Review: Sniper Elite III – Tot op heden is er nog niet echt één game geweest die zich dé sniper-shooter mag noemen. Sniperen is voor veel mensen een fetisj geworden en daar maakt Sniper Elite dan ook gretig gebruik van. Animaties die laten zien hoe kogels gepenetreerd worden door het lichaam, botten die breken, bloed wat eruit spat, deze game biedt het allemaal. Al dat geweld is leuk voor de liefhebbers, maar de gameplay moet er natuurlijk ook zijn en wel van hoog niveau, wil dit een leuke game zijn. Of dat het geval is? Dat lees je in deze review.

Pornografische beelden voor geweld-liefhebbers

Sniper zijn is leuk, in bijna elke shooter. Het is een skill-game die je onder de knie moet zien te krijgen, maar eenmaal behendig met je rifle, geeft het een heerlijke kick als je van verre afstanden iemand raakt. Sniper Elite III voegt hier een tweede, een naar mijn mening wat overdreven, dimensie aan toe. Het zet snipen eigenlijk een beetje in de schaduw, omdat de nadruk vooral wordt gelegd op het geweld en het lugubere wat er bij komt kijken.

Telkens weer zie je animaties van uit elkaar spattende organen in röntgen-modus en stukjes gezicht vliegen alle kanten op bij een headshot. De game moedigt je zelfs aan je shot zo gewelddadig en pijnlijk mogelijk te maken, want daar zijn trophies voor. Als je bijvoorbeeld de nek penetreert met een kogel is er een sound-effect die het gorgelen van je tegenstander in de huiskamer brengt. Doe je dit vaak genoeg, dan kun je een trophy verdienen.

Een game moet naar onze mening leuk zijn en dat kan ook prima met geweld, maar de nadruk die Sniper Elite III hierop legt is eigenlijk een beetje to much. Het is uiteraard compleet persoonlijk, maar ik had liever wat meer aandacht gezien voor de vaardigheden die bij snipen komen kijken. Het inhouden van je adem, hoe je schiet op lange afstanden, het rekening houden met de wind enzovoort. Daar hoort eigenlijk bij een sniper-game de meeste nadruk op te liggen.

Het geheel voelt nu dan ook eigenlijk meer als een third-person aftreksel van Call of Duty aan waarin het enige wapen dat je kunt kiezen een sniper-rifle is. Om vervolgens duidelijk te maken dat het om snipen gaat worden er wat animaties ingegooid en daar moet je het mee doen. Een gemiste kans als je het ons vraagt, een sniper-game kan immers (vooral voor een derde deel) veel meer diepgang bieden dan dat Sniper Elite III doet.

Afrika is lekker groot

De game speelt zich af in Afrika en dat is natuurlijk een enorm continent en dat zien we terug in de game, want de levels zijn ook erg groot. Je kunt nu zelf kiezen welk pad je bewandelt en de game is tegenover zijn voorgangers een stuk minder lineair geworden. Alhoewel er vaak maar een paar paden zijn die je kunt bewandelen, geeft het toch een extra gevoel van vrijheid in de game.

Het vorige deel was erg inconsistent qua gevechten en behoorlijk lineair en dat heeft men met deel drie opgelost. De werelden zijn grootser, meer open en gevechten kun je nu tactischer aanpakken. De routes die je kiest bepalen het gevecht wat je krijgt en de draw-distance is ook goed onder handen genomen. Dit op zichzelf is al een hele verbetering en dat doet ons de grootste nadelen van het vorige deel vergeten.

Grafisch oké, maar niet bijzonder

Er zijn af en toe momenten in Sniper Elite III die er behoorlijk goed uitzien, maar het zijn niet de ‘next-gen’ graphics die je van een hedendaagse titel mag verwachten. Alhoewel de draw-distance drastisch is verbeterd tegenover vorige delen, mist er soms enig detail in de levels. Echt framedrops hebben we verder gelukkig niet meegemaakt, want de game loopt vrij soepel op de PS4.

Gameplay hier en daar wat saai

De gameplay kan soms wel wat saai aanvoelen en dat komt met name door het gebrek aan actie wanneer je jezelf in stealth-modus begeeft. Dit komt vooral door het feit dat de AI eigenlijk het IQ van een stoeptegel heeft en tegenstanders erg traag en vooral achterlijk reageren. Desondanks is het best leuk om te spelen en ideaal tijdverdrijf voor mensen die graag de duivelse voldoening uit hun kills willen halen met gewelddadige beelden, alhoewel dit op ten duur ook gaat vervelen.

Je beweegt vrij langzaam door de game en zolang je niet rent is er eigenlijk niets aan de hand en word je niet tot nauwelijks gespot. Het zijn scenario’s waarin je denkt, ik moet nu toch gezien zijn, maar tevergeefs. Alle vijanden zijn ook makkelijk te vinden en hoef je soms niet eens te taggen, je radar doet de rest. Het zorgt ervoor dat de game redelijk makkelijk te spelen is en een hogere moeilijkheidsgraad is dan ook aan te raden. Als je dan wat mindere gameplay hebt die niet zo goed uitgedacht is, kan dit altijd nog goed gemaakt worden met het verhaal. Het script van de game is alleen verre van boeiend en de dialogen lijken wel uit een hele slechte actiefilm te komen.

Onstabiele multiplayer

De multiplayer van Sniper Elite III kan uiteraard nog gefixt worden, maar is op het moment enorm onstabiel. Matches vinden zijn kopzorgen op zich en als je er één hebt, dan is de kans vrij groot dat je na de eerste spawn er alweer uit ligt. Ook merkten we op dat de PS4 kuren begint te vertonen wanneer multiplayer aan bod komt, zo moest de PS4 zelfs een keer compleet gereset worden. Of dit aan de game ligt of niet, de multiplayer komt heel onstabiel over en crasht regelmatig noch is het makkelijk om een match te vinden.

Alles aan Sniper Elite III laat zien dat het een middelmatige game is, maar het zou me niets verbazen als veel mensen hier behoorlijk wat lol uit kunnen halen. Verwacht alleen wel een hele onstabiele multiplayer, graphics die niet bijzonder zijn voor hedendaagse game, een slecht verhaal en gameplay die ondoordacht in elkaar zit mede dankzij een hele slechte AI. Je doet er dan waarschijnlijk ook beter aan de game ooit uit de budgetbak te halen of lekker je geld in je zak te houden.

• Killcam zal de sadistische kant van spelers doen behagen
  • Ondanks tekortkomingen vaak toch leuk om te spelen
  • Stuk minder lineair dan zijn voorgangers