Gespeeld: Skylanders: Trap Team – Skylanders: Trap Team, we zagen de game op de E3 in actie en daarnaast kregen we John Coyne te spreken over de franchise en de game. Er is dus al het nodige over de game geschreven hier op PSX-Sense; het enige wat nog ontbrak was een hands-on. Die gelegenheid kregen we op de Gamescom aangeboden en daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen.

Het portaal

Skylanders: Trap Team draait om het vangen van Skylanders om ze voor je eigen gewin te gebruiken. Dat gaat met de zogenaamde traps die je nu in het portaal kunt plaatsen, waardoor dit portaal een grotere rol krijgt in de gameplay. Het verbindt de speler en de game nog beter en dat is te danken aan de ingebouwde speaker in het portaal. Zodra je in de game een vijand verslaat, kun je deze met de bijbehorende trap gevangen nemen. Als je een vijand gevangen hebt, hoor je deze herrie maken via je televisie, wat langzaamaan vervaagt. Tegelijkertijd zet het portaal de herrie via een opwellend volume voort.

Hiermee wordt dus de illusie gewekt dat je een personage daadwerkelijk in de game hebt gevangen en vervolgens fysiek in je trap hebt zitten. Deze trap kun je uit het portaal halen om vervolgens mee naar vrienden te nemen of gewoon veilig in de kast te leggen. Het is natuurlijk een stukje technologie, want echt een personage uit een game trekken en fysiek realiseren is onmogelijk. Dat neemt echter niet weg dat het voor de wat jongere gamers een geval van ‘illusie wordt realiteit’ is en dat zal het spelplezier ongetwijfeld ten goede komen.

Verschillende traps

In de Skylanders games zijn altijd diverse personages aanwezig die allemaal horen tot een bepaald element. Dus Skylanders van het element water zul je dan moet een water trap moeten zien te vangen, want als je een grond trap gebruikt zal het niet werken. Daar zit precies het commerciële element van de game, want naast de fysieke personages zullen de spelers dus ook verschillende traps moeten aanschaffen. Maar, net zoals bij de voorgaande delen is dat uiteraard optioneel, maar het is voor de jongere gamer natuurlijk wel weer een heerlijke uitbreiding op een al bestaande verzameling.

Het Skylanders universum begint zo langzamerhand grooteske vormen aan te nemen en een mooi gegeven is dan natuurlijk dat je alle personages uit de voorgaande delen weer kunt gebruiken in dit nieuwe deel. Ook de Skylanders mini’s zijn in dit nieuwe deel te gebruiken. Dit beperkt zich niet langer meer tot een sidekick, maar echt tot speelbare personages wat de mogelijkheden rondom de personages aanzienlijk weet te verbreden. Al met al zit er weer een grote collectie aan verzamelbare personages aan te komen en door de innovatie met de traps voelt het ook als een goede uitbreiding aan. Je hebt er immers ook echt wat aan.

Herkenbare stijl

Zoals eerder al aangegeven, hebben we uiteraard ook nog even met de game kunnen spelen. Daar kunnen we eigenlijk vrij kort over zijn. De game voelt en speelt zoals elk ander deel, het ziet er op de PlayStation 4 alleen weer net even wat mooier uit en de toevoeging van de traps is een serieus erg leuke extra mogelijkheid die het geheel meer dimensie geeft. Los van dat speelt het platformen zoals vanouds lekker soepel weg op een relatief simpele manier, waarbij het in de basis veelal draait om van A naar B lopen en in de tussentijd vijanden uitschakelen – en nu dus eventueel ook gevangen nemen.

Tegelijk krijg je ook nog de nodige ‘puzzels’ voorgeschoteld om de variatie er lekker in te houden en hetzelfde zien we in ook terug in de levels. Deze zijn ontzettend kleurrijk, erg levendig en voelen erg vrolijk aan ondanks het gevaar dat is ontstaan naar aanleiding van de acties van Kaos bij Cloudcracker Prison. Meer daarover in onze vorige preview en het interview. De relatief korte speelsessie die we hadden was in ieder geval voldoende om te constateren dat Skylanders: Trap Team een uitstekende platformer gaat worden die vooral door de fans echt heel erg gewaardeerd gaat worden.

Voorlopige conclusie:

De gameplay zal ongetwijfeld ook nog de nodige grote vernieuwingen bevatten, maar heel lang hebben we nog niet kunnen spelen. Het spelen was echter voldoende om aan te voelen dat het geheel vertrouwd zal zijn. Daarbij lijkt de toevoeging van de traps een waardevolle uitbreiding te worden die het rechtvaardigt om een nieuwe reeks aan fysieke personages en producten aan te bieden aan de consument. Op basis van alles wat we hebben gezien tot dusver kunnen we de voorbarige conclusie trekken dat dit vierde deel in de reeks genoeg vernieuwing biedt, tegelijkertijd herkenbaar en vertrouwd aanvoelt en bovenal, de doelgroep ontzettend zal gaan vermaken.