In actie gezien: Middle-Earth: Shadow of Mordor – De Lord of The Rings boeken en films zijn over de gehele wereld zeer populair, maar door de jaren heen zijn er ook al veel games gemaakt met deze setting en de bekende personages. Monolith Productions die we kennen van F.E.A.R., Gotham City Impostors en Guardians of Middle-Earth, brengt ons opnieuw naar die fantasievolle wereld voor een potje hoofden afhakken met Talion in Middle-Earth: Shadow of Mordor. We zagen een kort stukje van zijn wraaktocht waar veel aandacht uitging naar het vechten en het belangrijke Nemesis systeem. Uiteindelijk kregen we de basis van de game te zien en daar werden we al erg vrolijk van.

Talion´s wraak

Je neemt in Middle-Earth: Shadow of Mordor de rol van Talion op je. Hij is een zogenaamde ranger met een set aan vaardigheden en hij heeft als functie om de Black Gate van Mordor te bewaken. Maar hij wordt helaas net als zijn familie vermoord door het leger van Sauron. Helaas, is voor Talion eigenlijk het verkeerde woord, want hierdoor krijgt hij speciale krachten. Hij keert namelijk terug naar de fysieke wereld, maar kan ook de Rave wereld betreden. Hiermee kan hij vijanden volgen en lokaliseren, maar ook teleporteren en gave acties uithalen waaronder geconcentreerd in slowmotion een pijl tussen de ogen van een orc schieten. Het is dus iets wat hem helpt in de strijd tegen het leger van Sauron.

Het Nemesis systeem geeft overzicht

Het verhaal lijkt in een notendop een wraaktocht te worden wat zich trouwens afspeelt tussen The Hobbit en The Lord of The Rings, maar de game zit vol met kleinere verhalen. Elke orc die je moet verslaan lijkt namelijk een verhaal te hebben. Dit is allemaal onderdeel van het Nemesis systeem wat een zeer belangrijk aspect is in de game. Dit systeem kun je te allen tijde aanroepen als je orcs aantreft op je pad of juist ter voorbereiding voor als je op pad gaat en in dit systeem kun je waardevolle informatie verzamelen over de vijanden. Je kunt het eigenlijk zien als een soort ladder, maar dan van orcs. Je ziet het leger voor je in een menu en je ziet dan allerlei orcs in verschillende vormen. Het gave hieraan is dat dit dynamisch wordt gegenereerd dus een vriend van jou kan een totaal ander leger voor zich zien.

Op die manier moet elke ervaring en aanvaring met de orcs uniek zijn en vooral erg gevarieerd als je het speelt. Onderaan de ladder zie je de wat zwakkere orcs staan, maar dat neemt natuurlijk gestaag toe. Bij elke orc kun je informatie bekijken en er achter komen wat de zwakke en sterke kanten zijn. Sommigen zijn bijvoorbeeld bang voor vuur wat je in je voordeel kunt gebruiken of je kunt iets opmerken waar je op moet letten. Zo zijn er orcs die van dichtbij erg sterk zijn en zo weet je dat je beter wat afstand kunt houden. Hierdoor krijg je een totaal beeld van het leger voor je en kun je bepalen wat de beste tactiek is.

Vijanden lijken geen simpele NPC´s te zijn

Naast het kiezen van de juiste tactiek moet je ook een keuze maken welke orc je gaat aanvallen en wat je moet doen om een confrontatie te forceren. Niet elke orc is zomaar beschikbaar om kapot te slaan. Soms zul je eerst wachters moeten doden om de krachtigere orcs uit te lokken. Deze sterkere en slimmere orcs heten Warchiefs en staan bovenaan de ladder. Zij hebben meer kwaliteiten en zijn dus ook een stuk lastiger om te verslaan. In de presentatie zagen we zo´n gevecht tussen een Warchief en Talion, wat zeer intens was. Allereerst kwamen zijn onderdanen in actie die je om de beurt aanvielen.

Tof accent bij de gevechten is dat de orcs niet van die stille en simpele NPC´s lijken te zijn die aan het eind van je zwaard eindigen, maar ze zijn best vocaal. Ze spreken je aan in opvallend en wat vreemd Engels. Wat ze tegen je zeggen zijn voornamelijk waarschuwingen, dreigementen of reacties als ze geprovoceerd worden. Zo zagen we hoe Talion door middel van een pijl een open vuur gebruikte om wat orcs te beschadigen. Een orc werd daar juist gefrustreerd van en richtte zijn woede op Talion. We moeten erbij zeggen dat de verbale confrontaties af en toe teveel op de voorgrond kwamen. Hopelijk is dit als de game verschijnt niet zo dominant aanwezig, want het kan weleens de flow van een gevecht opbreken.

In combo’s er op los hakken en steken

Het vechten in Middle-Earth: Shadow of Mordor is trouwens zeer actievol en het ziet er erg gaaf uit met alle combo´s die je kunt uitvoeren. Als we er naar kijken hebben we al zin om het te spelen en dat is alvast een goed teken. Het is ook de toffe gore die het hem doet in de gevechten, want Talion hakt er meer dan eens een hoofd of een arm af. Daarnaast steekt hij er fijn op los en zat zijn zwaard meerdere keren tussen een orc zijn ribben of nekwervels. De gameplay ziet er vermakelijk uit en lijkt ook voldoening te geven. De combo´s zijn ogenschijnlijk makkelijk aan elkaar te rijgen en je kunt jezelf snel verplaatsen door het eerder genoemde teleporteren, maar je kunt ook uit het gevecht rollen.

Wat dat betreft lijk je veel opties te hebben als speler en hopelijk kun je jouw vaardigheden uitbreiden. In het gevecht met de Warchief ging het trouwens mis voor Talion, want de orcs waren net te sterk en dan met name de grote baas. Een orc pakte Talion aan toen zijn health op het minimum was en daar viel ons op dat je als speler dan nog een laatste kans hebt om te overleven. Via een quick-time event, wat in dit geval de linker stick was en een facebutton, kon Talion zich nog net redden en een fraaie finishing move op de orc loslaten. Die zitten er trouwens veel in, zoals het afhakken van een hoofd inclusief een nette animatie van een rollend hoofd. Heerlijk bloederig en actievol.

Orcs kunnen je overleven en nog sterker worden

Het Nemesis systeem lijkt dus echt wat toe te voegen aan de game, want het is niet alleen een orc uitkiezen op basis van de informatie die je hebt. Nee, het zal effect kunnen hebben op het vervolg van het verhaal. Stel dat je namelijk een gevecht met een Warchief verliest dan word je even teruggezet en kun je verder. Alleen heeft de Warchief die je heeft verslagen nu praatjes en loopt hij te patsen met zijn overwinning. De schade die je hebt aangericht (aan uiterlijk) lijkt bij de orc te blijven, maar hij is wel sterker geworden. Je moet hem dus in één keer verslaan, want anders wordt het alleen maar moeilijker.

Voorlopige conclusie:

Middle-Earth: Shadow of Mordor lijkt een erg gave actiegame te worden in een open en fantasievolle wereld. Het oogt allemaal nog wat donkerder dan wat we kennen van deze setting (in andere games), maar dit past nu al goed bij het verhaal en Talion. Hij heeft een stel brute skills tot zijn beschikking en het vechten kwam al prima over met allerlei combo´s die je kunt maken. Het Nemesis systeem waarbij je via de Rave wereld zelfs orcs kan overnemen (manipuleren) en voor je kan laten vechten is interessant. Dit lijkt dan ook het hart van de game te worden, maar we denken dat er meer is dan dat we gezien hebben. Visueel was het erg netjes met gedetailleerde personages en mooie animaties. We willen meer van deze game zien en vooral hands-on gaan na deze prettige eerste kennismaking. orcs afslachten kan weleens onze nieuwe favoriete hobby worden.