Review: The Swapper – The Swapper is een game waar ik eigenlijk nog nooit van had gehoord toen ik ermee aan de slag ging op de E3. Het was de visuele stijl die me aantrok om het eens te proberen en al snel stond ik enige tijd met de game te spelen. Soms heb je van die momenten als recensent dat als je een game voordat hij uit is speelt, dat je al weet dat het een topper gaat worden. Dat is dus ook het geval met The Swapper, ondanks dat deze game op de PC al is verschenen (was ik niet van op de hoogte). Nu een week of acht later kon ik weer aan de slag met de game, maar dan nu de uiteindelijke versie. En dat beviel!

Unieke stijl

Als je nog nooit van The Swapper hebt gehoord en er iets van gezien hebt, dan is het goed voor te stellen dat de game grafisch nogal weird oogt. Maar dat is nu net wat het zo interessant maakt, want voor deze visuele stijl is klei als basis aangehouden. Bijgevolg ziet de wereld er best korrelig en misschien ergens wat rommelig uit. Maar met een setting in de ruimte, waarbij diverse experimenten zijn gedaan krijg je een breed scala aan omgevingen met divers kleurgebruik in een achtergrond op basis van klei.

Deze unieke uitstraling is origineel en het past uitermate goed bij de mysterieuze sfeer die de game doet uitstralen. Mysterieus, dat is het juiste woord, want je wordt min of meer in je uppie gedropt om op onderzoek uit te gaan. Gaandeweg wordt het verhaal je vertelt via terminals die je tegenkomt, maar ook tussendoor opmerkingen die even in beeld verschijnen. Het is in het begin misschien een wat wazige en onduidelijke bedoeling, maar naarmate je verder komt zul je meer van het geheel gaan begrijpen en komt de game ook met een interessante conclusie.

Puzzels worden steeds moeilijker

De game is uniek door de visuele stijl, maar ook de gameplay is bijzonder interessant en dat zit hem in de mogelijkheid tot ‘swappen’. Je begint de game met een korte uitleg hoe de basis werkt en al snel krijg je de zogenaamde ‘The Swapper’. Dit is een experimenteel wapen, waarmee je klonen van jezelf kan maken en die zijn nu net van groot belang om puzzels tot een goed einde te brengen. De game is in feite een puzzelgame en om verder te komen zul je zoal orbs moeten verzamelen die bijvoorbeeld een terminal op kunnen starten.

Her en der in het level zijn deze orbs te vinden, maar voordat je ze te pakken hebt zul je eerst de puzzel moeten oplossen. Dat gaat samen met The Swapper, wat aanvankelijk relatief simpel is, maar al snel neemt de moeilijkheidsgraad toe doordat je ook de mogelijkheid krijgt om je ziel te verplaatsen naar één van je klonen. Als dat nog niet genoeg is zul je op een gegeven moment ook nog puzzels aantreffen waarbij het creëren van een kloon of het wisselen van kloon belemmerd wordt door bepaalde belichting. Dan moet je eerst de lichten uitschakelen alvorens je verder kan.

Dan zijn er nog gebieden waar geen zwaartekracht is en ook zul je jezelf regelmatig zonder ondergrond de hoogte in moeten verplaatsen, of juist de diepte in. Hierbij is timing van belang, want bij het creëren van een nieuwe kloon zul je direct je ziel naar deze kloon moeten schieten. De kloon plaatsen gaat vrij gemakkelijk met de rechter analoge stick waarmee je de plaatsingsafstand bepaald. Met R1 schiet je vervolgens je ziel naar een kloon en je kunt verder. Het toffe is dus dat de game in de basis eigenlijk niet zoveel voorstelt, maar dat het goed omgaan met de omgeving een essentieel onderdeel is van het oplossen van de puzzels. De puzzels die moeilijk worden gemaakt door de aanwezigheid van blokkerende lampen, beperkt aantal klonen enzovoort.

Creativiteit ten top

We moeten je overigens wel waarschuwen, want de moeilijkheidsgraad loopt relatief snel op. Je krijgt de verschillende mogelijkheden (klonen, swappen) vrij snel na het beginnen en ook de puzzels worden snel ingewikkelder waarbij je zeer goed moet nadenken over de oplossing. In het begin zie je de oplossing gelijk, maar een uur later zit je al te peinzen over de oplossing van een puzzel. Alle puzzels zijn overigens zo logisch als maar kan en het komt dan ook echt op je inzicht uit en dat is ook wat The Swapper bijzonder maakt. De ontwikkelaar is namelijk uitermate creatief in het aanbieden van puzzels die in een kleine ruimte bijzonder complex kunnen zijn.

Het puzzelen samen met de mysterieuze sfeer, het verhaal en de hier en daar wat morele waarden die aan de kaak worden gesteld maakt het tot een eigenaardige ervaring die we niet eerder hebben meegemaakt. Dan is er nog het bijzondere visuele uiterlijk die het geheel compleet maken. Als je een liefhebber bent van intelligente puzzelgames dan is The Swapper absoluut een game voor jou, want het stelt je hersencapaciteit behoorlijk op de proef doordat je creatief en logisch met de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt om moet gaan.

The Swapper is uniek in diverse opzichten. Het kent een prachtige grafische stijl die behoorlijk kleurrijk is en tegelijk een mysterieuze sfeer ademt. De gameplay is in de basis lekker simpel, maar op het moment dat je moet gaan nadenken over hoe je een puzzel moet oplossen krijg je een leuke uitdaging voorgeschoteld. Dit komt simpelweg doordat de puzzels in The Swapper niets minder dan briljant te noemen zijn. De game is misschien niet voor iedereen, maar als je een puzzelfanaat bent die graag unieke ervaringen wil beleven, dan is The Swapper absoluut een game voor jou. Uniek, apart, origineel en uitdagend, de kernwaarden van The Swapper die het tot een mooie ervaring maken.

• Visuele stijl
  • Briljante puzzels
  • Verhaal kent interessante insteek