Gespeeld: Check-in, Knock-out – Als je incheckt bij een hotel en je krijgt te horen dat de kamers dubbel geboekt zijn, is dat knap vervelend. Het is dan de zaak van het hotel of de reisorganisatie om een alternatieve optie te bieden, want dat is het minste dat je kan verwachten. In Check-in, Knock-out gaat het op een andere manier. In deze game zijn namelijk hotelgasten dubbel geboekt en om de kamer te scoren zullen ze het met elkaar moeten uitvechten. Het klinkt simpel en het is simpel, maar het is ook oh zo verslavend.

Knokken in luttele seconden

Het concept van met twee tot vier man vechten om een hotelkamer kan je op diverse manieren opvatten, maar de interpretatie die Lionade Games eraan geeft, is een 8-bit uiterlijk, met bijpassende muziek en gameplay op een zeer hoog tempo. Het is misschien niet de meest voor de hand liggende game die je zou verwachten op een beurs als de Gamescom, maar dat maakt niet uit. Af en toe iets totaal anders is zo goed als altijd welkom en vergis je niet in het misschien simpele uiterlijk; het is de gameplay die het hem doet.

Voorafgaand aan een potje knokken, kies je in de hotellobby je personage waar je mee gaat vechten en nadat je de keuze hebt gemaakt, beland je telkens in een andere hotelkamer, waar je vervolgens de strijd aan gaat. Het maakt niet uit wat je gebruikt, zolang je de tegenstander maar weet uit te schakelen. Dat doe je door een object op te pakken en naar de tegenstander te werpen. De hotelkamers zijn over het algemeen relatief klein en de actie speelt zich in één vast scherm af, dus wat je ziet, is wat je krijgt. Dit heeft tot gevolg dat een potje in werkelijk vijf seconden afgelopen kan zijn, zo snel gaat het.

Nog een keertje

Door dit extreem hoge tempo in de gameplay en de verslavende factor kan het zeer goed zijn dat je na een potje spelen nog een potje speelt en daarna nog één om jezelf vervolgens helemaal te verliezen en pas een paar uur later te stoppen. Het gaat in Check-in, Knock-out om de fun van het vechten. Er is geen endgame, want dit is een multiplayer game pur-sang waarbij het domweg om winnen gaat. In dat opzicht is dit in potentie dé partygame voor als je met een stel vrienden lekker een avond aan het ontspannen bent…

Hoewel, ontspannen. De actie is op een dusdanig hoog tempo dat als je eenmaal met geoefende spelers speelt het een behoorlijke inspannende aangelegenheid kan worden. Dat in positieve zin overigens. De kracht zit hem dan ook vooral in het hoge pick-up-and-play gehalte, want iedereen kan binnen een paar tellen met het geheel overweg om er vervolgens enorm veel plezier aan te beleven en dat is te danken aan allereerst het simpele concept, maar daarnaast ook de heerlijk vlotte besturing die de game kent.

Door de linker analoge stick naar beneden te duwen en op de facebutton te drukken, pik je een object op. Deze kun je vervolgens naar de tegenstander gooien en als je die goed raakt, is deze uitgeschakeld. Deze objecten variëren van koelkasten tot objecten die het interieur in stand houden. Bijgevolg heeft het oppakken van deze dingen als effect dat het level langzamerhand verandert in gatenkaas, waardoor je met een secundair gevaar te maken krijgt. Als je tussen de speelbare oppervlaktes valt ben je onherroepelijk verloren en zul je de ronde moeten afwachten. Dus naast efficiënt omgaan met de ruimte die je hebt en het gooien van objecten zul je ook nog op de omgeving moeten letten.

Voorlopige conclusie:

Lionade Games heeft de game aanvankelijk voor de PC ontwikkeld, maar ze zijn in gesprek met Sony om de game naar de PlayStation 4 te brengen. Het kan desondanks nog wel even duren alvorens we de game op dit platform gaan zien, maar we kunnen je garanderen dat dit enorm veel lol gaat brengen. De paar keren dat we Check-in, Knock-out hebben gespeeld bezorgde ons niets anders dan speelplezier en daar gaat het dus gelijk al goed. Dan te bedenken dat er nog wat diepgang in de personages zit doordat ze allen over aparte eigenschappen beschikken. Kortom, een game die door het hoge pick-up-and-play gehalte ‘easy to learn’ is, maar tegelijk ook ‘hard to master’ is.