Al vele gingen ze voor, de overstap naar het witte doek. Tomb Raider, Prince of Persia, Silent Hill, Hitman, Max Payne, Doom, House of the Dead en zelfs Mario kreeg een eigen bioscoopfilm. De één faalde jammerlijk, de ander wist er toch nog een succes uit te slaan zoals Prince of Persia dat deed. De weg naar de theaterzalen is vaak een lange en onzekere weg, maar Ubisoft heeft er al het vertrouwen in dat in elk geval de Assassin’s Creed, Watch_Dogs, Splinter Cell en Far Cry films zullen slagen.

Ubisoft CEO Yves Guillemot schrijft op het Ubisoft blog dat de sleutel tot succes de betrokkenheid van de makers is. Zolang je goed overlegt met de regisseur en crew over welke onderdelen de game sterk maken en goed in een film zouden passen, kan er weinig mis gaan. Zolang de filmmakers maar snappen wat de IP maakt, wat de kern en ziel van de game is en wat het uniek maakt.

Dat klinkt eigenlijk ook niet meer dan logisch, het enige probleem is vaak dat bij overgang vergeten wordt dat films en games iets totaal verschillends zijn. Het hoofdpersonage ben jij en wat je meemaakt als personage versterkt je ervaring. Als je een film kijkt zie je de belevenissen van iemand anders en doordat het personage vaak zo inwisselbaar is gaat het daar al mis. Plus dat een game natuurlijk ook verhaalgedreven kan zijn, maar op een totaal andere manier. Hopelijk weten Yves Guillemot en de filmmakers een goede tussenweg te vinden om de games als goede basis te gebruiken.

Als laatste geeft hij aan dat het ook mogelijk is dat toekomstige games elementen uit de films kunnen gebruiken. Denk hierbij aan special effects, wereld en personages. De games zouden rijker, levendiger en filmischer kunnen worden volgens Guillemot. Een mooi vooruitzicht.