Gespeeld: Far Cry 4 – Ubisoft heeft met onder andere Far Cry 4, Assassin’s Creed: Unity en Assassin’s Creed: Rogue geen misselijke line-up voor het najaar op het menu staan. Far Cry 4 is daarvan zo’n titel die we op de E3 al in actie konden zien. Zoals je in Roels preview destijds hebt kunnen lezen, is die kennismaking ons toen goed bevallen. Met de Gamescom voor de deur vroegen we ons af wat we deze keer van Ubisoft’s exotische shooter konden verwachten. Eigenlijk waren we enigszins bevreesd dat we tijdens de Gamescom grotendeels dezelfde demo te spelen zouden krijgen als op de E3. Onze angst was ongegrond, want zodra we het presentatiekamertje binnen stapten, merkten we dat Far Cry 4 een ‘ander gezicht’ had gekregen.

Shangri-La

Met dat laatste bedoelen we de twee andere levels die we te spelen kregen. Moesten we in de demo die we op de E3 speelden nog een fort innemen, dan mochten we nu een ‘andere dimensie’ binnengaan en trokken we tevens onze wingsuit aan om door het Himalaya-gebergte te vliegen. Eerst gaan we het hebben over die andere dimensie, die door de ontwikkelaar “Shangri-La” wordt genoemd. Deze dimensie ontdek je met het hoofdpersonage Ajay, die op reis is door het fictieve Kyrat, dat ergens hoog in de Himalaya ligt. Je bent daar in het gebied om de lokale bevolking en omgeving te onderzoeken. En om hier meer over te weten te komen, betreed je de wereld van Shangri-La.

Deze andere dimensie kun je op een bijzondere manier betreden. De ontwikkelaar vertelde ons namelijk dat Ajay verspreid door de wereld van Kyrat tekeningen vindt die aan de muur hangen. Deze tekeningen leren hem meer over de vroegere bevolking en over het gebied zelf. Volgens de ontwikkelaar kun je terwijl je met Ajay naar deze tekeningen ‘kijkt’ de andere dimensie van Shangri-La in gaan. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar zo werd het ons uitgelegd tijdens de presentatie. Betreed je eenmaal deze wereld, dan speel je echter niet met Ajay, maar met het personage Kaginla. Het is daarbij de bedoeling om een soort vloek op te heffen en deze wereld te bevrijden van zijn overheersers.

De vloek opheffen doe je door een grote bel te luiden die aan het einde van het level hangt. Voordat je daar eenmaal bent aangekomen, dien je in het tussenliggende stuk eerst nog af te rekenen met de overheersers van het gebied, die eruitzien als een soort inboorlingen. Dit volk is niet van jouw aanwezigheid gediend en zal dan ook trachten om zo snel mogelijk met je af te rekenen. Je zult dus van alle kanten pijlen op je afgevuurd krijgen. Pijlen die je overigens ook weer terug kan schieten, aangezien je zelf ook over een pijl en boog beschikt. Het afschieten van pijlen is zeker effectief, maar ze doen niet elke vijand evenveel pijn.

Gelukkig krijg je in deze wereld hulp van een magische tijger. Deze tijger kan je heel gemakkelijk commando’s geven door alleen maar ergens met je vinger naartoe te wijzen. Met zijn hulp kan je ook sneller met de sterkere vijanden afrekenen. Je kan de tijger op een vijand afsturen om hem af te leiden en hem dan vervolgens langs achter met een flinke dolksteek neer te halen. Dit was de eerste keer dat wij een dergelijke apart level speelden en de ontwikkelaar wist ons te vertellen dat je straks meer van dit soort ‘aparte dimensies’ zult betreden. Wij zijn daarbij benieuwd hoeveel afwisseling die verschillende gebieden uiteindelijk zullen bieden en of ze qua gameplay niet teveel op elkaar zullen lijken.

Vliegen met een wingsuit tussen de besneeuwde bergen

Nadat we het Shangri-La gedeelte gespeeld hadden konden we de ‘normale wereld’ betreden en weer spelen met Ajay. Dit keer begonnen we ergens hoog in de besneeuwde Himalaya’s en was het onze missie om een leider van een kamp om te leggen. Om te beginnen trokken we ons wingsuit aan en vlogen we over een diepe vallei naar de overkant, waar we ons lieten zakken en ons direct verdekt opstelden. Met een camera konden we gelijk onze hoofdvijand ’taggen’, waarna we bij hem moesten zien te komen. Natuurlijk wemelde het ook in dit gebied van de vijanden waar we langs dienden te geraken en dit keer konden we niet de hulp inroepen van een tijger. Wel zul je op verschillende manieren de vijand kunnen aanvallen, zodat er altijd wel een weg is om je doel te bereiken.

Je hebt natuurlijk de Rambo manier, waarin je als een idioot van je afvuurt en zo kleine stukjes opschuift. Stealth is dan echter een betere optie, waarbij het een aardig gezicht is om je mes in de nek van een nietsvermoedende bewaker te planten. De derde manier is eigenlijk de tofste en daar komen wel weer dieren aan te pas. Hoog in de Himalaya’s lopen er genoeg bruine beren en langharige koeien rond, die we tevens konden gebruiken om van onze vijanden af te komen. Dat deden we door een stuk vlees op te pikken en dat richting enkele tegenstanders te gooien. De beer die van de heuvels af kwam wandelen zag zijn kans schoon en stortte zich op de groep vijanden. Makkelijk langs te komen dus en nadat we bij ons doelwit waren aangekomen, konden we ook bij hem een mes in z’n nek planten. Daarna vlogen we met onze wingsuit de vallei uit en was de demo afgelopen.

Voorlopige conclusie:

Het was voor ons een aangename verrassing dat we tijdens de afgelopen Gamescom twee andere levels van Far Cry 4 te spelen kregen dan degene die we op de E3 hebben gespeeld. Het Shangri-La level waarin je een andere dimensie betreedt, lijkt als welkome afwisseling te dienen tijdens het spelen van de verhaallijn. De vraag is alleen hoe gevarieerd dit soort levels straks daadwerkelijk zullen zijn en of je dus niet telkens meer van hetzelfde te doen krijgt. Het level hoog in het Himalaya-gebergte dat we daarna speelden liet nog maar eens zien dat Far Cry 4 grafisch nu al veel indruk maakt. Het is daarbij interessant dat je als speler de actie telkens anders kan aanpakken, afhankelijk van welke optie je kiest. Far Cry 4 lijkt een gevarieerde mix van gameplay-elementen en level design te bieden, al hadden we graag nog meer gezien om ons ticket naar Kyrat definitief te boeken.