Al vele gingen ze voor, de overstap naar het witte doek. Tomb Raider, Prince of Persia, Silent Hill, Hitman, Max Payne, Doom, House of the Dead en zelfs Mario kreeg een eigen bioscoopfilm. De één faalde jammerlijk, de ander wist er toch nog een succes uit te slaan zoals Prince of Persia dat deed. De weg naar de theaterzalen is vaak een lange en onzekere weg, maar Ubisoft heeft er al het vertrouwen in dat in elk geval de Assassin’s Creed, Watch_Dogs, Splinter Cell en Far Cry films zullen slagen.
Ubisoft CEO Yves Guillemot schrijft op het Ubisoft blog dat de sleutel tot succes de betrokkenheid van de makers is. Zolang je goed overlegt met de regisseur en crew over welke onderdelen de game sterk maken en goed in een film zouden passen, kan er weinig mis gaan. Zolang de filmmakers maar snappen wat de IP maakt, wat de kern en ziel van de game is en wat het uniek maakt.
Dat klinkt eigenlijk ook niet meer dan logisch, het enige probleem is vaak dat bij overgang vergeten wordt dat films en games iets totaal verschillends zijn. Het hoofdpersonage ben jij en wat je meemaakt als personage versterkt je ervaring. Als je een film kijkt zie je de belevenissen van iemand anders en doordat het personage vaak zo inwisselbaar is gaat het daar al mis. Plus dat een game natuurlijk ook verhaalgedreven kan zijn, maar op een totaal andere manier. Hopelijk weten Yves Guillemot en de filmmakers een goede tussenweg te vinden om de games als goede basis te gebruiken.
Als laatste geeft hij aan dat het ook mogelijk is dat toekomstige games elementen uit de films kunnen gebruiken. Denk hierbij aan special effects, wereld en personages. De games zouden rijker, levendiger en filmischer kunnen worden volgens Guillemot. Een mooi vooruitzicht.
Wat vaak vergeten wordt is dat een game ervaring aanzienlijk langer duurt dan een film, wat het moeilijk maakt om een passende selectie te maken van content uit de game(s) welke een goed beeld geven van de betreffende game en herkenbaar zijn voor het publiek. Daarnaast zal er altijd content uitgelaten worden welke een deel van het publiek juist terug wil zien… denk bijvoorbeeld aan personages in de game die niet in de film terugkomen.
Ook het introduceren van nieuwe content die het juist goed doet op het witte doek wat los staat van de game kan de film verpesten.. denk aan romantische scenes terwijl je actie verwacht omdat de game je voornamelijk actie biedt. Of een hopeloze poging tot humor…
In mijn optiek falen de meeste films juist door bovengenoemde voorbeelden ongeacht of de ontwikkelaar of uitgever betrokken is bij het proces. Daarnaast is het altijd lastig om aan verwachtingen te voldoen van het publiek, zeker als deze voornamelijk uit gamers bestaat. Wat Ubisoft nu dus doet is eigenlijk al fout, zeggen dat deze films niet zullen falen omdat zij erbij betrokken zijn kan zorgen voor torenhoge verwachtingen die wellicht niet waargemaakt kunnen worden.
Al met al blijf ik dus nog steeds sceptisch over films welke gebaseerd zijn op games, zo blijven mijn verwachtingen laag en kunnen de films vaak alleen maar meevallen in plaats van tegenvallen.
Ze moeten ook niet exact de game verfilmen, maar meer de setting tbh. En dan wel de characters lijkt me.
fake hermes bag buy ‘Ubisoft’s films zullen niet floppen vanwege eigen betrokkenheid bij het ontwikkelproces’ – PSX-Sense