DLC Special: inFAMOUS: Second Son – First Light – In inFAMOUS: Second Son kom je als Delsin Rowe op een gegeven moment Abigail ‘Fetch’ Walker tegen die beschikt over neonkrachten. Delsin kan met zijn kracht die van anderen overnemen en al snel maakt hij jacht op die razendsnelle meid die zich via neonlicht als een raket door de stad verplaatst. Op een gegeven moment krijgt hij haar te pakken en gaan ze – ondanks dat ze eerst niet wilde – samenwerken tegen de D.U.P.. Maar Fetch kent natuurlijk ook een eigen verhaal en dat beleven we in inFAMOUS: First Light.

Twee jaar voor de opkomst van Delsin Rowe

Deze standalone uitbreiding voor inFAMOUS: Second Son vertelt het verhaal van Fetch vanaf twee jaar voorafgaand aan de gebeurtenissen in eerder verschenen game. Fetch heeft de nodige dingen meegemaakt en in First Light leer je waarom ze zo een gesloten meid is geworden, ze heeft namelijk een behoorlijk vervelende geschiedenis achter de rug dat allemaal te danken is aan een laatste klus die helemaal fout loopt. Fetch is samen met haar broer een duo kruimeldieven die een laatste slag willen slaan, maar de gebeurtenissen bij deze klus escaleren in een complexe situatie waarbij Fetch genoodzaakt is helemaal los te gaan.

Veel meer over het verhaal zullen we hier niet gaan melden, want dat mag je lekker zelf gaan ervaren. Wel kunnen we hier nog aan toevoegen dat Sucker Punch op een klasse wijze deze DLC aan het verhaal van inFAMOUS: Second Son knoopt. Ten tijde van de ontwikkeling van die game was het idee voor First Light al ontstaan, dat valt aan alles te merken. Doordat de game zich twee jaar eerder afspeelt merk je ook verschillen in Seattle. Zo zijn de politie drones wat ouder, is de stad niet bezet door de D.U.P. en zijn er ook geen andere conduits, of wel, die houden zich dan afzijdig.

Relatief kort avontuur

Het avontuur dat je met Fetch beleeft speelt zich in het noordelijke gedeelte van Seattle af, dus je krijgt maar de halve stad tot je beschikking. Toch heeft dit zich tijdens de speelsessie bewezen als een speeltuin van voldoende grootte om een interessant verhaal te vertellen. De geschiedenis van Fetch en de daarbij komende gameplay zijn namelijk best wel boeiend van het begin tot het einde, hoewel soms wat cliché. Fetch is natuurlijk door de jaren heen steeds beter geworden in het gebruiken van haar krachten en gaandeweg zul je dit nog verder kunnen upgraden.

De neonkracht was in inFAMOUS: Second Son een prima kracht, maar omdat dit echt Fetch haar kracht is krijg je in First Light meer mogelijkheden. Fetch trekt bijvoorbeeld de neon uit een enorm reclamebord dat vervolgens in stukken in de gehele stad terecht komt. Tussen de missies door zul je diverse ‘lumen’ moeten verzamelen en die kun je vervolgens weer spenderen aan nieuwe upgrades. Naarmate je verder komt zullen nieuwe krachten zich unlocken en die kun je vervolgens weer verder upgraden. Het is goed uitgedacht, uitgebreid en het biedt voldoende mogelijkheden binnen de gameplay.

Dat is op zich best knap, want wij waren in vier uur door het verhaal heen. Nu speelden wij relatief snel dus wellicht dat als je op je gemak speelt je wat langer bezig bent. De speelduur is dus wat aan de korte kant, maar de hoge productiewaarde straalt overal vanaf. Sucker Punch levert hier een kort, maar krachtig avontuur af. Belangrijker nog, het is een complete ervaring en dat komt natuurlijk door het avontuur an sich, maar ook door de redelijke variatie aan zijmissies. Dat zijn zoal de eerder genoemde lumen verzamelen, maar daarnaast kan je ook een soort lumen race doen evenals dat je neon graffiti her en der kan achterlaten.

In de kern is de game niet veel anders dan inFAMOUS: Second Son, maar Sucker Punch weet genoeg aan First Light mee te geven waardoor het in een vertrouwd jasje overkomt, maar tegelijk toch wat fris aanvoelt. Dat zit hem voornamelijk in het karakter van Fetch dat eigenlijk net zo tof is als dat van Delsin Rowe. Daarnaast zijn haar mogelijkheden aangaande neon wat diepgaander en dat brengt wat voordelen met zich mee. Zo zijn er overal neon wolken in de stad te vinden en door daar via neonsprint doorheen te rennen kan je een enorme snelheid aannemen. Hierdoor gaat het verplaatsen door de stad nog veel sneller dan gebruikelijk.

Curdun Cay en de uitdagingen

Tussen het spelen in Seattle door zul je de nodige momenten doorbrengen in de Curdun Cay gevangenis, de plek waar conduits opgesloten worden. In deze gevangenis worden conduits getraind door Augstine en Fetch is één van haar trainingsobjecten. Je zult gaandeweg diverse trainingen moeten afleggen, wat in verband staat met het verhaal. Op die manier word je geïntroduceerd tot een geheel nieuw aspect en dat zijn de gevechten die je als ware in een arena – de gevangenis – kunt uitvechten.

Er zijn drie verschillende arena’s waar je één of twee verschillende type ‘missies’ kunt doen. Dat is of golven van vijanden zo lang mogelijk zien te overleven of gijzelaars bevrijden door tegenstanders die de gijzelaar onder schot hebben overhoop te schieten. Het is hierbij natuurlijk de bedoeling om een zo hoog mogelijke score neer te zetten, maar tegelijk krijg je ook een forse hoeveelheid aan uitdagingen voorgeschoteld die je dient te voltooien. Natuurlijk, het is optioneel, maar als je alle trophies wilt halen zul je fors aan de bak moeten.

Deze uitdagingen verbreden zich overigens ook naar het avontuur van Fetch in Seattle en door uitdagingen te voltooien krijg je punten die je net zoals het verzamelen van de ‘lumen’ kunt spenderen aan nieuwe upgrades. Dit brengt enige replay waarde naar het avontuur van Fetch evenals dat de game je uitdaagt om in de arena los te gaan. Een leuke aanvulling hierbij is dat bezitters van inFAMOUS: Second Son dezelfde ‘missies’ ook met Delsin Rowe kunnen spelen waardoor je alles in tweevoud kunt doen. Wat dat betreft is de arenamodus uitgebreid genoeg om je nog enkele uren in te vermaken.

Conclusie:

inFAMOUS: First Light is als avontuur aan de korte kant, maar het is boeiend genoeg en brengt voldoende variatie in de gameplay. Fetch is een interessant personage en de diepgang die je beleeft met haar krachten zijn erg tof. De arena modus is een mooie aanvulling en ook het nieuwe gebied dat je met Fetch zult doorkruisen is een nette extra, zeker omdat het visueel genieten is. Als een totaalpakket weet First Light de verwachtingen waar te maken en aan alles merk je dat Sucker Punch net zoveel liefde in deze uitbreiding heeft gestopt als dat ze in Second Son hebben gedaan, de productiewaarde spat er vanaf. Een degelijke en bovenal erg leuke uitbreiding.