In actie gezien: The Division – De dag na Thanksgiving heet Black Friday en is een dag waarop veel Amerikanen helemaal los gaan met aankopen en dus de creditcard gretig heen en weer halen. Veel winkels openen dan hun deuren en komen met veel aanbiedingen. Gevolg is dat consumenten de winkels inrennen om als eerste bij gewilde items te komen. Het jaarlijkse koopfeest krijgt in Tom Clancy´s: The Division een geheel andere lading, want dan is het de dag dat er een gevaarlijk virus uitbreekt en er chaos ontstaat. Deze chaos konden we tijdens een presentie op de Gamescom met eigen ogen zien en dat beviel ons wel.

Een third person coöp shooter met RPG elementen

Het verhaal van The Division speelt zich af in hartje New York en draait om een speciale divisie die de controle moet krijgen over de metropool. Dit zal een lastige opgave worden aangezien er anarchie heerst en veel overlevenden eigen rechter spelen. Daarnaast zijn veel gebieden onbegaanbaar geworden door het virus en dus is de kans op besmetting daar gegarandeerd. Jij zult als speler samen met anderen de stad moeten overnemen en controle zien te krijgen over de verschillende zones. Je doet dit vanuit het third person perspectief en in coöp. Samen trek je de stad door en zul je er achter komen hoe de stad de uitbraak heeft beleeft.

Het herbeleven van gebeurtenissen gaat via een feature genaamd Echo. Met dit futuristische apparaat kun je informatie verzamelen, zoals telefoongesprekken of berichten, maar ook kun je situaties voor je ogen zien gebeuren. Op deze manier moet je als speler het verhaal beleven tussen de actie door. De actie is er ook zeker, maar daar later meer over. Eerst willen we het even hebben over de opzet van de game. Zoals je wellicht al weet is The Division een third person shooter waarbij cover zoeken en tactiek erg belangrijk is.

De stad is door de pandemie veranderd in een chaotisch geheel waardoor er veel cover te vinden is. Auto´s staan schots en scheef in de straten, maar ook andere objecten vullen de speelwereld. Het is een open-wereld, maar tijdens de presentatie konden we niet zien of je een variatie had aan keuzes wat betreft de benadering van vuurgevechten. Wat we wel weten is dat The Division niet alleen een shooter is, maar ook elementen kent van een RPG. Zo heb je een skilltree waarin je naarmate je voldoende XP verzameld hebt (krijg je voor kills en acties) je vaardigheden uit kunt breiden. Hierin kun je ook weer keuzes maken waardoor je jezelf kunt specialiseren op bepaalde vlakken.

Maak keuzes in vaardigheden

In de skilltree kun je dus keuzes maken en kijken wat voor aanpak je neemt. Ga je vaak hard in de aanval? Dan kies je offensieve vaardigheden. Help je liever je teamgenoten? Dan kan je kiezen voor ondersteunende vaardigheden. Zo kun je bij het laatste een kleine turret vrijspelen die je op de grond of objecten kunt plaatsen. Als je dit doet zal de vijand daar zijn aandacht op richten en kan een teamgenoot vervolgens via de flanken een betere positie zoeken. De offensieve vaardigheden zijn vaak gadgets die je kunt activeren of gooien, zoals een granaat die als een stroboscoop fel flikkert en vijanden verblindt, waardoor je ze gemakkelijker af kunt schieten.

Er zijn nog veel meer voorbeelden op te noemen, zoals dat je op afstand teamgenoten kunt voorzien van health. Of vuur kleine mortieren af om een kans te maken tegen grotere en sterkere vijanden. Hiermee bedoelen we vijanden die voorzien zijn van forse hoeveelheden armor en dus lastiger uit te schakelen zijn, meer vuurkracht is hierbij dus een noodzaak. Uiteindelijk moet je als speler meerdere opties hebben qua vaardigheden en gadgets. Je kunt zelfs via een second screen (tablet) een drone het veld in sturen die van boven steun kan bieden. Die kan de omgeving scannen en vijanden voor je spotten, maar ook vijanden verblinden en zelfs bestoken met lood.

Bekende gameplay en visueel al zeer fraai

Op het gebied van gameplay heeft The Division met alle gadgets en het cover zoeken veel overeenkomsten met een andere Tom Clancy serie die veel van jullie wellicht wel kennen, namelijk Ghost Recon, maar toch door de setting heeft The Division wel een eigen sfeer en uitstraling. De stad oogt als afgetuigd waar veel mensen vanuit paniek uit zijn vertrokken. Je ziet echt wat voor effect de pandemie heeft gehad en nog steeds heeft. Het zit vol met kleine details en grafisch kan The Division erg fraai worden. Dit zagen wel al duidelijk in de verschillende gebieden die we te zien kregen.

De actie zelf zag er al goed uit en je zult ogenschijnlijk tactisch samen moeten spelen, want sommige situaties vragen meer dan een beetje knallen. Zo zagen we namelijk kort ‘The Stokers’ in beeld. Dit is een groepering die vuur als hun grote wapen gebruikt en hierdoor lastiger te bestrijden is. We zagen tijdens de presentatie dat de drone die in de lucht vloog een soort rookbom neergooide, waardoor het team beneden van meerdere kanten kon schieten wat de oplossing bleek te zijn. De beloning voor het afrekenen van The Stokers en het overnemen van het gebied was een nieuw gasmasker.

Aan de gasmaskers is een niveau verbonden die in connectie staat met de besmette gebieden. Sommige gebieden zul je nog niet meteen kunnen betreden omdat je daarvoor een beter gasmasker nodig hebt. Naast gasmaskers zul je ook wapens of andere loot vinden in de wereld wat je kan helpen in je strijd. Door het overnemen van zones bouw je de basis verder uit waar je alles kan aanpassen, zoals je uitrusting en wapens. Het doel is uiteindelijk om alle zones te beheersen om zo het centrum van New York weer veilig te krijgen, zodat The Division het virus kan daadwerkelijk kan aanpakken.

Voorlopige conclusie:

De presentatie van Tom Clancy´s: The Division gaf ons een prima indruk van wat we volgend jaar kunnen verwachten. Het is in potentieel een veelbelovende third person shooter waarbij samenspel en tactiek belangrijk is. New York lijkt daarnaast een prachtig doch grimmig toneel wat vol met details zit. Visueel zag het er tijdens de presentatie netjes uit (Xbox One versie) en de gameplay lijkt met alle gadgets en vaardigheden erg tof te worden. Bepaalde kleine accenten, zoals dat een speler snel even een autodeur dicht duwt zijn van die dingen die ons enthousiast maken. Over de multiplayer werd nog weinig verteld behalve dat we ook in deze Ubisoft titel een naadloze transitie mogen verwachten van enkelspel naar multiplayer in dezelfde wereld. We hebben er in ieder al veel zin in en we zijn enorm benieuwd naar de rest van The Division.