Gespeeld: Escape Dead Island – Dat het Duitse Yager in samenwerking met uitgever Deep Silver de ontwikkeling verzorgt van Dead Island 2 mag inmiddels geen geheim meer zijn. Naast dat we deze game op de Gamescom wederom in actie zagen, maakten we tevens kennis met Escape Dead Island, wat een geheel ‘nieuwe titel’ binnen de Dead Island franchise is. Escape Dead Island werd begin juli onthuld en is anders dan Dead Island 2, namelijk een game die je in een third-person perspectief plaatst en dus niet in een first-person aanzicht, zoals je gewend bent. Daarnaast verschilt de grafische stijl van Escape Dead Island ook met die van Dead Island 2 en bovendien komt deze game alleen naar de PlayStation 3 en Xbox 360. Reden genoeg dus om tijdens de Gamescom op afspraak langs te gaan bij Deep Silver voor een eerste kennismaking.

Survival Mystery

Vooraf is het belangrijk om te zeggen dat Escape Dead Island weliswaar wordt uitgegeven door Deep Silver, maar ontwikkeld wordt door de Zweedse studio Fatshark en dus niet door het Duitse Yager. Deze studio bestaat sinds 2008 en werkte eerder aan games als War of the Vikings (PC) en Bionic Commando: Rearmed 2. Dat waren beide geen bijzonder hoogstaande titels, al wil dat natuurlijk niets zeggen over hoe ze het er vanaf gaan brengen met Escape Dead Island. Dat gezegd hebbende gaan weer over naar het moment waarop onze kennismaking met Escape Dead Island tijdens de afgelopen Gamescom begon. Nadat we eenmaal neergeploft waren op een rode poef begon iemand van het ontwikkelteam met vertellen.

Het verhaal speelt zich zes maanden na dat van Dead Island en Dead Island: Riptide af en draait om een jonge kerel genaamd Cliff. Hij is rond de twintig jaar, is zoon van een mediatycoon en woont op het eiland Banoi. Wanneer hij met vrienden een ritje op het water gaat maken en van plan is om naar het eiland Narapela te varen gaat het grondig mis. Plotseling wordt hij wakker en vind hij zichzelf alleen terug, midden in het jungle-achtige gedeelde van dit eiland. Daarnaast is hij al zijn vrienden kwijtgeraakt waarna hij naar hen op zoek gaat om zo achter de aanleiding van het ongeluk te komen. Een wat mysterieuze aanleiding voor het avontuur waar je in belandt en het is dan ook niet voor niets dat de ontwikkelaar Escape Dead Island bestempeld als een ‘survival mystery’ game in plaats van er het ‘survival horror’ etiket op te plakken.

Het gebruik maken van stealth wordt belangrijk

De ontwikkelaar vertelde tijdens de presentatie dat het gebruik van grof geweld niet altijd de beste oplossing is om je te ontdoen van de zombies die op het eiland ronddwalen. Hoewel Cliff een onverschrokken en misschien soms wat overmoedige kerel lijkt te zijn (hij laat meermaals blijken erg veel lol te hebben in het afslachten van zombies), zullen er zich toch situaties voordoen dat je beter gebruik kan maken van stealth. Zo’n situatie deed zich al gelijk voor toen we onze speelsessie begonnen. Wij waren inmiddels ergens op een heuvel aan de kust gekomen waar we een touw moesten vinden om ons van deze heuvel af te laten glijden. Dit stuk touw konden we vinden in een gebouw waarvoor een zombie wat lusteloos heen en weer schuifelde.

We konden er voor kiezen om de zombie met onze metalen wrik-staaf aan gort te slaan, maar dat zou geluid maken en wellicht andere zombies alarmeren. We kozen dus voor de meer ‘stealthy’ oplossing en schoven achter enkele auto’s langs naar het gebouwtje toe waar we eerst bovenop klommen om het vervolgens via de andere kant binnen te gaan. Daar vonden we het touw en konden we middels dezelfde weg weer terug, waarna we ons naar beneden takelden en koers zette richting een grote loods. Op weg daar naartoe kwamen we al gauw meer zombies tegen en dus kozen we wederom voor meer verstandige oplossing en schoven we behoedzaam voorbij het groepje schuifelende zombies.

Geluid kan ook je hulpmiddel zijn

Via het gebruik van stealth kan je zombies snel omleggen via een verrassingsaanval van achteren. Doet zich de mogelijkheid voor, dan doe je er slim aan om deze tactiek te gebruiken. Door behoedzaam om objecten heen te sluipen kan je zombies via een fatale messteek in de nek makkelijk het zwijgen opleggen. Geluid is daarnaast ook een belangrijke factor die je helpt om voorbij groepen zombies te komen. Het is algemeen bekend dat zombies kicken op elke vorm van geluid wat ze horen en jij kan dit dus in je voordeel gebruiken. Met één van je wapens kan je bijvoorbeeld op objecten slaan of erop schieten om ze vervolgens een bepaalde kant op te lokken, al zul je daarnaast ook met situaties te maken krijgen dat er geluid voor je gemaakt wordt.

Zo kwamen we een aardig grote loods binnen met een aantal tafels waarbij er op twee tafels een telefoontoestel stond. Die begonnen natuurlijk te rinkelen wat voor de zombies die ook in de ruimte aanwezig waren, het sein was om richting deze tafels te schuifelen. We konden proberen om deze telefoons uit te zetten, maar in plaats daarvan kozen we ervoor om met een omweg richting een kamer te sluipen waar we de sleutel van een deur vonden en nog even ons mes in de nek van een zombie plantte. Vervolgens konden we deze sleutel van de grond oppakken en gingen we richting de uitgang waarna we uiteindelijk weer buiten op het strand terecht kwamen. In een verlaten container vonden we vervolgens nog een wapen en kwamen we zowaar een van Cliffs vriendinnen tegen waarna de demo helaas was afgelopen.

Het gebruik van wapens en het ontbreken van een craftsysteem

Escape Dead Island is alleen een singplayer game. Ondanks dat je er in dat opzicht dus alleen voor staat zul je wel over een flink scala aan verschillende wapens beschikken. Tijdens het spelen hadden we enkel een soort metalen wrikstaaf en later vonden we nog een bijl waar een paar vlijmscherpe messen aan bevestigd waren. Helaas hebben we daar weinig gebruik van kunnen maken, aangezien in het gedeelte dat wij speelden de nadruk meer lag op het stealth element. Naast slagwapens, zoals de wrikstaaf en de bijl, zal de game tevens geweren, pistolen en andere schietijzers bevatten. Upgrades van je wapens hoef je daarbij niet te verdienen of te kopen, deze kun je vinden door goed de omgeving af te speuren. De ontwikkelaar bevestigde tevens dat er in de game niet, net zoals in Dead Island 2, een crafting systeem zal zitten. Het zal helaas dus niet mogelijk zijn om je eigen wapens in elkaar te zetten.

De frisse grafische stijl

Escape Dead Island zag er grafisch netjes uit, maar kent ten opzichte van Dead Island 2 wel een andere grafische stijl. In Escape Dead Island wordt alles in een meer getekende stijl aan je gepresenteerd en dat zorgt voor een meer ‘frisse’ speelervaring. De gehele spelwereld van Cliff zelf tot aan de verschillende zombies en andere objecten wordt daarbij op een kleurrijke manier in beeld gebracht. Ontwikkelaar Fatshark heeft hier onder andere voor gekozen zodat men zich met Escape Dead Island nog beter kan onderscheiden van Dead Island 2 en wat ons betreft is dit geen verkeerde keuze geweest. Het is weer eens wat anders en deze stijl past de game wat ons betreft prima.

Voorlopige conclusie:

Onze eerste kennismaking met Escape Dead Island is ons eigenlijk best goed bevallen en dat komt in de eerste instantie door de grafische stijl die zoals gezegd voor een frisse ervaring zorgt. De gameplay is opgebouwd uit stukken waar je meer stealth zult gebruiken en uit gedeeltes waarin je met je wapens helemaal los kunt gaan op de zombies die je tegenkomt. Hierbij zijn we wel benieuwd of de balans straks intact blijft en het stealth gedeelte bijvoorbeeld niet de overhand krijgt. De ontwikkelaar belooft daarnaast dat er flink wat slag en schietwapens in de game zullen zitten, waarvan wij er helaas nog niet veel konden uitproberen. Het is tevens jammer dat er geen crafting systeem voor je wapens in de game zit, al zullen er nog steeds een flink aantal upgrades zijn die je kan vinden en waarmee je die wapens weer kan verbeteren. Tot slot zijn we wel nieuwsgierig naar hoe het verhaal zich verder zal ontwikkelen. Afsluitend is onze eerste kennismaking met Escape Dead Island overwegend positief te noemen.