voorlopige conclusie:
Onze kennismaking met FIFA 15 had twee gezichten. Enerzijds was er de presentatie waarin we een aantal van de hierboven beschreven vernieuwingen te zien kregen. Daarnaast was daar nog onze speelsessie waarin deze aanpassingen (nog) niet helemaal zichtbaar waren. De gameplay zelf staat nog steeds als een huis en het speltempo ligt beduidend hoger waarbij het aannemen van de bal nog realistischer aanvoelt, maar tegelijkertijd ook lastiger is. Grafisch weet FIFA 15 ook weer een extra stapje te maken waardoor het er beter uitziende publiek en de meer realistische ogende spelersmodellen opvallen evenals de sporen die op het veld worden achtergelaten tijdens een wedstrijd. Het zijn wederom de details die het hem doen en die FIFA 15 nog realistischer lijken te maken.
Kan niet wachten!!! Hoop wel dat ze die voorzetten en kopballen wat hebben aangepast,want dat was echt overpowerd in fut.
hoop dat de spelers niet om de seconden freezen -.-
Voor mij is het belangrijkste dat de through balls veeeeel minder sterk worden!
Veelbelovend!
@TheSpecialOne: liever de kopballen… Ik wordt zelf erg moe van die eindeloze kopballen die ik tegen krijg en mensen die proberen misbruik te maken van die kick-off voorzet exploit. En voor de rest bugs fixen zoals commentator kunnen veranderen ed.
Desondanks nog steeds een game waar ik het idee van krijg dat PES gewoon niet aan kan tippen. Ook qua beleving altijd zoveel beter geweest.
Laat maar komen…!
@derage88: En vergeet niet de reboundgoals!
Kga em ook halen gwn al Door die kleine details klinkt het al goed
welke console gespeeld
Snelheid omhoog is na mijn idee een stuk minder realistisch, FIFA is realistischer als je het speltempo omlaag gooit.
Ben benieuwd, voorlopig weinig tot geen gameplay wijzigingen dus..
Gelukkig gaat het weer een tandje sneller, de vorige ging voor mij iets te traag. Gaan weer veel uurtjes inzitten 🙂
dat 45e en 90e minuut probleem kan nou ook wel eens opgelost worden
@Robo-Company: Het is EA. Zij doen niet aan “problemen oplossen”, zij doen aan geldklopperij.
@Booyah: Nee wat wordt ik daar ook kotsmisselijk van, dan houd je keeper de bal tegen en dan wandelt er soms een ander de bal gewoon in of kan dezelfde speler gewoon doodleuk nog eens uithalen…
Ja inderdaad troep koop ook nooit meer geen ea games tenzij ze coulantie regelen voor in mijn geval ps4 gebruikers bv playstation had me veel kapotte controlers gegeven kreeg netjes een 90 dagen plus abo bovenop wt ik al had kijk nu nog ea dan is iedereen blij
Het blijft voetbal en meer kunnen ze niet van maken , ofwel gaan we voetbal spelen en iedere voetballer krijgt een pistool 😉
Nee hoor voor mij word deze weer een preorder en deze keer ga ik geen PES erbij kopen .
kortsamengevat: we krijgen weer een fifa 14,5 voorgeschoteld van EA. want zo kennen we EA. een beetje hier en een beetje daar veranderen en de rest lekker voor de komende jaren bewaren. fucking EA. Die ”nieuwe” features hadden we net zo goed in Fifa 14 kunnen zien, maar ja EA moest het natuurlijk voor dit jaar bewaren.
en toch koop ik dit kut spel omdat PES nog kutter is xD heb niet zo veel keuze.
@moes: voor fifa14 is er een nieuwe engine ontwikkeld dus wat leuter je?
@178.85.133.xxx: hij heeft gelijk (@moes).
Nieuwe engine is voor alle EA sport games, niet allen voor fifa.
Jullie kindjes trappen ook in alles wat EA verkoopt, het is en blijft DE SLECHTSTE uitgever in de game industrie.
@145.129.96..xxx: ja voor de meeste ea sport games maar dat is nog steeds een + en ea zijn niet de slechtse ook niet de beste maar 10x beter dan ubisoft activision thq enzo dus swaffel nou maar op want fifa15 is het beste voetbalgame dat er is FEIT niet mee eens? Noem dan 1 betere , realistischere vortbalspel. Nee die is er niet FEIT
@145.129.96..xxx: maar het gaat over fifa en niet over andere ea sports games, als het nieuw is in fifa is het goed toch?
deze haal ik zoals altijd de eerste dag weer, fijn dat de snelheid weer wat hoger ligt dat vind ik wat fijner spelen 🙂
@178.85.133.xxx:
je meent het !! ik weet ook wel dat ze een nieuwe engine hebben gemaakt. Ignite engine. maar wtf wil je daarmee zeggen? het ziet er nog steeds niet uit.
@moes: noem 1 voetbal spel dat er beter uitziet dan ohja ohja
@178.85.133.xxx:
*zucht* laat maar. er valt geen discussie met je te voeren. je leest niet eens mijn comment goed. hoe wil je dat ik je serieus ga nemen. dus doei.
@moes: zeikerd… Wel afkraken en zeiken en dan toch kopen… Als je het niks vind koop je het niet…
@66.249.81..xxx:
ben je altijd zo dom geweest?
waarom kopen mensen fifa? omdat ze voetbal fans zijn of gewoon van voetbal zelf houden. nou, ik ben dus een daarvan. 🙂
@derage88: Wat is er mis met een rebound? dat gebeurd in echt voetbal toch ook?
@Frank_1991: Niet zo vaak en niet zo makkelijk als dat in FIFA gebeurd, hetzelfde als kopballen, gebeuren vaak maar niet zo overdreven vaak als in FIFA, is gewoon een kwestie van tweaken. Want het begint simpelweg een probleem te worden. De vorige delen van FIFA had ik helemaal geen problemen om in Divisie 1 te komen van de Online Seasons, ik was gewoon veel beter dan de rest. Maar vanaf dit jaar is het een groot probleem om hoger dan Divisie 2 te halen puur om het feit dat ik vaak tegendoelpunten krijg uit stomzinnige situatie’s als rebounds en headers, met name de domme AI die verkeerd gaat staan of simpelweg niets doet tenzij je ze echt zelf aanstuurt terwijl je er vrijwel niets aan heb door de 2de speler aan te roepen om dit te doen want die rennen domweg in 1 rechte lijn op de bal af en laten zich makkelijk passeren, en als ik het dan zelf moet doen ben ik de controle over de man kwijt die iemand moet dekken om een header te voorkomen. Wat mij betreft mogen rebounds en headers dus wel veel moeilijker gemaakt worden dan de intikkertjes die het nu zijn geworden.
@derage88: Als ik het zo lees speel jij FIFA 14 op de PS3, ook ik heb de PS3 versie gespeeld en daar is dit inderdaad vreselijk.
Ik kwam op de PS3 met Fifa 12 ook in divisie 1, Fifa 13 kwam ik niet voorbij divisie 4 en nu op de PS4 met FIFA 14 blijf ik voorlopig steken op divisie 5, gaat wel steeds beter. Dat alle kopballen en rebound erin gaan is pure onzin. Tip: op het moment van schieten op Driehoekje drukken, dan is je keeper alerter dan dat je hem alles zelf laat doen, werkt echt ;). geld ook voor rebounds etc. het is niet dat er teveel exploits zijn, het niveau van zowel de game als de gamers wordt elk jaar hoger.
hier geld de gouden regel:
Don’t hate the game, Hate the player. (in dit geval dan jezelf).. oefening baart kunst.. ik was echt een eppo de eerste paar wedstrijden op de PS4. speelt zoveel anders dat je de game helemaal opnieuw eigen moet maken. Maar wat jij zegt geld absoluut niet voor de PS4 versie, op de PS3 geef ik je 100% gelijk.
@Frank_1991: Ik speel toch echt op een PS4, heb ook de PS3 versie gespeeld voordat de PS4 kwam.
Maar als ik keeper laat uitkomen worden de kansen op doelpunten via headers alleen maar groter omdat ze er dan nog makkelijker voorbij/overheen kunnen headen. En met rebounds is het vaak het probleem dat ie dan nog op de grond ligt vanwege een redding en de bal het veld in stuitert of zijwaarts en verdedigers al gedragen alsof de bal buiten het veld gekomen is en vervolgens dus niet doen, terwijl de aanvallers van het andere team wel doorgaan. Het zijn van die ergernissen die de game zwaar vervelend maken, helemaal als er eindelijk eens promotie naar divisie 1 op het spel staat. Het is dat die controllers zo duur zijn…
@derage88: Zal dan wel aan mij liggen ik heb hier niet zoveel last van. nou krijgen mijn tegenstanders ook niet heel veel schietkansen dus daar kan het ook aan liggen.
Ik bedoelde niet de keeper uit laten komen maar PRECIES op het moment dat de bal de voet van de aanvaller verlaat druk je heel even op Driehoekje, dan is je keeper alerter naar de bal.
verder is de keeper uit laten komen een van de stomste dingen die je kunt doen. ik zorg altijd gewoon dat de tegenstander niet kan schieten of probeer ook een man tussen het schot te krijgen waardoor de keeper niet zoveel hoeft te doen.
Verder ben ik het ergens wel met je eens, soms klopt het niet wat de verdedigers doen, maar ook dat is ergens een klein beetje realistisch. ben het wel eens dat het te vaak voorkomt.