Column: De Gamescom bevatte sfeer, soberheid en trends in gaming – Vorige week liep ik samen met Lennard, Stacey, Won, Marck en Tarek weer na een jaar door de gangen en hallen van de Koelnmesse voor de Gamescom. Het was alweer mijn vierde keer en door de jaren heen is me iets opgevallen. De drukte is natuurlijk een open deur, want ook dit jaar was het absurd als je kijkt naar de bezoekersaantallen. Je hoeft alleen een blik te werpen en je weet al dat het meer tijd gaat kosten om van de ene naar de andere hal te gaan. Het evenement – en dan vooral de organisatoren – heeft al vaker kritiek gehad, want er worden schijnbaar teveel kaarten verkocht en het draait alleen maar om geld verdienen.

Druk, maar wederom een fraaie sfeer

Ikzelf zie liever na een aantal keren Gamescom graag een andere opzet, waarbij je als consument veel makkelijker een aantal games op een dag kan spelen zonder dat je uren op een vouwstoel hoeft te zitten. Sommigen staan zelfs drie uur te wachten en voor hen heb ik respect. Zelf zou ik nooit meer dan een uur wachten op een game die over 1 á 2 maanden al te koop is. Ik heb een grote passie voor gamen, maar er zijn grenzen. Aan de andere kant vind ik het wel mooi om te zien hoe de sfeer daar is. Het is een verzameling van mensen die allemaal een buitensporige interesse hebben voor games en dat is geweldig om te zien.


Ik wilde zelf nog even de vloer op tijdens de publieke dagen, maar had daar simpelweg geen tijd voor vanwege de volle planning. Ik wist alleen dat het weer druk was door een foto op Twitter, waarop ik alleen maar een stuk van het gebouw zag dat zich tussen de hallen bevond. Het was er bezaaid met een zee aan mensen, maar toch had ik de sfeer even willen proeven. Ik had graag de cosplayers en boothbabes met eigen ogen willen checken, want dat heb ik toch gemist. Het was gelukkig ook niet bloedheet in Keulen, waardoor het gebouw niet zoals vanouds in een broeikas veranderde.

Sony wat sober en ze moeten bij de les blijven

Ook hoorde ik later pas dat er een hal was voor de indiegames, die ik helaas niet heb kunnen bezoeken, maar dat komt wel weer een andere keer. De Gamescom had, hoewel het erg tof was, ook iets sobers. Zo was de persconferentie van Sony tegen het degelijke aan. Ik was enthousiast vanwege Bloodborne en dat Tearaway (beste PS Vita game tot nu toe) naar de PS4 komt, maar het was minder bombastisch dan op de E3. Dat laatste is vrij logisch, maar qua show was het allemaal wat sober en zelfs misschien wat saai. De nieuwe console van Sony gaat als een raket met meer dan 10 miljoen verkochte exemplaren en met de grote third party titels later dit jaar hoeven ze zelf niet vol gas te gaan.

Sony heeft met Driveclub en LittleBigPlanet 3 een mooie eindejaars line-up, maar Sony moet toch uitkijken, want Microsoft is gewoonweg goed bezig momenteel. Ze hebben met de bundels indirect een prijsverlaging toegepast op de Xbox One. Daarnaast is de 1TB versie een goede stap en met de speciale Call of Duty: Advanced Warfare bundel doen ze slimme zaken. Microsoft ligt achter en heeft nu een meer agressieve tactiek ter handen genomen om sterker de feestdagen door te komen. Maar… van de hele exclusiviteit rondom Rise of the Tomb Raider snap ik dan weer helemaal niets en dit is dan ook een domme zet van Square Enix in mijn optiek. Eerst was de game 100% procent exclusief volgens Microsoft en later weer niet, verwarring alom.

Sowieso snap ik third party exclusives niet zo goed, want als je al kijkt naar de voorsprong die de PlayStation 4 heeft tegenover de Xbox One, dan zou je toch eerder zo´n deal naast je neerleggen? Of Microsoft moet zoveel geld neerleggen voor de tijdelijke afspraak dat het genoeg oplevert. Stel dat de PlayStation 4 volgend jaar op zeg 18 miljoen staat of meer – wat goed mogelijk is – dan krabben ze zichzelf bij Square Enix hard achter de oren. Sony heeft trouwens in het verleden ook exclusieve deals gehad met de Tomb Raider franchise, dus boos zijn op Microsoft vind ik een beetje onzinnig, maar dat terzijde.

Het is nu eenmaal zaken doen, maar ja, tegen de tijd dat Rise of the Tomb Raider verschijnt, zal Uncharted 4: A Thief’s End waarschijnlijk ook verkrijgbaar zijn. Het is alleen soms vervelend dat Microsoft niet zelf studio´s opricht en daar eigen en goede exclusieve titels maakt, maar dat ze veel gewoon aankopen voor gehele of tijdelijke exclusiviteit. Sony doet trouwens ook vrolijk mee in het opkopen van content die vervolgens eerst op de PlayStation 4 verschijnt, maar dat richt zich meer op downloadbare content in plaats van op volledige games. Het is een trend die we bij beide partijen zien en het gaat over en weer. Of het daadwerkelijk effect zal hebben, zullen we in de komende maanden gaan zien met de grote releases.

Over grote releases en trends gesproken: er viel me nog iets op, want ik heb qua gameplay een aantal trends voorbij zie komen in de belangrijke games. De twee termen die me erg opvielen waren verticale gameplay en naadloze multiplayer. Het eerste zag ik terug in games als Destiny, Borderlands: The Pre-Sequel en Call of Duty: Advanced Warfare. Het zijn allemaal first person shooters inderdaad. De dubbele sprong maakt definitief de overstap van platformers naar shooters. Het lijkt in alle games goed uit te pakken, maar bij de laatstgenoemde shooter weet ik het nog niet, want het lijkt net Call of Duty op speed met een iets te futuristische insteek waarvan ik me afvraag of het alle fans zal aanspreken.

De verticale gameplay zullen we in de toekomst nog vaak terug gaan zien en het lijkt een toffe toevoeging te worden. Bij Ubisoft hoorde ik veel de term ´seamless multiplayer´, of ook wel naadloze multiplayer, want in Assassin´s Creed: Unity en Tom Clancy´s: The Divsion (van beide games komen nog previews) is dit een belangrijk aspect. In de wereld moet je zonder veel poespas zo gemakkelijk mogelijk een vriend kunnen joinen. Alles is geïntegreerd en het lijkt erop dat dit een kenmerkend iets gaat worden voor de current-gen markt, want je ziet het ook terug in Destiny – waar ik persoonlijk reikhalzend naar uitkijk.

De Gamescom was gaaf en als team hebben we een hoop mooie titels gezien die dit jaar en volgend jaar gaan verschijnen. Het gaat zonder twijfel nog een prachtige tijd worden wat betreft de grote games en de indietitels. Kwaliteit lijkt sinds de afgelopen E3 het toverwoord en dat is iets dat ik recent veel zie in games. Ik ga zelf genieten van titels zoals Destiny, Far Cry 4 en NBA 2K15. De mogelijke sleeperhit van 2014 – Middle-Earth: Shadow of Mordor – staat overigens ook flink te flikkeren op mijn radar en is echt een game om in de gaten te houden. Wellicht ben je zelf ook naar Keulen geweest. Zo ja, dan we zijn zeer benieuwd hoe jij het dit jaar vond. Of laat weten naar welke games jij het meest uitkijkt. Dat mag natuurlijk ook!