In actie gezien: No Man’s Sky


In actie gezien: No Man’s Sky – Hello Games is een kleine Britse studio dat met hun eerste game zichzelf in één keer op de kaart zette. Dit was het immer vermakelijke Joe Danger dat later opgevolgd werd door Joe Danger 2. Twee uitstekende games die uitdagend, humoristisch en bovenal erg vermakelijk waren. Toch is dat nooit helemaal geweest wat de studio echt wilde maken, dat is wat ze nu aan het doen zijn. Hun nieuwe game is No Man’s Sky en dit is een game die eigenlijk absurd te noemen valt.

Waar indies groot in kunnen zijn

Hello Games bestaat uit een handjevol enthousiaste, ambitieuze en vooral erg intelligente ontwikkelaars die hun droom aan het verwezenlijken zijn met No Man’s Sky. No Man’s Sky is een game waar je jaren in kan doorbrengen zonder dat je ook maar iets bekends tegenkomt. Sterker nog, het duurt miljarden jaren om de game helemaal uit te spelen. Dat klinkt natuurlijk idioot, maar is dat wel zo? Zolang jij geen endgame aan je titel toevoegt maakt het geen moer uit of je de game wel of niet kan uitspelen. Het unieke en vooral ambitieuze van No Man’s Sky zit hem voornamelijk in het gegeven dat alles wat je ziet nooit hetzelfde zal zijn.

Hello Games heeft als kleine ontwikkelaar een formule ontwikkeld waarmee er in de wereld van No Man’s Sky een ontelbare variatie aan mogelijkheden ontstaat wat betreft het genereren van de omgeving. Je kunt in No Man’s Sky van planeet naar planeet toevliegen om daar de wereld te gaan ontdekken en omdat alles automatisch gegenereerd wordt zul je tijdens je tocht altijd iets anders zien. De formule die hiervoor gebruikt wordt is van dusdanige wiskunde dat het onmogelijk is om alles te zien in de game in jouwe gehele levensduur. Kortom, je zult in No Man’s Sky een alternatief heelal gaan verkennen wat opgezet is door een paar ambitieuze ontwikkelaars. Zo zie je maar dat je indies niet moet onderschatten.

Verkennen, verzamelen, kopen en upgraden

Hoe groots het universum in No Man’s Sky ook is, je moet ergens beginnen. Aanvankelijk start je op een willekeurige planeet aan het begin van het heelal waar je direct de beschikking over een ruimteschip hebt. Je kunt hiermee naar andere planeten vliegen, maar daar is dan ook gelijk alles mee gezegd. De game mag dan oneindig speelbaar zijn zonder echt een einddoel, toch zit er naast het verkennen van het heelal ook nog het nodige aan gameplay in de titel verwerkt en dat richt zich op je ruimteschip. Je zult met je ruimteschip in de eerste instantie niets kunnen uitrichten dus het is belangrijk om je schip te upgraden.

Bij het aspect van het heelal verkennen komt opeens een secundaire invalshoek kijken en dat is dat je tegelijkertijd ook opzoek moet naar allerlei items die je kunt verpatsen. Het verzamelen van allerhande objecten die je aantreft op de planeten kun je namelijk droppen bij speciaal daarvoor aangewezen stations in het heelal. Hier kun je ook upgrades voor je schip kopen en dat doet de gameplay een stuk verbreden, want naarmate je je schip van meer upgrades voorziet zul je meer kunnen doen. Hieronder valt zoal het aanvallen van andere ruimteschepen voor nog meer items. Uiteraard kun je ook geheel nieuwe ruimteschepen kopen die in staat zijn nog verder het heelal in te reizen.

Het gaat overigens breder dan dat, want je kunt natuurlijk ook uit je ruimteschip stappen. Te voet een planeet verkennen, het is allemaal mogelijk. Maar het kan zo zijn dat je her en der op de planeten zaken aantreft waarbij je niet onbeschermd te werk kan gaan. Hiervoor heb je een speciale uitrusting nodig en die kan je vervolgens weer kopen bij het ruimtestation waar je ook nieuwe ruimteschepen en upgrades kan kopen. Er zit dus qua gameplay wel wat meer in No Man’s Sky dan willekeurig een beetje rondvliegen in het universum om maar wat aan te gaan klooien. Desalniettemin krijg je wel alle vrijheid om te doen en laten wat je wilt en dat in een gebied dat keer op keer totaal anders zal zijn. Dat klinkt fantastisch toch, niet?

Meer, meer, meer

De gameplay, zoals nu gepresenteerd, zit hem in het verzamelen van materiaal dat je kan verkopen waardoor je in staat gesteld wordt nieuw materiaal aan te schaffen zodat je meer kan gaan ontdekken. Het is meer, meer, meer verzamelen, verpatsen en verder geraken in het universum. Het is misschien wat simplistisch en de kracht van de game zal daar waarschijnlijk ook niet in zitten. Het is het universum dat het hem doet en het ambitieuze van Hello Games is juist om je een universum te bieden dat onuitputbaar is qua ontdekkingsmogelijkheden. Je kunt dus eeuwig door blijven gaan en die onbelemmerde vrijheid is vrij uniek.

Natuurlijk zijn er games waar je volop de vrijheid krijgt, maar altijd is er wel ergens een beperking in deze vrijheid qua omvang. No Man’s Sky heeft deze beperking niet en dat maakt het sowieso tot een bijzondere game. Tel daar de fantastisch ogende wereld bij op en je hebt een game om naar uit te kijken. Juist die visuele stijl maakt de game zo intrigerend, het ziet er kleurrijk en boeiend uit, maar tegelijkertijd is het zo mysterieus. Stel, je loopt over een planeet en je ziet een andere planeet in de verte met een aparte kleur. Het is een kwestie van in je ruimteschip springen, er naartoe vliegen en je kunt er vervolgens rondlopen en gaan ontdekken. Het is het enthousiasme dat nu overheerst, maar dat hele idee alleen al is toch fantastisch, nietwaar?

Voorlopige conclusie:

Waar indies groot in kunnen zijn, dat was het kopje boven de eerste alinea’s en eigenlijk geeft deze hele preview daar antwoord op. Een klein clubje slimme koppen heeft iets unieks weten te creëren wat nog nooit eerder is gedaan. Als je bedenkt dat Hello Games bestaat uit vier ontwikkelaars die ambitieus zijn en een formule ontwikkelen waarbij een universum gecreëerd kan worden dat miljarden jaren kost om te doorgronden zegt dat genoeg over hun capaciteiten, geen enkele Triple-A ontwikkelaar heeft zoiets eerder gedaan. De ambitie is er, het concept is er en het is vooral de wereld die geïntrigeerd toekijkt tot de game uitkomt. Ik ben enthousiast, maar laten we hopen dat de ambitie ook echt waargemaakt gaat worden, ergens klinkt het idee van No Man’s Sky toch wat surrealistisch.

Hello Games noemt No Man’s Sky een vergissing na vermeende hack
Gepubliceerd op 29 Okt, 2016 om 12:09
No Man’s Sky patch 1.09 changelog is vrijgegeven
Gepubliceerd op 23 Sep, 2016 om 14:10
Patch 1.09 voor No Man’s Sky is nu beschikbaar
Gepubliceerd op 19 Sep, 2016 om 16:42
Sony’s Shuhei Yoshida niet blij met PR-strategie van No Man’s Sky
Gepubliceerd op 18 Sep, 2016 om 15:58
  1.    700 XP
    J-NL-B's avatar

    Natuurlijk is het prachtig om te doen wat je wilt en dat het zo groot is dat je er miljarden jaren over doet om het uit te spelen.. maar een game moet voor mij ook wel een bepaald (eind)doel hebben.

    Ik heb het idee dat dit spel een beetje doelloos is, naast het upgraden van je ruimteschip.

  2.    154 XP
    GTAlex's avatar

    Ben nog niet zo overtuigd. Het klinkt wel interessant, voor eventjes, maar ik denk dat je het snel zat bent als je alleen maar wat kan ontdekken en voor de rest niet veel interactie kan hebben met de spelwereld. Maar ik ga hem wel halen, want je kan pas oordelen nadat je het zelf hebt gespeeld.

  3. Anoniem -   
    62.145.202..xxx's avatar

    Dit lijkt me een game om in de gatem te houden, maar daar blijft het dan ook bij (voor nu dan).
    Ik vind zelf dat de game namelijk nog wat mist in de gameplay. Het lijkt bij mij iets therapeutisch te hebben, het soort spel waar je in op kan gaan en je even afsluiten van de wereld. Beetje zoals proteus (gratis voor psplus). Toch is dat ool het soort spel wat je niet langer dan een uur speelt, aangezien het daarna alleen maar meer van hetzelfde is. De mystiek is eraf en alle werelden lijken steeds meer op elkaar te lijken.
    Hello games zal toch met wat meer moeten komen, aangezien het creeren van een universum op je console toch wat intensiver zou kunnen. Toch blijft het een erg interessant spel en ik wil graag weten wat Hello Games hier van gaat maken.

  4. Anoniem -   
    77.250.231..xxx's avatar

    @J-NL-B:
    Er is wel een doel, je begint op een planeet aan de rand van het universum.
    Jou doel is om naar het ‘midden’ te reizen, dat was al eens uitgelegd in een interview.
    Hoe dichter je bij komt, des te moeilijker het wordt betreft de vijanden.

    Ook is het spel compleet online, alleen zul je ‘waarschijnlijk’ nooit iemand tegen komen. Dat komt omdat planeten ongeveer even groot moeten zijn dan onze aarde.

    Wat ook vet is, als je een planeet ontdekt die echt awesome is dan kun je het delen met de andere spelers (op hun kaart zetten).
    Ik koop het spel sws.

    PEACE!

  5.    700 XP
    J-NL-B's avatar

    @77.250.231..xxx:

    Oke leuk, maar je doet er dan miljarden jaren over of kun je dit binnen een aantal uur uitspelen. En wat krijg je als je het midden bereikt?

  6.    1860 XP
    elazzja's avatar

    @J-NL-B: Dat is aan de speler om te ontdekken. En dat miljarden jaren gedoe is als je letterlijk ieder stukje van de wereld wilt zien. Echter ga je niet elke planeet bezoeken en zul je toch als snel in Hyperdrive zitten waardoor je tegelijk duizenden in minuten voorbij bent. Jij bepaalt hoe je er wilt geraken maar als het moeilijker wordt ga je waarschijnlijk al snel ook verzamelen waardoor je wel verplicht bent vele planeten te bezoeken of mee te doen in oorlogen etc.

  7.    90 XP
    Droge poepsteek's avatar

    @J-NL-B: een koekje! XD

  8.    700 XP
    J-NL-B's avatar

    @Droge poepsteek:

    Lekker koekie!! nom nom nom.. 😛

  9.    928 XP
    Stukje-Appel's avatar

    Misschien krijg je wel meer dan één koekje!!!

  10. Anoniem -   
    77.250.231..xxx's avatar

    @Stukje-Appel:
    Misschien wel een APPEL! 😀
    W000000000000000000t

  11. Anoniem -   
    77.250.231..xxx's avatar

    @J-NL-B:
    Ja het blijft verder nog wat vaag.
    Maar er is een doel en je kunt schieten en ontdekken.
    Wat wil je nog meer ;D
    Het is in ieder geval een must buy voor mij, hou van indies en dit slaat de spijker op z’n kop voor mij.