Gespeeld: Risen 3 – Risen is een relatief jonge serie, want het eerste deel verscheen in 2009 voor de PC en Xbox 360 om in 2012 opgevolgd te worden door Risen 2: Dark Waters, waarmee de franchise ook haar intrede deed op de PlayStation 3. Deze tweede game had als thema piraten, maar dat werd niet door iedereen even goed ontvangen, dus met het derde deel keert de franchise weer terug naar haar roots. Risen 3: Titan Lords brengt ons het herkenbare van het eerste deel, maar dan met de nodige verbeteringen.

Zo midden in de game

Als we previewversies spelen van een game, is dat veelal het begin van een game, maar zo nu en dan word je midden in een game gedropt. Dat was ook het geval bij Risen 3: Titan Lords. Echt een achtergrondverhaal kregen we niet, want we meerden aan in Taranis om daar aansluiting te vinden bij de magiërs. Dat allemaal om de reden dat de wereld op het punt staat aangevallen te worden en daar wil je natuurlijk een stokje voor steken.

Inhoudelijk zullen we bij de review wel ingaan op het verhaal; voor nu kregen we vooral de mogelijkheid om kennis te maken met de gameplay, de werking van het geheel en natuurlijk de setting. Dit alles beviel eigenlijk wel, want de game liet zich prima besturen en bevatte leuke combat, uitdagende vijanden en veel verschillende dialogen – diverse ingrediënten die, mits goed uitgewerkt, de basis vormen voor een goede actie-RPG. De previewversie was niet al te lang speelbaar, maar het stemde ons positief voor het uiteindelijke resultaat.

Dat zit hem in de herkenbaarheid van de gameplay. Je wandelt met je hoofdpersonage van hot naar her om queesten te accepteren, queesten te vervullen, en meer. In de tussentijd reken je af met verschillende vijanden die je pad kruisen en dat werkt natuurlijk weer in jouw voordeel om sterker te worden. Zo speelt ‘Glory’ vooral een belangrijke rol. Dit krijg je door quests te voltooien en andere activiteiten uit te voeren. Als je voldoende Glory hebt opgespaard, kun je vervolgens je skillset verder uitbreiden, wat je weer in staat stelt om sterkere vijanden aan te vallen.

Uitdaging

We merkten tijdens onze speelsessie dat vijanden volop aanwezig zijn in de game – zeker in de mijnen en grotten (waar altijd wel iets te vinden is) hangt allerlei gespuis rond en deze kunnen behoorlijk sterk in de aanval zijn. Gelukkig kun je naast gewone combat ook nog magie inzetten, wat net even wat effectiever is, maar dat is nog niet alles. Je hebt altijd je spookachtige kompaan Mendoza met je meelopen. Hij is een geest die jou helpt in je strijd, en hij is een stuk geoefender in het vechten en kan dus op kritieke momenten een belangrijke rol spelen.

De combat is aanvankelijk misschien wat onwennig, maar het vraagt gewoon even wat tijd om te doorgronden. Het vechten zelf is nergens echt heel bijzonder, maar de uitdaging zit hem vooral in de timing. Timing is van groot belang om een gevecht tot een goed einde te brengen en als je dat eenmaal door hebt, zul je ook hier de lol van in gaan zien. Vechten speelt een belangrijke rol en naarmate je verder komt, mag je natuurlijk sterkere vijanden verwachten, waarbij ook blocken of ontwijken een cruciaal aspect in de combat is.

Desalniettemin is het vooral timing dat belangrijk is. De combat zelf is in combinatie met magie nergens echt heel bijzonder, maar dat neemt niet weg dat het wel gewoon goed werkt en dat het zeker spelplezier kan brengen. Dat zit hem ook deels in de quests, die behoorlijk gevarieerd zijn. De aanleiding hiertoe is dat de wereld vol met aanspreekbare figuren zit en veel van deze figuren hebben wel een klusje voor je. Soms zijn dit simpele onzinnige klusjes en op andere momenten krijg je een forse quest voor je kiezen. En dan zijn er natuurlijk ook nog de quests die je dient te volgen om de voortgang in het verhaal te houden.

Vertrouwd en herkenbaar

Risen 3: Titan Lords is voor zover we hebben kunnen spelen een geheel van vertrouwd aanvoelen en herkenbaarheid. De game bestaat uit alle basiselementen voor een goede actie-RPG en dat wordt op een prima wijze aangevuld door kleurrijke personages die allemaal wel wat te melden hebben. De combat zelf is nergens heel erg bijzonder, maar doordat het gebaseerd is op timing, krijgt het enigszins een extra dimensie, wat het interessanter maakt. Piranha Bytes wandelt met Risen 3: Titan Lords een op zich vrij veilig pad af, maar weet hierin wel boeiend genoeg te zijn.

Dan hebben we het puur over de gameplay, want echt heel veel over het verhaal hebben we nog niet meegekregen. Misschien dat dat de game juist naar een nog hoger niveau tilt, maar dat is vooralsnog even afwachten. Het voelde in ieder geval erg vertrouwd en herkenbaar aan, dus dat is voor fans van het eerste deel erg goed nieuws. Dan moeten we niet vergeten dat de game ook nog de nodige humor bevat in de vorm van vrij grappige gnomes, en ook audiovisueel is het geheel erg netjes ingevuld. De voice-acting van sommige personages is misschien niet altijd even passend, maar dat is een klein smetje.

Voorlopige conclusie:

De speelsessie met Risen 3: Titan Lords beviel ons wel en dat is te danken aan de mooie open wereld waarin genoeg te ontdekken valt. Aanvullend zal de game vol met gevarieerde quests zitten die het fris moeten houden en aanvullend zien we nog een vleugje humor door de gnomes. De combat is uiteindelijk één van de belangrijkste kernzaken van de gameplay en ook dat heeft zich tijdens de speelsessie weten te bewijzen. Het is nu afwachten hoe de uiteindelijke game zal zijn op de PlayStation 3. Daar gaan we je snel meer over vertellen, want de release is volgende week vrijdag al.