Gespeeld: Lara Croft and the Temple of Osiris – Vorig jaar keerde de Tomb Raider serie terug met een fraaie reboot, die dit jaar ook nog eens naar de PlayStation 4 kwam. Hoewel het anders was in vergelijking met de oudere games uit de serie was het ook een 3D ervaring en zag je de actie vanuit het third person perspectief. Vier jaar geleden was daar echter al Lara Croft and the Guardian of Light waarbij je de actie schuin van boven zag. Hierin lag de nadruk op coöp en puzzels en later dit jaar zal daar de opvolger van verschijnen. We konden op de Gamescom alvast even in coöp Lara Croft and the Temple of Osiris uitproberen en dat was best vermakelijk.

Nu met z´n vieren

Nieuw in Lara Croft and the Temple of Osiris is dat je de game nu met vier spelers kunt spelen. Er zijn dan ook vier hoofdpersonages in de game. Natuurlijk is daar Lara Croft, maar je hebt ook Carter Bell, die net als haar een schatzoeker is, en dus een rivaal is. De laatste twee personages zijn de goddelijke Horus en Isis. Zij moeten met z’n vieren Seth zien te stoppen voordat hij te machtig wordt. Hiervoor zul je er gezamenlijk op los moeten platformen en een variatie van puzzels moeten zien op te lossen. De opzet hierbij is dat iedereen een eigen rol heeft in het aanpakken van de situaties waar ze samen in belanden.

Zo hebben Lara en Carter allebei een lier inclusief haak die ze kunnen afschieten naar een platform en deze dan bijvoorbeeld over een rivier heen kunnen spannen. Ook kunnen ze bijvoorbeeld omhoog schieten, zodat iedereen verder kan. Je kunt het touw dan vast maken aan een ander personage, object of laten hangen om zo de rest van het team te helpen. Daarnaast kunnen ze allebei bommen neergooien waarmee je schatten kunt vinden wat meestal diamanten zijn. Lara en Carter kunnen de bommen natuurlijk ook gebruiken op vijanden als wapen. Tevens kun je schakelaars omzetten of voorwerpen vernietigen om een doorgang te creëren. Met de gevonden schatten bouw je een score op voor op de leaderboards en zo heb je dus ook wat onderlinge competitie.

Vul elkaar aan bij de puzzels

Qua wapens hebben de menselijke personages een vrij standaard loadout, zoals pistolen, aanvalsgeweren, shotguns, granatenwerpers en meer. Over munitie hoef je geen zorgen te maken, want je hebt gewoon een balk die leeg raakt hoe langer je schiet. Deze moet je alleen even in de gaten houden. Veel items zijn up te graden wat moet zorgen voor de variatie. De verschillende wapens vind je gaandeweg in de tombes en verdien je via uitdagingen. Elk personage heeft ook eigen vaardigheden die ze kunnen activeren via amuletten die ze hebben gevonden, zoals ijs als effect bij geweren of anderen kunnen je van health voorzien. Zo kun je in coöp elk een rol invullen wat de teamplay nog meer moet bevorderen.

Naast de menselijke personages heb je dus ook de goddelijke. Dit zijn Horus en Isis en die hebben weer bovenmenselijke krachten. Zo kan Isis een bol creëren waarmee ze zichzelf maar ook anderen kan beschermen. Zo kan het voorkomen dat er pijlen uit de muur schieten en Isis kan dan de bol tevoorschijn halen om zo haarzelf en de anderen beschutting te bieden. Tevens kan ze met de bol een platform creëren zodat een teamgenoot het als opstap kan gebruiken naar een platform of schakelaar voor een doorgang. Ze kan in de bol ook blijven drijven op water en daarin als platform fungeren. Hierdoor kunnen anderen makkelijk over het water heen komen.

Als wapen heeft Horus een staaf waarmee hij een lichtstraal kan afvuren. Dit kan op vijanden, maar ook op een mechanisme waardoor spijlen die een doorgang blokkeren geopend kunnen worden. Gek genoeg heeft Isis dan weer gewone wapens, maar zij kan wel met de linker trigger platformen omhoog halen voor de anderen. Horus kan dit ook en dus zul je goed samen moeten werken. Activeer je ze bijvoorbeeld gelijk dan kan het fout aflopen. De levels zijn zo opgebouwd dat je van elkaar afhankelijk bent en moet samenwerken. Zo speelden wij een level dat in Egypte gesitueerd was met veel water en platformen. Hierbij moesten we vaak doorgangen maken en platformen omhooghalen om verder te kunnen komen.

Hilariteit door hectische situaties

Onderweg waren er vele confrontaties met wezens, zoals op twee poten lopende krokodillen die zowel op land als in het water voor gevaar zorgden evenals een hoop ander vreemd gespuis. Het speelde al lekker vlot en het puzzelen was al erg vermakelijk. Je bent echt samen aan het zoeken naar de oplossing wat soms best een sterke samenwerking vereist. Val je echter te pletter dan is er geen man over boord, want je respawnt vlak bij je collega´s zodra ze in een veilig gebied zijn. Dit gebeurde vooral bij de gedeeltes waar we bijvoorbeeld als een dolle over een instortende brug moesten rennen. Het was hectisch, maar vooral erg leuk om te spelen.

Zulke soort momenten waren er meer, zoals dat we met z’n allen tegen de stroom in een rivier op moesten zwemmen terwijl er allemaal ballen en palen met ronddraaiende punten aanwezig waren die voor gevaar zorgden. Sommige situaties waarbij we van platform naar platform moesten springen terwijl we de spiesen daarop naar beneden moesten houden zorgden voor wat hilariteit. Dan drukte iemand net te laat en kwamen ze weer omhoog waardoor er een paar stierven. De puzzels waren verder niet al te moeilijk en daardoor was de game vrij toegankelijk om te spelen, maar zoals de makers al aangaven zal er veel variatie zijn in de levels als de game af is. Denk dan aan verschillende locaties met uiteenlopende puzzels.

Voorlopige conclusie:

Lara Croft and the Temple of Osiris lijkt een erg vermakelijke game te worden waarin je samen online of offline met wat vrienden een avontuur vol met puzzels en actie kan beleven. De besturing met het schieten voelt als een traditionele top-down shooter aan en werkte al prima. Net als de vaardigheden die je moet gebruiken bij de vele puzzels die allemaal te maken hebben met de omgeving. Het was af en toe grappig hoe we de mist in gingen en de funfactor lijkt dus al aanwezig. De dialogen waren wel lichtjes wat afgezaagd, maar het is ook een luchtigere insteek tot de Tomb Raider serie. De overgang van de vorige generatie naar de huidige viel trouwens ook op, want grafisch was er meer detail te bespeuren en oogde het een stuk rijker dan diens voorganger. Het voelt tot nu toe aan als een lekkere coöp snack voor tussendoor, maar wellicht groeit het nog verder.