Far Cry 3 kende een behoorlijke wereld waarin je vrij kon gaan en staan waar je maar wilde. Dat zal in Far Cry 4 niet veel anders zijn, maar is die wereld dan nog groter? Nee, de wereld zal net zo groot zijn als die van Far Cry 3, zo vertelde creative director Alex Hutchinson in de Game Informer podcast.

Volgens Hutchinson is er altijd wel een verlangen naar een grotere wereld, want hoe groter de wereld, des te meer er te doen is. Zo is er ook even gesproken over de totale grootte van de Far Cry 4 map, maar uiteindelijk is besloten het bij de maat van Far Cry 3 te houden, want die voelde goed. Misschien is het zelfs ietsje kleiner

“There’s always a desire to go bigger in open world games because it just feels cooler. “You know what I mean? That sense of if it’s bigger then there’s more to do, there’s more to explore. So we talked about it a bit, but with Far Cry 4 we felt that the map size for [Far Cry] 3 was really good. Maybe you could even go slightly smaller, and instead of going bigger areas we would focus on density.”

In Far Cry 4 draait het nu nog meer om losse evenementen die ontstaan als je NPC’s passeert. Hierbij zullen vijanden zoal onverwachte dingen doen en dit is gekoppeld aan het zogenaamde ‘Karma Events’, waarbij je geneigd bent om interactie met ze uit te voeren. Iets wat nu dus veel meer voorkomt en dat past prima in een wereld die van vergelijkbare grootte is als die van Far Cry 3.

“For me it was trying to pack in more events where you come across NPCs, more events where you come across enemies doing unusual stuff. We have these new things we’re calling Karma Events which are there to entice you to interact with the bad guys depending on what they’re doing or help out the local populace as you’re navigating the open world. They really add a sense of life and improve the feeling of density.”

Een voorbeeld waarbij beperkte grootte, maar meer ‘dichtheid’ goed uitpakte was Watch_Dogs. Die speelwereld was allesbehalve enorm, maar wist toch ook voldoende te bieden om je lang te vermaken.