Aliens: Colonial Marines was een vrij simpele shooter waarin het afschieten van hordes aliens centraal stond. Een geinig concept, maar het had niet helemaal de gewenste uitwerking. Alien: Isolation lijkt in dat opzicht een totaal andere game te worden, want het is veel meer gericht op een creepy sfeer, angst en spanning.

In tegenstelling tot de eerder genoemde game zul je geen enorme hoeveelheid aliens af gaan schieten, maar krijg je te maken met een oersterke alien die je maar beter kan ontwijken. Dat is niet het enige, want het blijkt dat je Alien: Isolation volledig uit kan spelen zonder ook maar één kill te maken.

“You can get through the entire game without killing someone. It’s something that was, not so much a challenge, but something I felt was what the character would do,”

“We’re talking about a member of the Ripley family – they’re not like characters in games that gun down civilians because they’re in the way to get to the switch.”

Met deze instelling probeert Creative Assembly de juiste alien ervaring over te brengen naar aanleiding van de eerste film en dat betekent dus ook totaal andere gameplay ten opzichte van de eerdere shooter van Gearbox Software. Meer over Alien: Isolation lees je in onze hands-on preview.