The Last of Us zal binnenkort, na het veroveren van de PlayStation 3 en diens opvolger, zijn succesverhaal verderzetten op het witte doek. ’s Werelds dodelijkste schimmelepidemie zal dan een poging ondernemen om hele bioscoopzalen te infecteren, al moet je niet verwachten dat de film het verhaal uit de game zal volgen tot op de letter.

Dit is ergens niet meer dan logisch. Neil Druckmann – die naast zijn job als schrijver/regisseur van de videogame nu ook het scenario van de film voor zijn rekening neemt – vertelde in een interview met MCV dat hij wel het één en ander moest veranderen, aangezien je alle gebeurtenissen uit de game niet in een film van twee uur kan proppen.

Druckmann drukt (hehe, dat klinkt best goed) fans echter op het hart dat hij de kern van de titel niet uit het oog verliest. The Last of Us zal met andere woorden ook in filmvorm vooral de nadruk leggen op de aanvankelijk moeizame relatie tussen Joel en Ellie. We zijn benieuwd of Druckmann zijn virtuele meesterwerkje nog eens dunnetjes zal kunnen overdoen.

“In two hours you can’t tell the same kind of story that you can in a game like The Last of Us, which is 15 hours.”

“I’m in the middle of it now, and it’s been super difficult because there’s so much that happens in The Last of Us – even just in the cinematics – that can’t fit in a film, let alone all the gameplay in-between and dialogue.”

“It’s been really difficult to cut certain things out, but what I’m starting to get this is really focused narrative that’s about these two characters. Some parts will be similar to the game and some parts will be quite different, but it’s kind of interesting in helping me understand this other medium and its strengths compared to video games.”