In actie gezien: Dragon Ball Xenoverse – We willen de beste Dragon Ball game ooit maken, het moet nog uitgebreider zijn dan voorheen en het moet nog intenser worden. Allerlei uitspraken die de Amerikaanse Bandai Namco medewerker liet vallen toen we Dragon Ball Xenoverse achter gesloten deuren te zien kregen. Dragon Ball Xenoverse heeft als doel – naast het zijn van een Dragon Ball game – jou de beste ervaring ooit te bezorgen en dat natuurlijk op de PlayStation 4. Het gaat nog even duren voordat de game klaar is, want deze nieuwe telg verkeert nog in een zeer vroege ontwikkelfase, maar het ziet er alvast veelbelovend uit.

Het mysterie van de nieuwkomer

Met Dragon Ball Xenoverse maakt Bandai Namco officieel de stap naar de nieuwe consoles en hierbij grijpt men ook gelijk de kans om met iets totaal nieuws te komen qua verhaal. In Dragon Ball Xenoverse draait het om een mysterieus personage die naar de stad toe komt en het gevecht tussen Goku en Vegeta vanuit de schaduw volgt. Al snel heeft men door dat er een nieuwkomer is en gaandeweg zul je er achter komen wie hij is en belangrijker nog, wat hij komt doen. Dit personage is volledig nieuw binnen Dragon Ball en dat geeft Bandai Namco de vrijheid om zelf te improviseren qua verhaal en ontwikkeling van de ervaring.

Veel details kon men nog niet kwijt over het verhaal, ook over de gameplay was Bandai Namco nog angstvallig stil. Voornamelijk omdat de game in een zo’n vroege status verkeerde. Desalniettemin werden wel de belangrijkste feiten of doelen, het is maar net hoe je het ziet zo vroeg in de ontwikkeling, medegedeeld. Zo is de basale gameplay niet veel anders en dit is om zo vertrouwd mogelijk te zijn. Maar tegelijkertijd kent de gameplay wel een secundaire laag voor de meer geoefende speler. Op deze wijze tracht de ontwikkelaar de game toegankelijk te houden voor nieuwkomers, maar ook de die hard fans die de vorige delen grijs gespeeld hebben tevreden te houden.

De kracht van de nieuwe consoles

De game komt zowel naar de vorige als huidige generatie consoles en hierbij is de core van de game hetzelfde. Wel wordt er gekeken of er voor de nieuwe consoles meer gedaan kan worden in de zin van speciale mogelijkheden en meer. Ondanks dat de game straks ook op de PlayStation 3 en Xbox 360 te verkrijgen is, zal de nadruk wel op de ‘next-gen’ versie liggen en daarmee krijgen we ook de ultieme Dragon Ball ervaring. Dat is althans het streven, zo liet de ontwikkelaar meerdere malen niet geheel subtiel doorschemeren.

Dat zien we onder andere terug in meer detail, want het gehele grafische niveau is opgeleukt met een nieuwe laag dat nog meer details aan het geheel toevoegt. Ook de animaties zijn veel geavanceerder en ja, dat zag er in deze vroege versie die we te zien kregen ontzettend goed uit. Een extra detail dat aan de animaties is toegevoegd is realtime gezichtsanimaties. Geregeld in gevechten als je een goede klap uitdeelt komt de tegenstander even goed in beeld. De game vertraagd dan luttele seconden om zo de impact te laten zien, en dat zag er tijdens de demonstratie al erg goed uit.

Zoals al aangegeven is Dragon Ball Xenoverse in de kern vergelijkbaar met eerdere delen, maar om je toch intens te kunnen laten genieten wordt de ontwikkeling verzorgd door Dimps. Dit is de studio achter de zeer goede Budokai delen en dat is nu net wat de uitgever ook met Xenoverse wil bereiken. De game zal qua gameplay dezelfde lol en fun bieden en daarbij ook nog eens de fans lang zoet kunnen houden. Aangevuld met nieuwe, verbeterde en meer uitgebreide animaties maakt van wat we gezien hebben een erg goede indruk. Dan is er ook nog destructie in de omgevingen die voor nog meer interactiviteit zorgt en hoewel dat nog wat beperkt was in hetgeen we te zien kregen werd aangegeven dat ook dat uiteindelijk goed zal komen.

De lat hoger leggen

De game heeft qua verhaal een totaal nieuwe insteek en dat geeft Dimps de vrijheid om hier gevarieerd mee om te gaan. Gevarieerd ten opzichte van de eerdere delen en dat kan misschien wel een verfrissende inslag opleveren zonder dat men rigoureus het roer om gooit. De lat hoger leggen is daarbij een belangrijk focus punt voor Dimps en dat willen ze op ieder aspect gaan doen. Afsluitend werd de gehele presentatie dan ook samengevat met het bericht dat men de ultieme 2D fighting ervaring wil brengen in een zo’n gedetailleerd mogelijke 3D omgeving zonder hierbij de kernwaarden van Dragon Ball te verliezen.

Dat betekent dus dat alles er nog steeds net zo vertrouwd uitziet zoals voorheen, maar dan met een extra laagje details. Idem dito voor de gameplay. Het is overigens niet zo dat de game over het algemeen een grafisch sterke indruk achterliet, want met een cell-shaded achtige stijl kun je niet zoveel stappen vooruit maken tegenover fotorealistische graphics, maar het geheel was vooral haar en haarscherp. Deze scherpe graphics samen met een sloot aan grafisch verbeterde details, dat is waar deze ‘next-gen’ versie het uiteindelijk van moet hebben.

Voorlopige conclusie:

De presentatie van Dragon Ball Xenoverse ging er vrij knullig aan toe met een oerlelijke en rommelige powerpoint presentatie, maar dat omhulsel valt in het niet als we het over de game gaan hebben. Bandai Namco en Dimps zijn razend enthousiast over wat ze aan het doen zijn en hun ambitieuze plannen en de gameplay die kort getoond werd liet een vertrouwde indruk achter. De mensen achter de Budokai games zijn bezig met dit nieuwe deel en het streven om de lat nog hoger te leggen op elk aspect werd echt gemeend. Iets wat we zo hier en daar al zagen terugkomen in de gameplay. Het is nog erg vroeg om te zeggen of dit wel of geen goede game gaat worden, maar de eerste indruk is positief. En ja, dan ben je al een heel eind.