Gespeeld: Call of Duty: Advanced Warfare – Op de E3 hebben we de singleplayer van Call of Duty: Advanced Warfare voor het eerst in actie gezien en iedereen die onze preview heeft gelezen, weet dat we daar best wel over te spreken waren. De insteek was tof, het zag er goed uit en ook het verhaal heeft veel potentie. Maar wat dan van de multiplayer? Kan Sledgehammer de nieuwe features ook op een goede manier in de gameplay verwerken zonder dat het uit balans raakt? Wij speelden de multiplayer direct na de wereldwijde onthulling en gingen nadien tevreden aan de slag met dit artikel.

Exoskeleton werkt uitstekend

Om maar gelijk één van de kritiekpunten te adresseren, ja het spelen met het exoskeleton werkt als een zonnetje. Er was veel verontrusting over de toevoeging van dit aspect aan de multiplayer, want het verandert de core van de gameplay aanzienlijk. Dat zou je althans verwachten, maar na een klein uurtje met de multiplayer spelen kunnen we zeggen dat dit eigenlijk best meevalt. De kern van de gameplay is namelijk nog steeds georiënteerd op de actie, maar dit nu veel dynamischer door te toevoeging van de exoskeleton elementen.

Het fundament van de multiplayer is hiermee aangepakt en dat brengt een andere ervaring met zich mee. Een andere ervaring in de zin van hectiek en chaotische gameplay, want waar de actie zich voorheen vooral op de grond afspeelde verplaatst dit zich nu naar de lucht. Gedeeltelijk althans, want het jumpen met het exoskeleton is natuurlijk voor beperkte duur. De gameplay is in dat opzicht veel gevarieerder, want je ziet iedereen op objecten springen, waardoor de gameplay nu veel meer verticaal is. Daarbij is het zo dat het exoskeleton gaandeweg van upgrades voorzien kan worden wat bijzonder toffe situaties met zich meebrengt.

Een goed voorbeeld hiervan is hetgeen je in de multiplayer trailer zag, waarbij de speler die achtervolgt werd omhoog naar achteren sprong om zo achter de achtervolger te landen en deze te doden. Een ander goed voorbeeld wat de gameplay hectischer maakt is de mogelijkheid door na een jump in de lucht te blijven hangen. Je kunt hiermee dus vanuit de lucht vijanden bestoken en reken maar dat dit voor voldoening zorgt. De gameplay verandert hier fors mee, want als jij een vijand net om een hoekje ziet verdwijnen hoef je er nu niet meer achteraan te rennen, maar kun je ook diagonaal over het gebouw heen springen en eventueel in de lucht blijven hangen om je aanval te openen.

Hetgeen we met het exoskeleton konden doen tijdens onze speelsessie was nog wat beperkt, omdat het levelen en upgraden tot op zekere hoogte gelimiteerd was. Toch hebben we al een goede indruk kunnen krijgen van de werking hiervan en tot zover is het een uitstekende toevoeging die de gameplay net die frisse wind geeft die het nodig heeft. Voor de spelers die liever de ‘klassieke’ gameplay willen is er niets te vrezen, want het is en blijft Call of Duty, maar de exoskeleton toevoeging werkt, maakt de multiplayer behoorlijk anders en bovenal dynamischer. Simpelweg vanwege het feit dat je overal op kan springen waar je maar wilt, maar ook specifieke eigenschappen waar je een keuze uit moet maken brengen het nodige verschil.

Je kunt kiezen voor een extra schild, sneller healen, in de lucht blijven hangen, onzichtbaar worden en meer. Of dit straks naarmate je een hoger level bereikt hebt kan combineren is me niet geheel duidelijk, maar tijdens de speelsessie moesten we een keuze hieruit maken. Simpelweg zodat de ene speler niet te geavanceerd raakt tegenover de ander in dit vroege stadium. Dat is de echte balanskwestie en dat zal wel goed zitten. Dat kunnen we nu voorbarig al stellen omdat Sledgehammer het exoskeleton op een goede manier heeft geïntegreerd in de multiplayer, zo merkten we tijdens het spelen.

Hectiek en snelheid

De multiplayer van Call of Duty is altijd al hectisch en op een hoog tempo geweest en die kenmerken blijven onveranderd, het is nog steeds een heerlijke up-tempo shooter, die als vanouds goed aanvoelde. Maar door de toevoeging van het exoskeleton komt hier een extra dimensie bij kijken en dat is natuurlijk de snelle verticale gameplay en de daarbij behorende mogelijkheid om op nog meer gebouwen terecht te komen, zodat de actie nog hectischer wordt. Je bent in dat opzicht nauwelijks tot nergens meer veilig en dat maakt de actie nog intenser en chaotischer, dat in de positieve zin van het woord.

Dat zagen we ook terug in de maps die we speelden. We speelden op de vier maps die werden onthuld en op elke map speelden we een andere modus, zodat we even goed konden proeven van de multiplayer. Allereerst de maps, deze zijn aanzienlijk kleiner dan die van Call of Duty: Ghosts en dat maakt het voor de gameplay toch wat prettiger. Je bent nu niet zo lang meer aan het ronddwalen voordat je een speler ziet, want door de compacte opzet zie je ze overal rondrennen – en nu dus ook vliegen. Doordat de maps compacter zijn is de actie veel meer geconcentreerd op bepaalde plekken, maar ook daar komt het exoskeleton dan weer effectief om de hoek zetten, want het mag dan wat compacter zijn, er is nog altijd die verticale ruimte waar je los kunt gaan.

De modi die we speelden waren; team deathmatch, capture the flag, hardpoint en uplink. De eerste drie modi behoeven weinig toelichting, uplink daarentegen is een nieuwe modus. Dit is de modus waar we eigenlijk ook de meeste lol in hadden, want deze modus is bij uitstek gericht op teamplay. Elk team heeft een grote orb in de lucht hangen en elke keer wordt er een drone gedropt. Deze moet het team oppikken en in de orb van de tegenstander gooien. Klinkt makkelijk, maar wat het lastig maakt is dat als je de orb op hebt gepakt je niet meer kunt schieten. Je bent dan afhankelijk van andere spelers in je team die je beschermen.

Bijkomstigheid is de optie om de drone weg te gooien en geoefende spelers zullen op een gegeven moment ook de drone naar elkaar kunnen gooien. Dat maakt het tot een soort in-game vangbal en reken maar dat dit straks voor prachtige beelden gaat zorgen van goed op elkaar ingespeelde teams. Goed, dat is even een zijspoor, maar deze modus is een leuke toevoeging die teamplay stimuleert en dat maakt het natuurlijk interessant voor clans. Idem dito voor modi die nu terugkeren na afwezigheid in voorgaande delen.

Customizen van je loadout

Als laatste hebben we nog even kort kunnen kijken naar het customizen van je loadout. Dit werkt via een ‘pick 13’ systeem en dat betekent simpelweg dat je verschillende slots kan vullen met diverse items die van pas kunnen komen bij het spelen. Dat gaat vrij breed van primaire en secundaire wapens tot het kiezen van je exoskeleton upgrade. Het is niet geheel nieuw deze manier, maar het maakt het opstellen van je loadout wel erg prettig en overzichtelijk. Je krijgt bovendien prima per onderdeel te zien wat het doet en of het in jouw loadout effectief is, dit allemaal op basis van statistieken.

Na het spelen van potjes zul je beloond worden en dat via een supply drop. Hoe meer je speelt hoe vaker je een supply drop krijgt en de inhoud hiervan is op basis van hoe je gepresteerd hebt. Op die manier kun je nieuwe items vrijspelen en je loadout verder uitbouwen. De items die je krijgt zijn zowel handig voor gebruik evenals cosmetisch voor de aankleding van je soldaat. Daarover gesproken, de game kent een forse hoeveelheid opties om je soldaat volledig naar eigen stijl te customizen. Je bent hier helemaal vrij in en je hebt voldoende mogelijkheden om een eigen uiterlijk te creëren.

Voorlopige conclusie:

De multiplayer van Call of Duty: Advanced Warfare is er eentje die met veel enthousiasme afgewacht werd, maar tegelijk ook eentje waar veel spelers argwanend tegenover stonden. Werkt het exoskeleton? Is de game daardoor niet teveel afwijkend van wat het was? Vragen die terecht gesteld werden, maar maak je geen zorgen. Sledgehammer Games weet wat ze aan het doen zijn en weten dit op een goede manier ten uitvoer te brengen. De interpretatie op het kleine uurtje spelen is voldoende om te stellen dat het exoskeleton de frisse wind brengt die de franchise nodig heeft. Maar om alles goed te doorgronden hebben we meer speeltijd nodig. Desalniettemin is Sledgehammer op een juiste wijze bezig en hebben we nu al zin in november.