Review: One Piece: Unlimited World Red – Er zijn diverse Japanse mangaseries die in videovorm gegoten zijn en tegenwoordig blijven ook de games niet meer achter. One Piece is zo’n reeks en die blijkt er lucratief voor Bandai Namco te zijn, want ze blijven met nieuwe delen komen. In Europa moeten ze nog wat op stoom komen, daar er in Japan al tig games zijn verschenen, maar de nieuwste aanvulling met Unlimited World Red is er weer eentje die de fans op hun wenken bedient.

Onduidelijk en rommelig verhaal, maar…

Het verhaal van One Piece: Unlimited World Red brengt ons naar een eiland waar Luffy en co aanmeren, maar nog geen paar tellen later worden zijn maatjes ontvoerd. Luffy gaat er natuurlijk direct achteraan en hij weet ze te bevrijden. Dat is niet genoeg en zo gaat hij achter degene aan die verantwoordelijk is voor de ontvoering, Red. Dat brengt natuurlijk de typische gameplay van de One Piece games met zich mee, met zo hier en daar een vleugje humor en een ontzettend uitgebreid kleurenpalet.

De game moet het overigens toch echt meer van de gameplay hebben, want het verhaal is wat lastig te volgen als je de oorspronkelijke verhaallijn niet kent. Dat zit hem vooral in het gegeven dat het nogal hak op de tak is en dat het daardoor vrij verwarrend en rommelig overkomt. Goed, voor fans zal dat weinig uitmaken, want die kennen het verhaal al en gaan meer voor de gameplay, en laat dat nu net het sterke aspect van deze game zijn.

Platformen, vechten, eindbazen

In One Piece: Unlimited World Red voer je alles uit vanuit het dorpje Trans Town. Zo is het je terugvalbasis om te saven, je items te managen, en meer. Een andere belangrijk aspect in Trans Town is dat je het dorp gaandeweg steeds meer leven schenkt in de zin van het geheel uitbreiden door geld en items te verzamelen. Zo hier en daar zaken uitbreiden levert weer nieuw quests op, waardoor de gameplay nog wat verder wordt opgerekt.

In Trans Town is altijd wel wat te doen, maar dat is niet het belangrijkste in deze game. Dat is natuurlijk het verhaal en vanuit Trans Town kun je de hoofdverhaallijn volgen door op missie te gaan. Deze missies hebben op zichzelf niet al te veel diepgang, want het draait vooral om van A naar B te lopen, items verzamelen en in de tussentijd vijanden in elkaar meppen. Afsluitend volgt er dan nog een eindbaas en vervolgens begint het riedeltje opnieuw.

Het is wat dat betreft een vrij repetitief geheel, maar wat de fun en variatie in het geheel brengt, is de mogelijkheid om te wisselen tussen personages. Je gaat zo goed als elke missie met in totaal drie personages aan en deze hebben natuurlijk allemaal zo hun eigen specialiteiten. Dat levert dus andere manieren van vechten op en tijdens gevechten kun je zo wisselen tussen de personages. Daarbij unlock je gaandeweg meer personages, wat een eventuele tweede playthrough voor de fans de moeite wel waard maakt.

Het vechten is eigenlijk net zoals voorheen oersimpel. Je hebt snelle en lange aanvallen, waarbij je afhankelijk van de tijd die je hebt, kiest voor een bepaalde aanval. Door veel aanvallen uit te voeren, bouw je een meter op en zodra deze vol is, kun je een speciale aanval loslaten op de vijanden. Daarbij kent ieder personage nog speciale ‘words’ en dit zijn woorden die de personages kunnen uitslaan en dat levert dan weer speciale aanvallen op – wel zo handig in gevechten die wat lastiger zijn.

Hoewel, ‘lastiger’ is eigenlijk niet van toepassing in deze game, want we hebben zelden zo weinig moeite gehad met een Aziatische game. Zonder al te veel moeite wandelden we van het begin naar het einde, en dat is misschien wat jammer. Enige uitdaging was niet verkeerd geweest, maar de aan andere kant van de medaille treffen we vlotte, snelle en vooral soepele gameplay aan, die soms zelfs enigszins verslavend kan werken. Bovendien zijn de eindbazen weer heerlijk gevarieerd, wat het elke keer tot een verrassing maakt die je aantreft na het voltooien van een level.

Genoeg te doen

De game zelf is niet bijster lang met minder dan 10 missies en aangezien het allemaal vrij simpel is, zul je er weinig moeite mee hebben. Het is overigens niet zo dat je na een paar uur helemaal klaar bent, want Trans Town heeft genoeg te bieden. Dit in de vorm van mini-games, zoals vissen en meer, maar of je dat heel erg interessant vindt… Verder speelt het verzamelen van items een vrij prominente rol in de game en dat heeft ook weer invloed op de zijmissies die je voorgeschoteld krijgt, want om Trans Town uit te breiden, heb je items nodig. Als je een fanatieke speler bent, kun je hier een hoop lol uit halen.

Maar het uiteindelijke grote punt van kritiek is dat het vooral meer van hetzelfde is en dat het weinig echt innovatieve dingen doet. Daarbij is het onbegrijpelijk dat je de game niet online in coöp kan spelen; alleen lokaal coöp is mogelijk. Als je een coöp modus aanbiedt in je game, dan mag je anno 2014 toch wel verwachten dat die ook online speelbaar is? Dit lijkt ons immers een kleine moeite. Maar goed, beter één coöp dan geen coöp, zeggen we dan maar.

Als laatste is er naast een coöperatieve modus en het verhaal nog een ‘Battle Colosseum’ en hierin zul je het tegen diverse vijanden op moeten nemen. Door te winnen, stijg je in rank en krijg je sterkere vijanden tegenover je. Deze modus kent weer zijn eigen verhaal, dus dat voert de totale speelduur lekker op en het maakt de game ook wat completer door je verschillende mogelijkheden te bieden die zeker door fans gewaardeerd worden. In deze modus tref je namelijk ook personages aan die niet in de ‘hoofdgame’ zitten en tevens kun je ook hier weer in coöp spelen, zij het wat beperkter dan de andere coöperatieve optie.

One Piece: Unlimited World Red is een game die fans van de manga of anime goed zal weten te vermaken. Voor nieuwkomers is het allemaal wat lastig te volgen, maar gelukkig staat de gameplay als een huis. Een relatief simpele fightinggame met genoeg variatie in personages en leuke gevechten, die dit tot een prima nieuw deel in de franchise maken. Wel had er wat meer uitdaging in mogen zitten en grafisch is het naar PlayStation 3 begrippen ook wat matig. Het is niet de beste One Piece game, maar zeker wel een vermakelijke en voor de fans is het eigenlijk toch wel verplichte kost.

• Coöp is vermakelijk
  • Japanse voice-acting
  • Voldoende personages en variatie in gevechten