Gespeeld: Pro Evolution Soccer 2015 – Konami is ieder jaar altijd vrij consistent wat betreft de releasedatum van Pro Evolution Soccer 2015, maar dit jaar laten ze dat varen om de ontwikkelaars meer tijd te geven. Een goed idee, want hiermee kan de game alleen maar beter worden en we kijken dan ook reikhalzend uit naar de definitieve versie van Pro Evolution Soccer 2015. Voordat het zover is blikken we eerst nog even vooruit met een previewversie van de game, die we zowel op de PlayStation 3 als PlayStation 4 hebben gespeeld.

Op ons gemak spelen

Eerder dit jaar speelden we Pro Evolution Soccer 2015 al op de E3 en Gamescom en de game liet toen vooral een erg goede indruk achter. Maar een kwartier of half uur spelen is natuurlijk allesbehalve genoeg om daadwerkelijk goed in te schatten of Konami op de juiste weg is. Uiteraard geeft het een meer dan uitstekende indicatie van wat je kan verwachten en deze eerste indicatie was erg fijn. De speelsessie die we hebben gehad waren keer op keer positief en deze ervaring werd door meerdere redactieleden gedeeld.

Een preview versie is gelukkig een stuk uitgebreider en dat gaf ons de gelegenheid om eens op ons gemak met de game aan de slag te gaan. Wederom zijn we erg positief, maar er is wel een belangrijk ding dat even gezegd moet worden en dat zit hem vooral in de verschillen tussen de PlayStation 3 en 4 versies. Voordat we daar dieper op ingaan eerst even onze ervaring die we hadden en wat ons doet zeggen dat de game op de juiste weg is, dat is immers wel een uitspraak die we moeten onderbouwen met argumenten, de reputatie van de franchise is immers wat wisselvallig.

Hoog tempo, sterke animaties en fijn spel

Het speltempo ligt in deze PES relatief hoog en dat weet op een goede manier uit te pakken, want doordat de spelers ook snel reageren op de situatie blijf je lekker vlot doorspelen. Het gevolg hiervan is weer dat de bal heen en weer gaat en dat elke situatie weer anders is, want de AI is eigenlijk best sterk te noemen. Sterker nog, het anticipeert goed op wat jij doet, probeert gaten dicht te lopen en ook willen ze geregeld net een been voor een steekbal zetten waardoor deze niet aankomt bij het beoogde doel.

Daarnaast zijn de animaties in de game een stuk beter, waardoor duels nu echt natuurlijk ogen. Spelers rennen, botsen en duwen tegen elkaar en geen enkele keer hebben we gezien dat ze dwars door elkaar heen gingen. Ofwel, virtueel zijn het echt objecten en dat brengt toch wat meer dynamiek in de gameplay. Daarbij kun je met kruisje druk zetten op de tegenstander en als je het goed weet te timen kan je met dubbel drukken net je been wat verder uitsteken en daarmee een pass voorkomen dat eventueel kan resulteren in balbezit.

De basis gameplay werkt prima, maar ook de onderliggende laag met secundaire mogelijkheden weet zich prima te bewerkstelligen in de game. Nu is dat op zich niet heel bijzonder, want dat hadden de voorgaande delen immers ook al, maar wat mij nu eigenlijk vooral opvalt is dat het allemaal wat soepeler en natuurlijker gaat. Juist dat natuurlijke weet het nodige toe te voegen, want dat komt de authenticiteit natuurlijk ten goede. Maar we moeten ook kritisch zijn, want tijdens het spelen merkten we dat de scheidsrechter nog weleens rare beslissingen maakt. Fluiten voor buitenspel dat geen buitenspel is en een cornerbal niet geven is eigenlijk vrij ongebruikelijk in een voetbalgame en de vraag is een beetje of dat door de AI komt of dat met opzet is gedaan. Een echte scheidsrechter wil immers ook nog weleens fouten maken.

De verschillen, pfoe…

Qua gameplay lijkt de game op beide PlayStation platformen prima uit de voeten te kunnen, maar wel is hierbij de PlayStation 4 versie superieur. De animaties ogen vele malen beter tegenover het regelmatig houterige schouwspel op de PlayStation 3. Ook oogt het geheel veel vloeiender op de PlayStation 4, maar dat is natuurlijk te danken aan de kracht. Toch merkten we ook hier nog even een kritisch punt, want waar de game op de PlayStation 4 als een zonnetje gaat heeft de PlayStation 3 versie serieus lange laadtijden en dat loopt soms zelfs op tot een minuut.

Maar, kanttekening hierbij is wel dat het hier debug versies (testversies) betrof en dat kan natuurlijk in het eindproduct gefixt zijn. Toch is het wel een punt van zorgen en het trage aspect zit niet alleen in de laadtijden, ook de menu’s zijn allesbehalve snel. Niet snel functionerende menu’s zijn strontvervelend en we zullen straks zien hoe dat uitpakt. Een ander punt van kritiek is dat het op de PlayStation 3 visueel bijzonder matig is. De spelers herken je en dat is een positief punt, maar de rest is eigenlijk een lelijke bende met het publiek die allemaal dezelfde animaties hebben en er hetzelfde (niet) uitzien. De PlayStation 4 versie heeft daar nauwelijks tot geen last van dus het is nogal verschillend van elkaar.

Voorlopige conclusie:

Pro Evolution Soccer 2015 hebben we op beide platformen gespeeld en de gameplay lijkt vooral grote stappen vooruit te hebben gemaakt. De PlayStation 4 versie is daarbij op basis van een paar uur spelen echt een heerlijke voetbalgame, maar of dat ook op langere termijn is gaan we de komende weken ondervinden. De PlayStation 3 versie is het kleinere broertje van en ook die speelt lekker weg, maar heeft nog wel met technische issues als tergend lange laadtijden, trage menu’s en zeer matige graphics evenals houterige animaties te maken. In dat opzicht ontstaat ook de indruk dat de PlayStation 4 versie echt vanaf de grond af aan is opgebouwd en de PlayStation 3 versie meer een evolutie is op de voorgaande delen. In de loop van november mag je ons definitieve oordeel verwachten.