Review: Driveclub – Driveclub werd in februari 2013 aangekondigd tijdens de PlayStation Meeting. De game zou bij de launch van de PS4 verschijnen en als kers op de taart zou de game gratis zijn voor PlayStation Plus abonnees, zij het in meer uitgeklede vorm. De game kreeg te maken met uitstel en tien maanden later lag de game dan echt in de winkels. Ook dat ging niet vlekkeloos met slecht functionerende servers en meer. Nu ruim vier weken later is het nog steeds niet helemaal opgelost en het ziet er ook niet naar uit dat het snel opgelost gaat worden, maar bij deze dan alsnog de review van Driveclub.
Verzamel sterren
Driveclub bestaat uit twee belangrijke onderdelen. Allereerst heb je natuurlijk het club segment, dat samenhangt met het gehele online aspect van de game. Daar gaan we zo dieper op in, want de volledige versie bevat als tweede belangrijke onderdeel ook nog een singleplayer in de vorm van een tour. In deze tour kun je 225 sterren verzamelen die te behalen zijn door het voltooien van diverse races. Deze races zijn opgedeeld in losse en korte series per autoklasse. Vanzelfsprekend begin je in de laagste klasse, wat de vrij simpele/slome auto’s met zich meebrengt. Denk aan Mini’s, Golfjes en meer.
Door races te rijden en sterren te verzamelen, zul je op een gegeven moment een volgende sectie in de tour unlocken, waar ook gelijk snellere auto’s bij komen kijken en dat concept herhaalt zich vier keer totdat je de Hyper klasse hebt bereikt, waarin je de echte racemonsters aantreft. Het is op zich niet echt een uniek concept, want deze structuur van nieuwe races of opties unlocken hebben we vaker gezien, maar wat Driveclub doet onderscheiden, is dat het niet direct uitmaakt wat je positie in een race is als je over de finish komt.
Elke race heeft namelijk meerdere opdrachten die vrij gevarieerd zijn. Zo zijn er races waarbij je een snellere rondetijd moet neerzetten dan vooraf bepaald. In de andere race moet je in de top drie over de finish komen en weer in een andere race moet je een bepaalde face-off verbreken. Het zijn allerlei kleine opdrachten die je tijdens het racen moet volbrengen en als je hierin slaagt, krijg je een ster. Weet je alle opdrachten te voltooien, dan heb je alle sterren behaald die je in een bepaalde race kunt halen. Naast dat je deze races doet, zul je ook nog aan de slag moeten in driftraces en tijdritten waarbij je van punt naar punt rijdt.
Deze sterren zijn puur en alleen voor het bereiken van een hogere klasse en het brengt tevens veel meer variatie in het racen. Hetzelfde kan gezegd worden over de circuits, want gedurende de tour krijg je per race zo goed als altijd een andere track voorgeschoteld, dan wel varianten erop. Dat maakt het sowieso tot een plezier om de tour door te spelen, want het is keer op keer weer een verrassing. Dat wordt nog eens aangedikt door de opdrachten die je per race moet doen voor sterren, want deze opdrachten motiveren je om echt te racen op een andere manier.
Punten scoren en levelen maar
Terwijl je bezig bent om de doelstellingen per race te behalen, zul je ook nog eens beloond worden voor het rijden zelf. Als jij een bepaalde sector zonder botsingen of naast de baan te rijden weet af te leggen, krijg je er punten voor. Als je auto’s inhaalt, krijg je punten. Als je in de slipstream van een ander hangt of als je de bochten al driftend neemt, krijg je punten, enzovoort. Deze punten worden bij elkaar opgeteld en tellen mee voor je coureurslevel. Door nieuwe levels te bereiken, unlock je vervolgens weer nieuwe auto’s.
Dat is een uniek aspect, want ik heb geen eerdere racegame gezien die dit op een toffe wijze weet te brengen en waarbij het ook echt leuk is om te racen voor deze beloningen. Dan te bedenken dat er ook nog meer statistische beoordelingen zijn. Als je bijvoorbeeld een x aantal kilometer hebt afgelegd met een Audi, dan krijg je daar ook punten voor onder de noemer ‘waarderingspunten’. Deze waarderingspunten kunnen bij sommige statische opdrachten oplopen tot maar liefst 200.000 level XP, ideaal om sneller richting een hoger level te gaan. Aansluitend hierop tellen de punten die je haalt ook nog eens mee voor je clublevel, want ook je club kan in level stijgen, al kost dat meer punten dan als je zelf in level stijgt.
Racen als een club
Je club kan bestaan uit maximaal zes mensen en zolang iedereen is aangesloten bij de club, zullen individuele prestaties meetellen in de score voor de club. Door je club te levelen, krijg je ook weer nieuwe auto’s, wat ook het racen in een club nog eens motiveert. Bovendien kun je je eigen club helemaal personaliseren via bepaalde liveries, kleuren en meer, waarvan je meer variaties vrijspeelt naargelang je een hoger level bereikt. Het racen voor een club loont dus absoluut en het is bovendien ook leuk om met je clubleden een race aan te gaan tegen een andere club, waarbij het echt een heftige strijd kan worden om de positie.
Dat is echter maar een factor van het uiteindelijke resultaat, want ook netjes racen, punten scoren tijdens een race en meer, tellen mee als je met je club online aan het racen bent. Dus als je er een potje van maakt, maar als eerste over de finish komt, wil dat nog niet zeggen dat je automatisch hebt gewonnen. Dat maakt het racen in Driveclub interessanter, want er is meer dan alleen jezelf en je team naar de overwinning rijden. Toch is dat iets dat niet iedereen online begrijpt, want tijdens de vele multiplayerraces die we speelden was min of meer de helft volstrekt kansloos op de baan. Niet zozeer qua racen, maar meer qua sportiviteit.
Maar er is gelukkig meer dan dat, want naast dat je online kunt racen met je clubleden tegen willekeurige individuen of clubs, kan je ook de uitdaging aangaan. Als jij op een bepaald circuit een hele scherpe tijd hebt geplaatst, dan kan je hier een uitdaging van versturen naar bepaalde personen of clubs. Het is dan aan hen om jouw uitdaging te verbreken en dat kan behoorlijk competitief worden. Zo hebben we in de tijd dat het nog enigszins werkte op de servers resultaten gezien van uitdagingen waarbij het verschil tussen de eerste vijf racers zeer minimaal was – minder dan twee seconden zelfs.
Ook kun je natuurlijk uitdagingen aangaan en proberen bovenaan te eindigen, wat natuurlijk goed is voor je persoonlijke eer. Ondertussen scoor je volop punten en die tellen weer mee voor je clublevel, dus alles wat je doet in de game, heeft een positief effect voor ofwel jezelf ofwel je club. Dat komt allemaal voort uit de filosofie dat Driveclub draait om het racen en niet de poespas eromheen. Je zult alles tijdens het racen moeten verdienen of verkrijgen en dat maakt het tot een tof geheel. Het racen is ook echt een plezier in Driveclub en het sociale aspect is een mooie extra die het doet onderscheiden van de rest.
Een plezier om te racen, maar…
Als we kijken wat Driveclub allemaal te bieden heeft in de vorm van content, is het een mooie gevarieerde racer. Het clubaspect weet echt wat toe te voegen aan het geheel, maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan, waar we zo nog even dieper op ingaan. Het racen zelf is in ieder geval een plezierige mix tussen arcade en realisme, waarbij iedere auto weer net een tikkeltje anders rijdt dan de ander. Op de game zelf valt wat het racen betreft dan ook niet echt veel aan te merken, maar er zijn wel een aantal andere factoren die flink kunnen storen tijdens het racen. Zo is de AI lang niet altijd even denderend en hebben ze nogal snel de neiging om tegen je aan te rijden.
Dat kan natuurlijk gebeuren, maar aangezien je strafpunten krijgt voor botsingen, kan dat wel eens averechts werken. Laat dat nu net het geval zijn, want als een tegenstander tegen je aan rijdt, dan worden er bij jou punten in mindering gebracht. Beetje kromme situatie, want ja je moet rekening houden met elkaar, maar de game neigt een beetje naar een situatie waarbij je rekening moet houden met anderen die dat andersom niet doen. Ook heeft de AI nog wel eens de neiging om te remmen in bochten waar dat helemaal niet hoeft. Als jij dan in de slipstream zit en de voorligger trapt ineens zonder reden op z’n rem, dan krijg je niet alleen strafpunten, maar ook nog eens een tijdstraf waarbij je voor korte duur op een lager tempo rijdt.
Nog bonter is dat als jij voor een auto rijdt en vol op je rem gaat voor een haarspeldbocht, en de AI let niet op waardoor ze jou rammen, je sporadisch ook nog weleens een penalty wil krijgen. Beetje jammer, want dat kan in heftige races erg frustrerend zijn. Een ander vrij irritant aspect is dat als je naast de baan terecht komt er elke keer een timer gaat teruglopen van 3 naar 0 en zodra de 0 is bereikt word je op de baan gereset. Maar bij races op hoog tempo wil je nog weleens de tijd nodig hebben om je fout – al dan niet door de AI veroorzaakt – te corrigeren en dan zit je allesbehalve te wachten op een reset.
Onvolledig
De AI is op zich prima, wat wil zeggen dat ze zich anticiperen op de race, maar desondanks wil het nog wel eens rare fratsen uithalen. Daarbij is het penaltysysteem en het in mindering brengen van punten simpelweg wat slordig, want niets is zo irritant dan bestraft worden op een fout die een ander maakt – zeker als de AI bij grove fouten geen straf krijgt. Dat is niet het enige punt van kritiek, want ook is het opmerkelijk dat bijvoorbeeld het dynamische weer niet bij de launch – en nu nog steeds niet – aanwezig is. Een game die 10 maanden wordt uitgesteld, daar mag je toch wel op z’n minst van verwachten dat deze compleet is.
Dan te bedenken dat de game een waardeloze start heeft gehad en ook nu nog niet werkt zoals dat het moet werken en dat kan weleens de nagel in de doodskist van Driveclub zijn. Jammer, want dat verdient het idee achter de game niet. We hebben ruim vier weken met de review gewacht om de laatste dingen goed te kunnen testen, maar dat het nu nog steeds niet helemaal werkt zoals dat het moet werken, is volstrekt schandalig. Zeker als je de tien maanden uitstel erin meetelt. Het is gewoon bizar dat je na zoveel maanden uitstel je zaken nog steeds niet op orde hebt en als er dan ook nog elementen, zoals het dynamische weer, ontbreken, dan is dat een bijzonder rommelig en knullig. Het is zonde dat het zo is gelopen, want de game is in de kern een meer dan vermakelijke titel.
Conclusie:
Driveclub is een racegame met veel potentie tot een mooie franchise, maar dat is teniet gedaan door alle problemen. We hebben Evolution Studios tijd gegund het op te lossen, maar nu vier weken later werkt nog steeds niet alles en ontbreken er nog steeds bepaalde aspecten (uitdagingen en dynamisch weer). Eeuwig zonde. Buiten deze zaken om is Driveclub helemaal geen slechte game, want de tracks en auto’s zien er oogverblindend uit en ook met de hoeveelheid content kan je lang vooruit. De manier van spelen is daarbij erg tof, wat te danken is aan de opdrachten in races tijdens de tour. Daarnaast is het clubaspect leuk opgezet dankzij face-offs, het online racen en uitdagingen (mits het werkt). Het penaltysysteem en de puntenaftrek is dan helaas een beetje gaar, want dat werkt niet goed. Driveclub wordt geplaagd door problemen en dat is jammer, want als alles goed zou werken, is het een prima racegame.
Pluspunten
- Doelstellingen tijdens races in tourmodus
- Snelheidsgevoel
- Visueel prachtig
- Afwisselende tracks
- Uitdagingen en races tussen clubs
Minpunten
- AI wil nog weleens gek doen
- Penaltysysteem is bagger
- Puntenaftrek als de AI een botsing veroorzaakt
- Langdurige online problemen
- Missende content
Goede review !
????? En dan nog een 7 ????? Er werkt nu helemaal niets online. Het hele weekend al niet. Dus haal er nog maar 4 punten vanaf. Mooi aan de buitenkant maar ontzettend lelijk van binnen
Een review waar de punten met name op de AI gebaseerd worden? 😉
Online mag het dan nog niet geweldig doen maar dat is toch wel echt waar de game om draait.
GTAV heeft toch ook geen slechte review gekregen omdat je de eerste 2 maanden niet of nauwelijks online kon spelen? 😉
Natuurlijk is het online aspect belangrijk in een game als dit, maar afgezien van dat werkt het feilloos. Ze zullen het heus wel fixen.
Ik heb de game al een tijdje niet meer aangeraakt om eerlijk te zijn, maar ga dat wel weer doen vandaag. Het ziet er prachtig uit, rijd geweldig en ook de AI vind ik niets mis mee. Ik vind het beter dan bijvoorbeeld met Gran Turismo, daar rijden ze een vaste (ideale) route over het parkour heen. Hier rijden ze tenminste nog een beetje agressief!
Deze game laat ik links liggen. Een game moet geen hoge potentie hebben wat dat betekent juist dat er veel ontbreekt en dat bij deze game ontbreekt er gewoon te veel.
De 225 sterren uit de tour gehaald en te nimmer problemen ondervonden aan de AI.
Een 7 vind ik ook wat aan de hoge kant online werkt vaker niet dan wel en dat strafpunten systeem is echt een drama een 5je max meer is het niet waard ik ben er eigenlijk alweer klaarmee met heel de game…
Laadtijden zijn erg kort, races starten snel zijn ook 2 pluspunten. Voor de rest fantastische game die minstens een dikke 9 verdient. Hier scoren games altijd een gemiddeld genomen eindcijfer van reviews op andere gamesites, dus nu ook weer.
De AI is super irritant.
Sommige races zijn onmogelijk te winnen, waardoor ik niet verder dan 64 sterren kom en niet verder kan met de single player (minimaal 66 nodig om verder te kunnen).
Daarnaast zijn drift challenges idioot moeilijk:
1 ster: haal 2700 driftpunten
2 sterren: haal 4200 driftpunten
3 sterren: hal 6500 driftpunten
Het lijkt onmogelijk om meer dan 3000 driftpunten te halen. Geen idee hoe ik daar twee of drie sterren moet halen.
Wat mij betreft faalt deze game offline net zo als online.
Jammer!
@Yeroon:
Dat is dan gewoon onkunde. Sommige driftraces kostte me misschien wel 10 voor de volle sterren, maar de races zijn zelfs op hyper echt niet heel lastig.
Als je niet verder komt speel je met punten alsnog de snellere auto’s vrij in de klasse en dan is het bijna 2 vingers in de neus.
Ik wacht wel op the crew.
@Therockbrothers:
De Beta gespeeld maar daar is de besturing helemaal 3x niks
@Therockbrothers: Hahah veel slechter dan dan crew kan het niet,wat een shit besturing heeft die game in de beta,en de gfx zijn erg matig.
@188.207.71.xxx: ik weet niet welk spel je speelt maar geen driveclub in ieder geval ..
Vandaag nog de beta van the Crew gespeeld leuk concept maar toch weer verkeerd uitgevoerd het zou is leuk zijn als ze een game ontwikkelen die er uit zag zoals Driveclub maar meer zoals the Crew.. Wacht nog steeds op de perfecte race game. Toch beide wel redelijk wat plezier mee gehad.
Goede review, spel nog steeds niet gespeeld.
Wacht nog steeds op de ps plus versie!
Beetje hoge score.
M’n misgelopen privé score komt niet meer boven op de
Club score. Die zou eigenlijk wel erbij moeten. Jammer. Ze hebben m’n refund in behandeling. Ben klaar met dit spel. En koop ook geen deel twee meer. Loze beloftes en kneuzige makers.
Met zo’n waardeloze launch verdien je in mijn ogen geen voldoende en vind het cijfer dus aan de hoge kant. Gelukkig heeft Sony inmiddels een refund toegezegd, zodat ik de 40 euro beter kan besteden als aan dit misbaksel.
En toch las ik op een concurerende site dat driveclub het meest verkocht werd op psn, vergeleken met andere games
@83.82.193..xxx: heb je nu niet zelf internet problemen? Ik heb helemaal geen problemen, behalve de uitdagingen. Verder vind ik de game goed en persoonlijk vind ik het een 8 waard.
@Yeroon:
klopt, zwaar frustrerend dat sommige events veel te makkelijk zijn en sommige gewoonweg onmogelijk, als je dan op een rechte weg op top snelheid rijdt en dan keihard ingehaald wordt dan is er wel iets degelijk mis. ik hoop dat ze de AI aanpassen, ik heb ook weinig zin om nog verder te gaan met de single player mode op deze manier.
Ik vind zelf de crew geweldig. Snap niet hoe mensen zeggen dat het shit is
Nou mooie review ook mooie game maar schandalig dat je 70€ neer legt voor een waardeloos product. Je kunt gewoon niet online racen en een oplossing is er nog steeds niet. Ik Zeg Xbox one en Forza 5 en Forza horizon 2 ik kom er aan. Want ja dat gaat er gebeuren ik zet er de Xbox one maar naast
Wacht wel op de PS Plus versie. En dan kan ik altijd kijken of het wat is. (als die überhaut nog komt ;))
@81.206.5.xxx: geen content beschikbaar is mijn melding en daarna geen server…. en dat is ook na een complete restart van de game…. Dus een 5 maximaal waard
DRIVECLUB™_20141109103654: http://youtu.be/fQl9PDI40fM
dit is mijn online ervaring van vandaag….. niets dus !!!!
En daar ben ik niet alleen in kijk maar op de fb pagina van driveclub
Ik had hem al digitaal, 2e ps4 voor mijn zoon zat ook driveclub. Gelijk ingeruild bij game mania voor preorder gta5 19,-
@Yeroon:
blijven oefenen is de boodschap 😉 ik heb alle 225 sterren gehaald
en toen ging hij nooit meer aan door de problemen. social game die niet online werkt verdiend mssn nog een 5 voor het offline gedeelte…
Netjes cijfer, er is over het hart gestreken
@WizzNL: Ja, maar dan ga ik de game niet beoordelen op wat het is, maar op wat er omheen fout is gegaan. Dat zou niet eerlijk zijn ten opzichte van het product hoewel ik er wel rekening mee heb gehouden.
Aan allen: de gameplay staat op 5.5 en dat niet alleen omwille van de minpunten. Daar zitten ook de online problemen in meegenomen. Ik heb een week of vier gewacht om te zien totdat alles gefixt zou zijn, maar op een gegeven moment moet de review er ook gewoon op en als het dan nog niet gefixt is dan wordt de game daar op afgerekend. Zou wel alles goed werken mag er rustig een punt bij het totaalcijfer opgeteld mogen worden, want in de kern is het als het om vermaak gaat een uitstekende racer.
De totaalscore is een gemiddelde van de 4 cijfers waarvan de belangrijkste 2 (gameplay en replay) net voldoende zijn. vind het maar een apart punten/score systeem hier op psx.
Dit noem je nou mosterd na de maaltijd.
Hoe kan het dat een dedicated PS site een review van een exclusieve game pas ruim een maand na release publiceert? Publiceer dan helemaal niks. Iedereen heeft al een mening gevormd en de game wel of niet in huis gehaald? Denken jullie werkelijk dat er mensen speciaal op de PSX Sense review hebben gewacht, voordat ze DC wel of niet gaan aanschaffen?
@83.81.241..xxx: Ongeacht dat zijn er mensen die nog steeds gewoon waarde aan onze mening hechten.
De reden dat hij zo laat komt is omdat we bij launch geen goed oordeel konden vellen over de game door de situatie die langzamerhand is verbeterd. Dat is nu vier weken later nog niet op orde en op basis daarvan hebben we een totaalcijfer aan de game toegekend. Je hoeft het ook niet te lezen hè…
@DarkElement: Nope, is niet per definitie een gemiddelde. De sub-cijfers identificeren verschillende onderdelen van de game, de totaalscore is als game algemeen. Hanteren we al jaren.
@83.81.241..xxx: Jou noemen ze een zeiksnor, ga dan op een andere site lezen.
R.I.P deze game is overleden. Geen berichten meer op fb. Geen Twitter berichten meer. Helemaal niets meer….. Sony heeft de stekker eruit getrokken. Eindelijk deze studio zijn welverdiende nekschot gegeven!!!