In actie gezien: Bloodborne – De E3 was voor Sony een vrij rustige E3. Ze hadden het nodige speelbaar op hun booth, maar dat waren vooral indie-games. Qua Triple-A is het momenteel vrij stil, maar dat is slechts de stilte voor de storm die in 2015 los zal gaan barsten. Wel kwam Sony met een grote aankondiging tijdens de persconferentie; zo werd LittleBigPlanet 3 aangekondigd. Ook was daar de officiële onthulling van Project Beast, dat sinds de E3 door het leven gaat als Bloodborne. Wij zagen de game in actie en het is nú tijd om jou daar meer over te vertellen.

Op monsters jagen in Yharnam

Bloodborne wordt gemaakt onder leiding van Hidetaka Miyazaki, die eerder verantwoordelijk was voor Demon’s Souls. Demon’s Souls werd echter enkel door From Software gemaakt en uitgebracht door Namco Bandai. Hetzelfde geldt voor Dark Souls en Dark Souls II, maar met Bloodborne is dit een ander verhaal. De game is in ontwikkeling bij de eerder genoemde studio, maar dan in samenwerking met Sony Japan Studio. Hiermee is ook gelijk de exclusiviteit bevestigd en gezien de eerdere games van From Software steevast van uitermate goede kwaliteit zijn, lijkt dat met Bloodborne automatisch ook goed te zitten.

Goed, laten we eens naar de game gaan kijken want het is qua sfeer vergelijkbaar met de eerdere From Software games – althans, dat lijkt zo – toch is de game wel anders dan de ‘Souls’ games. Zo speelt het geheel zich af in de stad Yharnam en deze stad bevindt zich op de grens van een enorme vallei. De tijdspanne is de 19e eeuw en dat straalt de game ook uit in zijn design. Het ziet er ergens wat gotisch uit, de klederdracht is gelijkaardig en natuurlijk sluit ook de algehele sfeer die de stad uitademt hier goed bij aan.

Yharnam is echter geen gewone stad, want iedere nacht zijn er zogenaamde ‘Beast Hunts’ aan de gang en hierbij leven de inwoners zich uit op de monsters die zich in de stad bevinden. Dat is een gevolg van een bepaalde ziekte die zich heeft verspreid door de stad en ook mensen aantast. Schoonvegen die hap, dus – en dat is waar jij als ‘hunter’ aan te pas komt. Jij zult net zoals diverse andere hunters jezelf in het nachtleven van Yharnam begeven gewapend met een fakkel en een speciaal wapen. De fakkel dient natuurlijk om enigszins zicht te hebben en je wapen kun je gebruiken om jezelf te botvieren op de vijanden.

Je schiet-hak wapen

Als je het zo hoort, klinkt het als een ordinaire hack-and-slash game, maar Bloodborne zal dat stempel overstijgen door een forse uitdaging aan het geheel toe te voegen. De monsters zijn namelijk bijzonder sterk en snel, waardoor je keer op keer een strategie moet toepassen om ze te verslaan. Uiteraard variëren de monsters zelf ook behoorlijk in grootte en vorm, wat ongetwijfeld het resultaat oplevert dat, als je later in de game bent, je het tegen enorme afzichtelijke figuren moet opnemen. Wel heeft elke hunter zo zijn eigen speciale kwaliteiten en zij doen dit allen om hun brood te verdienen.

Eén van de wapens die je tot je beschikking hebt, is een gemixt wapen van een soort zaag met een shotgun, die in diverse situaties handig toegepast kan worden. Op grote afstand kun je de shotgun gebruiken, maar als je bijvoorbeeld tegenover meerdere vijanden staat, kun je de zaag uitklappen en ze al hakkend te lijf gaan. Je uiteindelijke doel in het nachtleven is domweg de vijanden aanpakken en zorgen dat je zelf blijft overleven, maar omdat er meerdere hunters in de stad actief zijn, kan dit interessante situaties opleveren.

Als je bijvoorbeeld een mede-hunter een gevecht ziet verliezen van een monster, kun je hem bij gaan staan in zijn gevecht. Dit zal de andere hunter dan niet vergeten, waardoor je eventueel later weer hulp van hem kan krijgen. Dit schreeuwt natuurlijk om online mogelijkheden en hoewel daar de precieze context nog niet van bekend is, is er wel de intentie om meerdere spelers gezamenlijk in de stad los te laten.

Voorlopige conclusie:

Veel rondom Bloodborne is nog in nevelen gehuld, maar het belooft een game te worden die qua stijl en gameplay prima thuishoort in de ‘Souls’-reeks. In dat opzicht zul je met Bloodborne ook een uitdagende game mogen verwachten die de meest gruwelijke figuren op je los zal laten. Dat zal hachelijke en spannende situaties gaan opleveren, waarbij tactiek een fundamentele rol zal spelen. Dit alles in een oude mysterieuze stad die overgoten is door een enorm donker kleurenpalet wat het grijs, grauw en onaangenaam maakt, maar wat juist wel de algehele sfeer ten goede zal komen. Spelers en fans van Demon’s Souls en/of Dark Souls moeten Bloodborne absoluut in de gaten houden. De game ligt in 2015 in de winkels.