In gesprek met Tai Yaseu over Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX – De Kingdom Hearts franchise maakte haar debuut op de PlayStation 2, maar wist zich al snel naar andere platformen uit te breiden. Dit alles is Square Enix nu naar de PlayStation 3 aan het brengen onder de noemer Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX en natuurlijk het al verschenen Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX. Tijd om eens in de achtergrond van deze heruitgave/collectie te duiken en dat doen we samen met Tai Yaseu, de co-director die we onlangs op de E3 spraken.

Die gekke namen…

Square Enix heeft de creativiteit in huis om naast mooie games absurde titels te maken. Wat dacht je van Kingdom Hearts Re: Coded of Kingdom Hearts 358/2 Days? Het zijn nu niet de meest gangbare vormen om je games aan te duiden en ook Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX is een wat aparte naam. Toch is dat niet iets wat bewust gaat, het ‘creëren’ van de meest aparte namen in de industrie. Het is meer iets dat als het goed klinkt dat we het toepassen, zo klinkt 2.5 ReMIX erg cool en ook onze globale partners vonden het goed klinken dus dan houden we dat zo aan, zo zei Tai Yasue met een hoop gelach.

Goed, Square Enix realiseert zich dus ook wel dat het niet de meest gebruikelijk vorm van titels aan een game geven is, maar zolang het goed klinkt zullen ze het gebruiken. Qua uitspraak is het niet al te bijzonder, maar om dergelijke titels iedere keer juist te typen… dat is een leuke uitdaging, met name omdat het zo ongebruikelijk is, maar daar zal ik en vele anderen met mij maar mee moeten leren leven. Het ijs is gebroken en de toon is gezet, tijd om eens dieper op deze HD uitgave in te gaan en dan in het bijzonder wat we van het geheel mogen verwachten in vergelijking met de eerder uitgaves en dus de techniek.

Technische stappen

In Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX tref je twee speelbare games en één video aan. Voor deze uitgave hebben ze Kingdom Hearts 2 en Kingdom Hearts: Birth by Sleep van een HD jasje voorzien en Kingdom Hearts: Re:Coded is een aaneenschakeling geworden van cut-scènes. Om de 2.5 uitgave te maken heeft Square Enix relatief minder moeite gehad. Daar waar ze bij de 1.5 uitgave nog wat moeite hadden met de PlayStation 3 zijn ze de console nu veel meer gewend en dus hebben ze veel meer tijd over om de games te optimaliseren. Zo is het grafisch aanzienlijk beter en ook de audio is naar een nieuw niveau getild.

Het visuele aspect is sowieso een stuk beter, want waar de ratio op de PlayStation 2 nog 4:8 was is dat nu 16:9 dus het scherm is veel breder en dat heeft een positief effect. Zo zie je vijanden die je aanvallen nu veel beter doordat je een beter overzicht hebt en ook is alles veel duidelijker. Dat zijn dus echt de positieve verbeteringen, zo stelde Yaseu. Toch heeft dit wel veel tijd gekost, want doordat de ratio is opgevoerd hebben ze alle content dat normaal buiten het beeld viel ook aan moeten pakken. Cut-scènes hebben ze bijvoorbeeld moeten verbreden, omdat die oorspronkelijk voor 4:8 gemaakt waren, dus daar heeft wel veel tijd in gezeten.

Echt heel veel moeite heeft het ontwikkelteam niet gehad met het maken van de games voor de PlayStation 3, maar door diverse zaken, zoals het zojuist genoemde, kost het wel veel tijd en dat betreft dan alleen Kingdom Hearts 2. Deze editie bevat echter ook nog Kingdom Hearts: Birth by Sleep en Re:Coded. Een drempel die ze moesten nemen bij het overbrengen van Birth by Sleep van de PSP naar de PS3, zo vertelde Yaseu, was het opnieuw maken van textures, character modellen evenals de omgevingen en de audio.

In dat opzicht kan Birth by Sleep haast een nieuwe game genoemd worden, doordat ze alles vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd hebben. Daarbij zit nog het gegeven dat ze veel meer mogelijkheden hebben dankzij het geheugen van de PlayStation 3. Deze heeft immers veel meer capaciteit en daardoor hebben ze meer audio kunnen toevoegen. Als je bijvoorbeeld naar Cinderella’s kasteel gaat hoor je nu ook de fonteinen sprankelen. Iets wat niet in de PlayStation Portable versie zat. Juist door de toevoegingen klinkt Birth by Sleep op de PlayStation 3 veel rijker en dat maakt het toch een mooiere ervaring, aldus Yaseu.

Re:Made in cut-scènes

Kingdom Hearts: Re:Coded is echter een andere verhaal. Want, zo wist Yaseu met trots te vertellen, ze hebben goed naar de feedback van fans geluisterd. Net zoals Kingdom Hearts 358/2 Days (in 1.5 ReMIX) was dit een Nintendo DS game. Dit speelbaar maken is echter teveel werk, want de DS versies kennen een touchscreen besturing en dat is te lastig om te converteren naar een PlayStation 3 game. Om toch de juiste ervaring over te brengen is er dus wederom voor een ‘film’ gekozen waarin de cut-scènes uit die game evenals aanvullingen hierop voorbij komen. Bovendien, al zouden ze er een game van maken, dan zou dit een totaal andere ervaring zijn omdat het complete design anders uitgedacht zou moeten worden.

Als we het dan toch met een ‘film’ moeten doen, het is wel de best mogelijke ervaring. De feedback die het team kreeg naar aanleiding van 358/2 Days was dat de gevecht scènes vrij beperkt aanwezig waren. Dit is voor Re:Coded anders aangepakt, want nu zijn er veel meer cut-scènes in de game aanwezig alsook dat er nieuwe scènes zijn toegevoegd, wat eerder al aangegeven werd. Toch zaken die de ervaring net even wat beter maken, maar ook daar hebben ze nog wat issues mee gehad.

Sommige stemacteurs leven niet meer en waar Re:Coded een stille game was op de Nintendo DS, diende voor de PlayStation 3 versie wel content ingesproken te worden. Dit alles is dus geheel opnieuw opgenomen en zo hier en daar zijn oorspronkelijke stemacteurs vervangen door anderen, maar wel met het oog op zoveel mogelijk authenticiteit voor een optimale beleving. In dat opzicht krijgen de fans dus een meer op hun afgestemde theatervoorstelling met Re:Coded die op het gemak bekeken kan worden. Hierdoor zullen de spelers qua verhaal volledig voorbereid worden op Kingdom Hearts 3 dat tegelijkertijd met 2.5 ReMIX in ontwikkeling is.

Combo’s, de PS Vita en misschien zelfs PS4?

Nadat we Yaseu alles over de uitgave hadden gevraagd wat betreft techniek was er nog wat ruimte om even wat meer vooruit te kijken. Andere platformen bijvoorbeeld. Zo leent deze uitgave evenals de vorige zich ook prima voor de PlayStation Vita. Iets wat volgens Yaseu zeker een interessante mogelijkheid is, maar op dit moment is er nog niets besloten. Idem dito voor een PlayStation 4 versie. De voornaamste reden hiervoor is dat ze alles op één platform wilden aanbieden en dus inclusief games die voor andere platformen zijn gemaakt (DS, PSP). Daarom brengen ze nu alles naar de PlayStation 3, maar het kan in de toekomst altijd verder uitgebreid worden. Alle deuren staan in ieder geval open, zo sloot Yaseu zijn reactie af.

Maar wat te denken van een ultieme verzameling? Dus 1.5 en 2.5 als één totaalpakket aanbieden. Ook dat was weer een erg interessante mogelijkheid volgens Yaseu, maar hierbij merkte hij wel gelijk op dat er in Japan een starterpack aangeboden gaat worden waarin beide ReMIX uitgaves zitten. Of ze dit in het Westen gaan doen of beide uitgaves op één disc gaan uitbrengen, dat is momenteel nog niet duidelijk. Iets waar Square Enix eigenlijk nog over na moet denken. Het is ook zo dat het niet echt iets is waar ze zich op het moment mee bezighouden. Het afronden van de uitgave voor de PlayStation 3 heeft wat dat betreft een hogere prioriteit.

Met een schuin oog op het komende Kingdom Hearts 3 vroegen we afsluitend of er iets in de vorm van content voor deze uitgaves (1.5 en 2.5) zal verschijnen dat de weg spelenderwijs opent naar het derde deel. Wederom is dat iets waar momenteel nog niet over nagedacht is, maar in het kader dat veel games tegenwoordig op DLC leunen is het wel iets om naar te gaan kijken. Misschien dan maar iets qua unlockables in deze uitgave speciaal voor het derde deel vroegen we nog snel, maar daar is geen intentie toe. Voornamelijk omdat deze uitgave evenals de vorige bedoeld is om een totaalervaring op één platform te bieden en tevens voldoende achtergrond te geven qua verhaal, zodat iedereen straks volledig voorbereid aan Kingdom Hearts 3 kan beginnen.

Hiermee sluiten we het interview dat we met de sympathieke Tai Yaseu hadden af. Square Enix is druk bezig om vooral de beste ervaring te combineren tot één ultieme uitgave waar zowel de fans als nieuwkomers optimaal van kunnen genieten. Afgaande op de 1.5 ReMIX versie en de serieuze benadering op 2.5 ReMIX lijkt dat wel goed te gaan komen. Meer over de komende uitgave kun je later vandaag nog in onze hands-on lezen.