Gespeeld: Assassin’s Creed: Rogue – In het geruchtencircuit ging hij door het leven als ‘Comet’, maar sinds kort weten we beter. Comet is Assassin’s Creed: Rogue en zal later dit jaar alleen naar de PlayStation 3 en Xbox 360 komen. Grote broer Assassin’s Creed: Unity zal voor de PlayStation 4 en Xbox One uitkomen en dus krijgen gamers met in dit geval een PlayStation 3 hun ‘eigen’ Assassin’s Creed. Op de Gamescom was Assassin’s Creed: Rogue aanwezig en wij kregen achter gesloten deuren de kans om zelf met de game aan de slag te gaan.

Vergelijkbaar met de vorige delen

Het verhaal in Assassin’s Creed: Rogue speelt zich af tijdens de Frans en Indiaanse oorlog (de Amerikaanse benaming voor de zevenjarige oorlog), waarin de Britten en de Fransen het met elkaar aan de stok kregen. Deze oorlog speelde zich af aan de Oostkust van Noord-Amerika, waar de Fransen samen met de oorspronkelijk inwoners – de indianen – optrokken en dus vochten tegen de Britten. Het verhaal van Assassin’s Creed: Rogue plaatst zich daarmee tussen dat van Assassin’s Creed: Black Flag en dat van Assassin’s Creed: III in. Jij speelt een oorspronkelijk uit Ierland afkomstige Tempelier genaamd Shay Patrick Cormack. Als Tempelier zijn de rollen omgekeerd en maak je jacht op de Assassins. Een interessante twist aan het verhaal dus, die wellicht nog interessanter wordt als je weet dat je het spel nota bene begint als een Assassin.

Nieuwsgierig als we waren, vroegen we aan iemand van het ontwikkelingsteam of er later nog een twist in het verhaal zit waardoor je weer terugkeert in de rol van een Assassin. De gebruikelijke reactie op deze vraag was “no comment”, wat we van tevoren eigenlijk ook wel konden verwachten. We kunnen je nog niet vertellen hoelang je als Assassin zult spelen en wanneer je je precies aansluit bij de Tempeliers. Wat we wel kunnen zeggen, is dat een oude bekende uit Assassin’s Creed III terugkeert en dan hebben we het over Haytham Kenway, het personage waarmee je kon spelen in het begin van die game.

Het varen keert terug

In Assassin’s Creed IV: Black Flag nam het varen een groot gedeelte van de gameplay in beslag. Dit zal in Assassin’s Creed: Rogue iets anders zijn. Nog steeds zul je tijdens het spelen van Assassin’s Creed: Rogue voor een flink gedeelte van de tijd met je schip op het water vertoeven, maar dit stuk zal minder groot zijn dan in het vorige deel. Wat we begrepen van de medewerker van het ontwikkelteam, was dat het gedeelte dat je aan het varen bent nu meer gelijk is getrokken met gedeelte dat je op het land actief zal zijn. Dat is niet het enige dat is aangepast; het zal tevens niet meer mogelijk zijn om onder water te duiken, zoals dat tijdens tijdens het spelen van de zijmissies in Assassin’s Creed IV: Black Flag nog wel kon.

Daarnaast heb je qua wapentuig aan boord van je schip nu iets meer mogelijkheden. Zo kan je in deze game bijvoorbeeld beschikken over de Puple Gun, wat eigenlijk een soort automatisch kanon is waarmee je andere schepen kan bestoken. De Caribische wateren worden daarbij ingeruild voor de Noord-Atlantische Oceaan en de Amerikaanse rivierenvallei, waarbij je als derde locatie tevens nog New York zal aandoen. Andere omgevingen dus, waardoor de spelwereld tevens een ander kleurenpalet kent dat soms een beetje Scandinavisch aandoet. Dat komt met name door de ijsvlaktes die je tegenkomt wanneer je met je schip op de Atlantische oceaan vaart.

De eilanden waar je kan aanmeren zijn er nog steeds en een aantal daarvan herbergen een fort, waarbij het de bedoeling is dat je de kapitein ervan (en lid van de Assassins) moet omleggen. Heb je eenmaal het fort verovert en de kapitein van het fort omgelegd, dan mag je de welbekende vlag hijsen ten teken dat jij daar nu de baas bent. Voor het zover is, moet je eerst nog met de verschillende vijanden zien af te rekenen en dat is niet zomaar even een haastklus. Aangezien de vijanden waar je het tegen opneemt lid zijn van de Assassijnengilde, kunnen ze net als jij gebruik maken van snufjes als rookbommen en meer.

Je gasmasker en je shotgun

Worden er rookbommen jouw kant op gegooid, dan kan je in Assassin’s Creed: Rogue nu gebruikmaken van een gasmasker om jezelf daartegen te wapenen, mits je snel genoeg bent natuurlijk. Tegelijkertijd kan jij nu verschillende bommetjes schieten naar je vijanden. Dat doe je met je shotgun, die de blaaspijp vervangen heeft. Uit de bommetjes die je schiet komt gas vrij en zo kan je bommetjes gooien waaruit het bekende gas komt, waardoor je vijanden ‘beserk’ gaan (ze vallen hun eigen collega’s aan), maar je kan ook bommetjes schieten waaruit gas komt waardoor je vijanden in slaap vallen. Tevens zijn de gewone rookbommetjes ook weer aanwezig. Met diezelfde shotgun kan je tevens pijltjes schieten waarin ook gas verborgen zit, iets dat we nog kennen uit de voorgaande delen.

Naast die kleine vernieuwingen, kan je vijanden tevens uitschakelen door je omgeving te gebruiken. Zo kun je vijanden afleiden door een pijl tegen meerdere vaten te schieten die een bepaald gas bevatten. Dat deden wij natuurlijk ook en nadat we die vaten geraakt hadden, dromden er drie soldaten richting de vaten, die tegen een klein gebouwtje aan stonden. Het gas dat daaruit geleidelijk vrij kwam, zorgde ervoor dat ze met hun aanstormende collega’s in gevecht raakten, wat ons weer de gelegenheid gaf om ons eenvoudig van al deze vijanden te ontdoen. Zo eenvoudig als het hier beschreven wordt, zal het niet elke keer gaan. Zo kom je bijvoorbeeld ook een nieuwe groep vijanden – genaamd de Stokers – tegen die jou weer kunnen bestoken met vlammenwerpers.

Voorlopige Conclusie:

Assassin’s Creed: Rogue lijkt op weinig vlakken echt vernieuwend ten opzichte van het voorgaande deel. Min of meer de enige echte vernieuwing is dat je nu de rol van een Tempelier aanneemt om jacht te maken op de Assassins. Aan de algehele gameplay formule zijn kleine tweaks aangebracht; zoals aan het klim en klautersysteem, dat weer soepeler aanvoelt. Dan heb je natuurlijk nog je monddoek en je shotgun als wapen, en kan je nog genoeg ontdekken, want de spelwereld zal net zo groot zijn als die van Assassin’s Creed IV: Black Flag. Of de zij- en hoofdmissies uit het verhaal gevarieerd en interessant genoeg zijn om te blijven volgen, moeten we nog afwachten. Nu overheerst vooral het gevoel dat Ubisoft het met Assassin’s Creed: Rogue op safe wil gaan spelen.