Gespeeld: Mortal Kombat X – Mortal Kombat is een franchise die al heel wat jaren bestaat en die zich net als de Tekken en de Street Fighter franchises in de loop van de jaren een flinke schare fans heeft toegeëigend. Het is tevens een franchise die staat voor pure nostalgie en die velen van ons doet terugdenken aan een aantal ongetwijfeld bloederige jeugdmomenten. Daarmee bedoelen we het expliciet in beeld brengen van grof geweld, wat al vanaf het begin af aan het kenmerk van de franchise is geweest. Drie jaar geleden verscheen het laatste deel, maar nu is Mortal Kombat X aangekondigd. Tijdens de E3 konden we voor het eerst kennismaken met deze fighter en tijdens de afgelopen Gamescom kregen we voor een tweede keer de kans om Mortal Kombat X in actie te zien én zelfs even te spelen!

Nieuwe personages

Tijdens de presentatie achter gesloten deuren kregen we eerst informatie over een aantal nieuwe personages die Mortal Kombat X zal bevatten. Mocht je deze informatie ten tijde van de E3 gemist hebben, dan stellen we deze personages hierbij weer even aan je voor. Te beginnen met D’Vorah, een groen gekleurde dame die ook iets weg heeft van een insect. Zij kan onder andere flink steken met haar lange insectenpoten of jouw bestoken met een flinke zwerm wespen. Daarnaast hebben we de ‘War God’ Kotal Kahn, een wat mysterieus uitziende krijger die zijn vechtstijl varieert door veel van dichtbij, maar ook vanaf een afstand aan te vallen. Dat laatste wordt mede mogelijk gemaakt door een flink zwaard wat hij op zijn rug draagt en waarmee hij rake klappen uit kan delen.

Het derde nieuwe personage is Ferra/Torr en eigenlijk zijn dit twee personages. Je vecht hoofdzakelijk met Ferra, een uit de kluiten gewassen versie van ‘Hercules’, welke op zijn rug nog een klein ventje (Torr) draagt, die over twee messen beschikt. Ferra zelf is groot en lomp, maar kan het kleine manneke met zijn zwaaiende messen vanaf zijn rug naar de vijand toe smijten, waardoor hij ze toch nog op enige afstand kan raken. Dan hebben we nog Cassie Cage die de dochter is van Johny Cage en Sonya. Zij is vooral zeer behendig en heel snel met haar moves en kan tevens via haar oortje een soort van bom droppen op de vijand.

Kies je eigen vechtstijl

Deze vier nieuwe personages (waar er ongetwijfeld nog een aantal bij zullen komen) en alle andere personages uit Mortal Kombat X bezitten nu drie unieke vechtstijlen. Voordat je gaat vechten kan je één van deze stijlen kiezen. Neem bijvoorbeeld Scorpion en Sub-Zero. Scorpion heeft als drie stijlen (ook wel ‘variations’ genoemd) Hellfire, Ninjutsu en Inferno. Begin je met Scorpion in de Ninjutsu variant, dan heeft hij twee zwaarden waarmee hij unieke aanvallen uit kan voeren. Kies je echter voor de ‘Hellfire-Scorpion’, dan kan hij zichzelf in brand zetten waarmee zijn vijanden zich bezeren wanneer ze proberen aan te vallen. Tevens kan hij dan ook vuurballen naar de tegenstander toegooien. Als derde variant kan je voor de ‘Inferno-Scorpion’ kiezen, waarmee Scorpion onder andere een paar kleine duivelse monstertjes (minions) het speelveld kan laten betreden.

Sub-Zero daarentegen kan wanneer je voor hem de Cryomancer variant kiest wapens van ijs, zoals zwaarden en hamers tevoorschijn toveren waarmee hij snelle aanvallen kan uitvoeren richting zijn vijanden. De tweede Variation van Sub-Zero heet ‘Unbreakable’, waarmee Sub-Zero een schild van ijs kan optrekken, maar ook zijn vijanden in tijdelijke ijspegels kan doen laten veranderen. Tot slot kan je voor de ‘Grandmaster’ Sub-Zero kiezen, waarbij Sub-Zero onder andere ijsklonen van zichzelf kan maken om die vervolgens weer naar zijn vijanden toe te smijten. Los van dat het tof is om nu per personage een wat meer offensieve of defensieve vechtstijl te kunnen kiezen, zorgen deze vechtstijlen er tevens voor dat de gameplay gevarieerd blijft.

Gebruik je omgeving

Er zijn nu ook andere elementen waarmee je in Mortal Kombat X de strijd in je voordeel kan beslechten. Zo zijn de levels nu een stuk interactiever geworden. Toen we aan het spelen waren konden we in een bosrijk level bijvoorbeeld via de takken van de bomen over onze vijand heen springen om hem vervolgens vanaf de andere kant te verrassen. We konden enkele van diezelfde takken tevens van de bomen afrukken om die vervolgens genadeloos in onze vijand te spiesen. Een ander voordeel deed zich voor in een meer ‘stedelijk level’. Omringd door verschillende mensen en opgestapelde tonnen gingen we daar het gevecht aan. Wat je misschien al voelt aankomen is dat we enkele van die tonnen, maar bijvoorbeeld ook een oud vrouwtje uit het publiek, konden oppakken om die richting onze tegenstander te smijten.

De vernieuwde X-ray animaties en fatalities zijn erg wreed!

De X-ray animaties uit het vorige deel keren ook weer terug in Mortal Kombat X en dit keer wordt alles nog wreder in beeld gebracht. Schedels worden kapot geramd, ruggengraten worden gebroken alsof het twijgjes zijn en ogen worden met een ongekend oog voor detail en zonder pardon uitgestoken. Daarnaast keren tevens – we hadden ook niet anders verwacht – ook de welbekende fatalities weer terug. Die zien er nog meer luguber uit dan eerst. Zo kregen we bijvoorbeeld te zien hoe Sub-Zero een gat in de romp van Scorpion blies waarna diens hart eruit plopte. Vervolgens sloeg Sub-Zero met een brute slag de schedel van Scorpion doormidden waarna het voorste gedeelte er langzaam vanaf gleed en het brein er vervolgens ook nog eens uit floepte. In de uiteindelijk versie zal het stikken van een flink aantal gruwelijke fatalities zoals deze, dat werd ons tijdens de presentatie al te verstaan gegeven.

Voorlopige conclusie:

NeatherRealm Studios lijkt met Mortal Kombat X op de goede weg en schotelt ons een vechtgame voor waarbij de gameplay gevarieerd aanvoelt. Reden daarvoor zijn de drie verschillende vechtstijlen die ieder personage kent en waardoor je (mits je niet telkens hetzelfde personage kiest) niet elke keer hetzelfde gevecht krijgt. Wat betreft die verschillende vechtstijlen zou het wel kunnen zijn dat de balans op ten duur wat zoek raakt al moeten we dat nog afwachten. De interactie met je omgeving zorgt daarnaast ook voor enige variatie, maar waar het natuurlijk om draait is hoe grof alles in beeld wordt gebracht. Daar komen de vernieuwde X-ray animaties en de serie fatalities om de hoek kijken die van Mortal Kombat X een heerlijk grof en ontzettend bloederige vechtgame lijken te maken.