Ubisft CEO Yves Guillemot heeft een opvallende uitspraak gedaan, hij wil namelijk dat de games eerder af zijn om meer tijd te besteden aan het bijschaven en testen van de producten. Zo vertelt hij dat het hem is opgevallen dat games meer tijd nodig hebben om helemaal in orde te zijn. Het bijwerken en testen duurt langer dan voorheen en daar wil hij wat aan zien gebeuren.

Als voorbeeld wordt Watch_Dogs genoemd, waar tot op het allerlaatste moment nog aanpassingen aan werden gedaan. Daar merkte Guillemot sterk dat er meer tijd nodig was. Wat het hele opvallende is aan dit verhaal is het feit dat hij niet zegt dat er meer ontwikkeltijd nodig is. Nee, Guillemot wil dat de games eerder klaar zijn om meer ruimte vrij te maken voor het testgedeelte.

Vreemd, want komt dan niet ergens je creatieve vrijheid in gevaar als je nog strengere tijdslimieten aan je team gaat stellen ten behoeve van het testen? Je lost het ene probleem op door het andere gedeelte van het ontwikkelproces lastiger te maken. Niet helemaal volgens Guillemot, zo zouden er veel economische oplossingen zijn om het ontwikkelproces sneller te maken. Zo zegt hij dat het slim is om bepaalde onderdelen van een game opnieuw te gebruiken. Geen wereldschokkende onderdelen, maar als er bijvoorbeeld een auto is ontworpen in een bepaalde studio die maar één keer is gebruikt, dan zou die best nog eens gebruikt kunnen worden. Denk hierbij dan aan voorbij rijdend verkeer in een game.

Yves Guillemot is niet de enige die aangeeft dat het ontwikkelproces gaat/moet veranderen. Ook EA CEO Andrew Wilson gaf al eerder aan dat het ontwikkelproces daar sterk gaat veranderen en sneller moet. Ze maken daar nu gebruik van het volgende stappenplan: werkt het product? Doet het product wat het moet doen? Is het leuk wat het moet doen? Doet het product wat het moet doen op de gewenste schaal? Hoe gebruikersvriendelijk is het product?

Het bovenstaande plan zou niet misstaan op een informaticaopleiding dus misschien dat ze het eindelijk eens gaan leren. Hoe dan ook is het belangrijk dat Ubisoft zijn kwaliteit waarborgt, de afgelopen jaren is er namelijk al vaker hevige kritiek geweest op de producten van de uitgever. Zo werden Far Cry 3, Assassin’s Creed III en Watch_Dogs sterk bekritiseerd om verschillende redenen.

“What we see more and more is that we need time to do even more polish than what we do today. We were tweaking Watch Dogs right until the last minute, we changed some things right at the end. So what we have decided to do is finish the game earlier so that we can test things more and more and change a certain number of parameters.”

“Going forward we should reuse more things. Today, we will create a car in one studio, and we don’t reuse that car in any other games. We need to make sure we can reuse items that people won’t care about. That is one direction we can take to optimise the investment.”