Review: Driveclub – Driveclub werd in februari 2013 aangekondigd tijdens de PlayStation Meeting. De game zou bij de launch van de PS4 verschijnen en als kers op de taart zou de game gratis zijn voor PlayStation Plus abonnees, zij het in meer uitgeklede vorm. De game kreeg te maken met uitstel en tien maanden later lag de game dan echt in de winkels. Ook dat ging niet vlekkeloos met slecht functionerende servers en meer. Nu ruim vier weken later is het nog steeds niet helemaal opgelost en het ziet er ook niet naar uit dat het snel opgelost gaat worden, maar bij deze dan alsnog de review van Driveclub.

Verzamel sterren

Driveclub bestaat uit twee belangrijke onderdelen. Allereerst heb je natuurlijk het club segment, dat samenhangt met het gehele online aspect van de game. Daar gaan we zo dieper op in, want de volledige versie bevat als tweede belangrijke onderdeel ook nog een singleplayer in de vorm van een tour. In deze tour kun je 225 sterren verzamelen die te behalen zijn door het voltooien van diverse races. Deze races zijn opgedeeld in losse en korte series per autoklasse. Vanzelfsprekend begin je in de laagste klasse, wat de vrij simpele/slome auto’s met zich meebrengt. Denk aan Mini’s, Golfjes en meer.

Door races te rijden en sterren te verzamelen, zul je op een gegeven moment een volgende sectie in de tour unlocken, waar ook gelijk snellere auto’s bij komen kijken en dat concept herhaalt zich vier keer totdat je de Hyper klasse hebt bereikt, waarin je de echte racemonsters aantreft. Het is op zich niet echt een uniek concept, want deze structuur van nieuwe races of opties unlocken hebben we vaker gezien, maar wat Driveclub doet onderscheiden, is dat het niet direct uitmaakt wat je positie in een race is als je over de finish komt.

Elke race heeft namelijk meerdere opdrachten die vrij gevarieerd zijn. Zo zijn er races waarbij je een snellere rondetijd moet neerzetten dan vooraf bepaald. In de andere race moet je in de top drie over de finish komen en weer in een andere race moet je een bepaalde face-off verbreken. Het zijn allerlei kleine opdrachten die je tijdens het racen moet volbrengen en als je hierin slaagt, krijg je een ster. Weet je alle opdrachten te voltooien, dan heb je alle sterren behaald die je in een bepaalde race kunt halen. Naast dat je deze races doet, zul je ook nog aan de slag moeten in driftraces en tijdritten waarbij je van punt naar punt rijdt.

Deze sterren zijn puur en alleen voor het bereiken van een hogere klasse en het brengt tevens veel meer variatie in het racen. Hetzelfde kan gezegd worden over de circuits, want gedurende de tour krijg je per race zo goed als altijd een andere track voorgeschoteld, dan wel varianten erop. Dat maakt het sowieso tot een plezier om de tour door te spelen, want het is keer op keer weer een verrassing. Dat wordt nog eens aangedikt door de opdrachten die je per race moet doen voor sterren, want deze opdrachten motiveren je om echt te racen op een andere manier.

Punten scoren en levelen maar

Terwijl je bezig bent om de doelstellingen per race te behalen, zul je ook nog eens beloond worden voor het rijden zelf. Als jij een bepaalde sector zonder botsingen of naast de baan te rijden weet af te leggen, krijg je er punten voor. Als je auto’s inhaalt, krijg je punten. Als je in de slipstream van een ander hangt of als je de bochten al driftend neemt, krijg je punten, enzovoort. Deze punten worden bij elkaar opgeteld en tellen mee voor je coureurslevel. Door nieuwe levels te bereiken, unlock je vervolgens weer nieuwe auto’s.

Dat is een uniek aspect, want ik heb geen eerdere racegame gezien die dit op een toffe wijze weet te brengen en waarbij het ook echt leuk is om te racen voor deze beloningen. Dan te bedenken dat er ook nog meer statistische beoordelingen zijn. Als je bijvoorbeeld een x aantal kilometer hebt afgelegd met een Audi, dan krijg je daar ook punten voor onder de noemer ‘waarderingspunten’. Deze waarderingspunten kunnen bij sommige statische opdrachten oplopen tot maar liefst 200.000 level XP, ideaal om sneller richting een hoger level te gaan. Aansluitend hierop tellen de punten die je haalt ook nog eens mee voor je clublevel, want ook je club kan in level stijgen, al kost dat meer punten dan als je zelf in level stijgt.

Racen als een club

Je club kan bestaan uit maximaal zes mensen en zolang iedereen is aangesloten bij de club, zullen individuele prestaties meetellen in de score voor de club. Door je club te levelen, krijg je ook weer nieuwe auto’s, wat ook het racen in een club nog eens motiveert. Bovendien kun je je eigen club helemaal personaliseren via bepaalde liveries, kleuren en meer, waarvan je meer variaties vrijspeelt naargelang je een hoger level bereikt. Het racen voor een club loont dus absoluut en het is bovendien ook leuk om met je clubleden een race aan te gaan tegen een andere club, waarbij het echt een heftige strijd kan worden om de positie.

Dat is echter maar een factor van het uiteindelijke resultaat, want ook netjes racen, punten scoren tijdens een race en meer, tellen mee als je met je club online aan het racen bent. Dus als je er een potje van maakt, maar als eerste over de finish komt, wil dat nog niet zeggen dat je automatisch hebt gewonnen. Dat maakt het racen in Driveclub interessanter, want er is meer dan alleen jezelf en je team naar de overwinning rijden. Toch is dat iets dat niet iedereen online begrijpt, want tijdens de vele multiplayerraces die we speelden was min of meer de helft volstrekt kansloos op de baan. Niet zozeer qua racen, maar meer qua sportiviteit.

Maar er is gelukkig meer dan dat, want naast dat je online kunt racen met je clubleden tegen willekeurige individuen of clubs, kan je ook de uitdaging aangaan. Als jij op een bepaald circuit een hele scherpe tijd hebt geplaatst, dan kan je hier een uitdaging van versturen naar bepaalde personen of clubs. Het is dan aan hen om jouw uitdaging te verbreken en dat kan behoorlijk competitief worden. Zo hebben we in de tijd dat het nog enigszins werkte op de servers resultaten gezien van uitdagingen waarbij het verschil tussen de eerste vijf racers zeer minimaal was – minder dan twee seconden zelfs.

Ook kun je natuurlijk uitdagingen aangaan en proberen bovenaan te eindigen, wat natuurlijk goed is voor je persoonlijke eer. Ondertussen scoor je volop punten en die tellen weer mee voor je clublevel, dus alles wat je doet in de game, heeft een positief effect voor ofwel jezelf ofwel je club. Dat komt allemaal voort uit de filosofie dat Driveclub draait om het racen en niet de poespas eromheen. Je zult alles tijdens het racen moeten verdienen of verkrijgen en dat maakt het tot een tof geheel. Het racen is ook echt een plezier in Driveclub en het sociale aspect is een mooie extra die het doet onderscheiden van de rest.

Een plezier om te racen, maar…

Als we kijken wat Driveclub allemaal te bieden heeft in de vorm van content, is het een mooie gevarieerde racer. Het clubaspect weet echt wat toe te voegen aan het geheel, maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan, waar we zo nog even dieper op ingaan. Het racen zelf is in ieder geval een plezierige mix tussen arcade en realisme, waarbij iedere auto weer net een tikkeltje anders rijdt dan de ander. Op de game zelf valt wat het racen betreft dan ook niet echt veel aan te merken, maar er zijn wel een aantal andere factoren die flink kunnen storen tijdens het racen. Zo is de AI lang niet altijd even denderend en hebben ze nogal snel de neiging om tegen je aan te rijden.

Dat kan natuurlijk gebeuren, maar aangezien je strafpunten krijgt voor botsingen, kan dat wel eens averechts werken. Laat dat nu net het geval zijn, want als een tegenstander tegen je aan rijdt, dan worden er bij jou punten in mindering gebracht. Beetje kromme situatie, want ja je moet rekening houden met elkaar, maar de game neigt een beetje naar een situatie waarbij je rekening moet houden met anderen die dat andersom niet doen. Ook heeft de AI nog wel eens de neiging om te remmen in bochten waar dat helemaal niet hoeft. Als jij dan in de slipstream zit en de voorligger trapt ineens zonder reden op z’n rem, dan krijg je niet alleen strafpunten, maar ook nog eens een tijdstraf waarbij je voor korte duur op een lager tempo rijdt.

Nog bonter is dat als jij voor een auto rijdt en vol op je rem gaat voor een haarspeldbocht, en de AI let niet op waardoor ze jou rammen, je sporadisch ook nog weleens een penalty wil krijgen. Beetje jammer, want dat kan in heftige races erg frustrerend zijn. Een ander vrij irritant aspect is dat als je naast de baan terecht komt er elke keer een timer gaat teruglopen van 3 naar 0 en zodra de 0 is bereikt word je op de baan gereset. Maar bij races op hoog tempo wil je nog weleens de tijd nodig hebben om je fout – al dan niet door de AI veroorzaakt – te corrigeren en dan zit je allesbehalve te wachten op een reset.

Onvolledig

De AI is op zich prima, wat wil zeggen dat ze zich anticiperen op de race, maar desondanks wil het nog wel eens rare fratsen uithalen. Daarbij is het penaltysysteem en het in mindering brengen van punten simpelweg wat slordig, want niets is zo irritant dan bestraft worden op een fout die een ander maakt – zeker als de AI bij grove fouten geen straf krijgt. Dat is niet het enige punt van kritiek, want ook is het opmerkelijk dat bijvoorbeeld het dynamische weer niet bij de launch – en nu nog steeds niet – aanwezig is. Een game die 10 maanden wordt uitgesteld, daar mag je toch wel op z’n minst van verwachten dat deze compleet is.

Dan te bedenken dat de game een waardeloze start heeft gehad en ook nu nog niet werkt zoals dat het moet werken en dat kan weleens de nagel in de doodskist van Driveclub zijn. Jammer, want dat verdient het idee achter de game niet. We hebben ruim vier weken met de review gewacht om de laatste dingen goed te kunnen testen, maar dat het nu nog steeds niet helemaal werkt zoals dat het moet werken, is volstrekt schandalig. Zeker als je de tien maanden uitstel erin meetelt. Het is gewoon bizar dat je na zoveel maanden uitstel je zaken nog steeds niet op orde hebt en als er dan ook nog elementen, zoals het dynamische weer, ontbreken, dan is dat een bijzonder rommelig en knullig. Het is zonde dat het zo is gelopen, want de game is in de kern een meer dan vermakelijke titel.

Conclusie:

Driveclub is een racegame met veel potentie tot een mooie franchise, maar dat is teniet gedaan door alle problemen. We hebben Evolution Studios tijd gegund het op te lossen, maar nu vier weken later werkt nog steeds niet alles en ontbreken er nog steeds bepaalde aspecten (uitdagingen en dynamisch weer). Eeuwig zonde. Buiten deze zaken om is Driveclub helemaal geen slechte game, want de tracks en auto’s zien er oogverblindend uit en ook met de hoeveelheid content kan je lang vooruit. De manier van spelen is daarbij erg tof, wat te danken is aan de opdrachten in races tijdens de tour. Daarnaast is het clubaspect leuk opgezet dankzij face-offs, het online racen en uitdagingen (mits het werkt). Het penaltysysteem en de puntenaftrek is dan helaas een beetje gaar, want dat werkt niet goed. Driveclub wordt geplaagd door problemen en dat is jammer, want als alles goed zou werken, is het een prima racegame.

Pluspunten

  • Doelstellingen tijdens races in tourmodus
  • Snelheidsgevoel
  • Visueel prachtig
  • Afwisselende tracks
  • Uitdagingen en races tussen clubs

Minpunten

  • AI wil nog weleens gek doen
  • Penaltysysteem is bagger
  • Puntenaftrek als de AI een botsing veroorzaakt
  • Langdurige online problemen
  • Missende content