In actie gezien: Hellraid – Techland verraste ons tijdens de afgelopen E3 met een speelbare versie van hun nieuwe open-wereld zombie game Dying Light. Daarover kon je al meer lezen in de preview die we eerder hebben gepubliceerd. Naast Dying Light heeft Techland echter nog een tweede game in ontwikkeling en dat is Hellraid. Het verhaal gaat dat Techland oorspronkelijk van plan was om Hellraid als uitbreiding voor hun eerdere game, Dead Island, uit te geven, maar dat is in ieder geval niet gebeurd. Tijdens de afgelopen E3 kregen wij de kans om voor het eerst kennis te maken met de game.

Het potje met mosterd is groot

Waar we Dying Light zelf konden spelen kregen we van Hellraid enkel een presentatie te zien die ongeveer een kwartier duurde. Toen de presentatie nog maar net gestart was viel gelijk op dat men ter inspiratie voor het ontwikkelen van Hellraid goed heeft gekeken naar een flink aantal andere games. Techland heeft wat dat betreft de mosterd uit vele potjes gehaald, wij moesten bij het zien van de eerste beelden gelijk denken aan games als Quake en Oblivion. Nou hoeft dat op zich niet heel erg te zijn, aangezien er meer games zijn die qua concept niet origineel uit de hoek komen. Vaak hebben games die qua concept uit dezelfde vijver vissen alleen wel een ‘eigen smoel’, maar dat lijkt Hellraid te missen. Dat is in ieder geval onze eerste indruk nadat we de game in actie hebben gezien.

Een gotische stijl en paar modi

Nu over naar hetgeen we tijdens de presentatie te zien kregen. De actie speelde zich af in de catacomben van oud klooster. De catacomben en de verschillende donkere gewelven met kerkers kenmerken zich door de gotische bouwstijl. Wat dat betreft passen de vijanden die je onderweg tegenkomt goed bij deze stijl. Zo kom je bijvoorbeeld een reuze stier tegen of bok die zich met zijn horens en met een bijl jouw te lijf wil gaan. De vormgeving van je vijanden past dus goed in de omgeving en bij de sfeer van de game, maar jammer genoeg weet de game grafische helaas niet te imponeren. Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn, want de aanwezige modi en de gameplay kunnen het geheel ook naar een hoger plan tillen, alleen lijkt Hellraid ook op dat punt niet veel bijzonders te brengen.

Over wat voor modi er in de game aanwezig zullen zijn wilde Techland nog niet veel kwijt, behalve dat de game een singleplayer campagne zal bevatten evenals een online coöp modus voor twee tot vier spelers. Naast de missies die je in de singleplayer doorloopt, zal er tevens een ‘arena modus’ aanwezig zijn waarin je verschillende waves van vijanden moet zien te doorstaan. Dat biedt verder nog weinig duidelijkheid, behalve dat we weten dat we straks een aantal van de eerder beschreven vijanden alsmede wandelende skeletten en zombies tegen zullen komen. Geheel in de stijl van hun eerdere games geeft Techland je in ieder geval de mogelijkheid om deze vijanden niets ontziend te lijf te gaan en ze compleet doormidden te hakken.

Wapens hebben per vijand een verschillende impact

Je vijanden te lijf gaan doe je in Hellraid met een flinke variatie aan wapens. Sommige van die wapens heb je aan het begin tot je beschikking, dan zul je onder andere de mogelijkheid krijgen om je eigen character en je loadout samen te stellen. Gaandeweg zul je nog meer wapens en schilden kunnen vinden door de omgeving goed af te zoeken, maar wapens kan je overigens ook zelf in elkaar zetten middels een crafting systeem. De omgeving herbergt niet alleen wapens en items waarmee je die wapens in elkaar kan zetten, je zult tevens goud kunnen vinden waarmee je weer nieuwe wapens kan kopen. Qua wapens zul je conform de stijl die de game ademt gebruik kunnen maken van verschillende soorten zwaarden, bijlen, maar bijvoorbeeld ook van knuppels met ijzeren punten eraan. De impact van deze wapens is weer afhankelijk van hoe jij ermee omgaat en in dat opzicht ook van welke tegenstanders je tegenover je krijgt.

Mocht je oog in oog met een grote vijand, zoals een reuze stier, komen te staan, dan kan je door het ingedrukt houden van een bepaalde knop je tegenstander een mega slag toebrengen en zo meer schade aanrichten. Voor een kleinere tegenstander heb je natuurlijk minder kracht nodig en hoef je dat dus niet te doen. Tijdens een confrontatie met een tegenstander die flink wat koppen groter is, is het overigens niet verstandig om de klappen die je krijgt af te weren met je schild. Zelfs met een sterk schild in de hand doe je er beter aan om die slagen te ontwijken dan te verdedigen. Los van alle wapens die je kan vinden, in elkaar kan zetten en kan kopen heb je tevens nog iets anders tot je beschikking om te gebruiken tegenover al het donkere gespuis wat je op je pad treft.

Magie en het gebruik van je omgeving

Naast allerlei wapens kan je namelijk ook gebruik maken van verschillende soorten magische spells. Als voorbeeld kregen we te zien hoe de hoofdpersoon met zijn magische staf de omgeving en zijn tegenstanders kon bevriezen. Daar hield het niet bij op. Zo zul je met een rood gloeiende staf een soort vuurstraal af kunnen schieten waarmee je de grond en je tegenstanders in vuur en vlam kan zetten en ze tot een hoopje smeulend as kan degraderen. Sommige vijanden zullen echter bestand zijn tegen jouw magie waaronder ‘elemental enemies’ die we tijdens de presentatie voorbij zagen komen. Wil je kans maken tegen dit soort vijanden, dan zul je hen aan moeten vallen door het gebruik van magie gecombineerd met je wapens. Door eerst magie te gebruiken kan je de vijanden verzwakken om het karwei vervolgens af te maken met één van je wapens.

Tijdens de gevechten is het tevens belangrijk om je omgeving te gebruiken, zo kan je van alles oppakken en naar je vijanden toe smijten. Neem bijvoorbeeld een ton of een grote fles met een brandbaar goedje erin, gooi die naar je vijand toe en de fles explodeert. Naast het gooien van dingen kan je tevens kettingen waar kroonluchters aan hangen kapot slaan zodat die je vijand verpletteren, of kettingen kapot slaan waardoor er een poort dicht gaat en jij weer even veilig bent. Daar komt nog bij dat sommige skeletten via cursed shrines (een soort gekleurde cirkels op de muur) je omgeving binnentreden. Wil je dit type vijanden definitief het zwijgen opleggen, dan zul je deze cirkels op de muren kapot moeten maken.

Het verloop van het verhaal en andere omgevingen

Nu we het hebben gehad over een gedeelte van de omgeving en over de verschillende wapens en de magie die je kan gebruiken, zul je je misschien afvragen hoe het zit met het verhaal. Helaas wilde de ontwikkelaar daar nog niet veel over kwijt, behalve dat het hoofdpersonage inwoner is van één of ander vervloekt koninkrijk en dat het aan jou is om deze vloek ongedaan te maken. Daar worden we nog niet veel wijzer van dus. Dat geldt tevens voor de verschillende omgevingen die de game zal bevatten. Tijdens de presentatie zagen we alleen maar donkere gewelven, gangen en kerkers en we zijn dan ook benieuwd wat we op dat vlak nog meer mogen verwachten. Techland belooft dat de wereld van Hellraid zal bestaan uit grote open en kleinere compacte stukken, waarbij het landschap zich zal kenmerken uit drassige moerassen en grote gebergten. Dat klinkt interessant, maar bij een volgende kennismaking willen we daar graag meer van zien.

Voorlopige conclusie:

Hellraid was van tevoren al aangekondigd, dus een verrassing was het niet dat we de game op de E3 in actie konden zien. Echt heel erg waren we niet onder de indruk van de gameplay die we te zien kregen. Ook het grafische geheel en de sfeer, het komt allemaal vrij eentonig over. We zijn dan ook benieuwd of de ons door Techland beloofde nieuwe omgevingen daar iets aan kunnen veranderen. Qua gameplay heeft Techland veel afgekeken van andere games, alleen lijken de gecombineerde elementen er juist voor te zorgen dat Hellraid een eigen smoel ontbeert. Daar moeten we wel bij aantekenen dat de presentatie die we zagen niet heel lang duurde. Hopelijk krijgen we bij een eventuele volgende kennismaking meer te zien.