Gespeeld: Dead Island 2 – De eerste Dead Island verscheen alweer bijna 3 jaar geleden en werd wisselend ontvangen. Het was een vermakelijke game, maar technisch af en toe slordig. Het vervolg en derde deel in de serie na Riptide was oorspronkelijk bij Techland in ontwikkeling, maar die studio besloot de focus te leggen op Dying Light. Het Duitse Yager Development is nu verantwoordelijk voor Dead Island 2, welke wordt uitgebracht door Deep Silver. Op de Gamescom konden we even de game uitproberen en genieten van de zon, terwijl we vrolijk op zombies aan het inhakken waren en hoofden uit elkaar knalden.

Lekker zonnetje in Californië

In Dead Island 2 kunnen we gaan genieten van de stralende zon die vaak schijnt in de Amerikaanse staat Californië. Ze dachten daar voorbereid te zijn op de zombie uitbraak die eerder Banoi teisterde, maar niets blijkt minder waar. De uitbraak volgt en de staat wordt afgeschermd van de rest van de Verenigde Staten. Dead Island 2 heeft een lossere insteek dan de voorgaande delen wat we meteen merkten aan de speelbare personages die af en toe muziek aan het neuriën waren. Het leek wel alsof ze geen angst hadden en het alleen maar leuk vonden om zombies af te maken. Er was bij onze hands-on niet het gevoel van overleven of horror aanwezig, maar meer lang leve de lol en zombies hakken.

Verschillende klassen met eigen kwaliteiten

In Dead Island 2 kun je met vier man in coöp spelen en de verhaallijn volgen. Er zijn vier verschillende klassen aanwezig waaruit je kunt kiezen. Zo heb je de Beserker wat een voormalig brandweerman is. Hij is de tank uit de game en dat kun je al zien aan zijn brede postuur. Hij draagt standaard een bijl en kan als een soort krachtige actie met dit wapen meerdere zombies tegelijkertijd raken en ze van zich afslaan. Om ze bij elkaar te krijgen lokt hij ze door naar ze te roepen. Hij is alleen minder geschikt om zombies één voor één af te maken. De Beserker staat voor kracht en kan veel aanvallen incasseren.

De Speeder is dan totaal anders, want dit vrouwelijke personage is bloedsnel en zeer lenig. Zij heeft als speciale actie een soort instant kill met haar machete die ze tijdens deze momenten door een zombie heen steekt. Zij kan individueel zombies snel afmaken, maar is niet zo goed tegenover groepen van zombies. De Hunter gebruikt dan weer wapens vanaf een afstand, zij heeft een boog tot haar beschikking en met deze klasse moet je meer nadenken over waar je gaat staan om af te rekenen met zombies. De laatste klasse is Bishop en hij heeft een ondersteunde rol door het gooien van Molotov cocktails of het verzorgen van health.

Elke klasse heeft zo zijn eigen kwaliteiten en loadout, want zo loopt de Beserker altijd met een shotgun rond terwijl de Speeder met een submachinegeweer rondwandelt. De bedoeling is dat je als een team van vier elkaar via de verschillende klassen aanvult en hulp zal bieden waar nodig is. Wijzelf konden tijdens de hands-on sessie met de Beserker en de Speeder aan de slag. De bedoeling was uiteindelijk om een bar te verdedigen voor een bepaalde tijd, maar daarvoor moesten we wel wat items verzamelen die handig waren in het om zeep helpen van de zombies.

Verhit je bijl en steek zombies in de fik

Zo heb je namelijk je mêlee wapen en een schietijzer, maar je kunt aan beide een effect verbinden. Zo konden we door middel van het verzamelen van benzine de bijl van de Beserker verhitten waardoor deze zombies in de brand zette. Of verzamel elektronische spullen en de shotgun zal als effect hebben dat zombies even verdoofd worden en staan te schudden. Hierdoor werden we gemotiveerd om de omgeving te verkennen en kwamen we natuurlijk wat zombies tegen op straat en in de huizen. Het gebied was trouwens een typische kleine wijk bij het strand dat zo uit Los Angeles had kunnen komen.

Aardig wat bugs en zorgen over de opzet

Aangezien Yager Development nog niet zo lang werkt aan deze game was de demo nogal beperkt. We hadden maar een klein gebied tot onze beschikking en qua gameplay was het nog niet helemaal goed speelbaar. Het was leuk om te spelen, maar het was wel een vroege versie met flink wat bugs en glitches. Slecht was het zeker niet, maar de game heeft zeker nog wel wat werk nodig. Het potentieel om een vermakelijke first person zombie slasher te worden is aanwezig en de losse en humoristische insteek lijkt ons wel wat. De opzet van de game als geheel baart ons nog wel wat zorgen.

Dead Island 2 heeft namelijk geen einde volgens de makers, want het is niet leuk als een vriend al verder is en het einde al heeft gezien. Het moet een wereld zijn die constant in ontwikkeling is. Zo kunnen jouw acties invloed hebben op de omgeving, zoals dat je iemand wel of niet helpt. Het moeten dynamische missies worden die verbonden zijn via de bus die we zagen in de E3 trailer. Toch klinkt deze opzet die moet voorkomen dat de actie in de open wereld niet lineair gaat worden wat vaag. We zullen moeten wachten tot we daar meer details over krijgen, want een solide basis is belangrijk en dat lijkt nu nog een beetje te ontbreken.

Voorlopige conclusie:

De demo die we kort even konden spelen maakte ondanks dat het een vroege versie was al een redelijke indruk. Het liet op het vlak van gameplay zien wat er mogelijk is en de game draait op de Unreal Engine 4. Audiovisueel liggen er dus zeker nog mooie kansen. Er waren twee speelbare klassen beschikbaar en het was vermakelijk om te spelen. De game neemt zich niet zo serieus als zombiegame en dat kan goed uitpakken. De sfeer is losjes en de setting in Californië deed ons fantaseren, zoals; misschien dat we straks wel zombieversies zien van beroemde filmsterren. Kortom, veel is mogelijk, maar het moet er wel uitgehaald worden. De opzet van de missiestructuur klinkt allemaal nog erg wazig. We hopen dat Dead Island 2 tof gaat worden en de tijd gaat krijgen, want de potentie voor een gave game is er in ieder geval.