Review: Grand Theft Auto V (PS4) – Het is alweer iets meer dan een jaar geleden toen Grand Theft Auto V uitkwam op de PS3. GTA V pushte destijds het laatste leven wat de PS3 nog in zich had tot de max, wat ervoor zorgde dat de game er eigenlijk ontzettend goed uitzag op de PS3. Dit had alleen wel zo zijn nadeel, want de framerate op de PS3 was nou niet bepaald iets om vrolijk van te worden met af en toe flinke dips. Stiekem werkte Rockstar ook aan een PS4-versie en die ligt morgen dan eindelijk in de winkels. Wij hebben al heel wat uren door mogen brengen met GTA V en dus is het tijd voor een review waarin we gaan kijken naar de verschillen, technische verbeteringen en toevoegingen ten opzichte van de PS3-versie.

Een geweldige game

In onze PS3 review kon je al lezen hoe enthousiast wij waren over GTA V, alsook over GTA: Online in deze review. De PS4-versie brengt geen nieuwe verhaallijn met zich mee of andere ingrijpende veranderingen in het bestaande verhaal. Mocht je interesse hebben in de avonturen van Michael, Trevor en Franklin dan is onze eerdere review gewoon nog van toepassing. In deze review gaan we vooral kijken naar wat er nieuw is bovenop de PS3-versie. GTA V is namelijk nog steeds die geweldige game met een intrigerende verhaallijn die je door de hele game weet te boeien. Het switchen van personages, ronddolen in de stad, alles wat in de PS3-versie zit, het zit ook in de PS4-versie. Maar er is meer…

First-person modus

Dit is de allereerste GTA waarin het mogelijk is om in first-person modus aan de slag te gaan. Dit speelperspectief zat niet in de PS3-versie van de game en is geheel nieuw in deze PS4-versie. Ook heeft Rockstar gemeld de PS3-versie niet te patchen met first-person, omdat dit simpelweg technisch niet haalbaar is op de PS3. De game laat je op de PS4 kiezen om in de welbekende third-person modus te spelen of in de first-person modus. Dit switchen gebeurd eigenlijk geheel vlekkeloos en instant, namelijk door een simpele druk op het touchpad van je ‘DualShock 4’-controller. Nu is het niet zo dat de first-person modus een simpele cameraperspectief wijziging is, te vergelijken met de in voertuigen beschikbare ‘bumper-view’, zoals in de PS3-versie van GTA V. De modus strekt namelijk veel en veel verder dan dat, zo zie je bijvoorbeeld bij het jatten van een stilstaande auto dat de kabeltjes doorgeknipt worden. Daarnaast heb je werkende snelheidsmeters en zie je in elke auto een hele andere dashboard. Ook de cockpit van straaljagers, helikopters en andere vliegtuigen alsook de bestuurpanelen van boten zijn in beeld gebracht.

Cockpit-view is uiteraard leuk, maar het nog gaat verder. Zo kun je ook ter voet en alle missies in first-person modus spelen wat echt een hele belevenis met zich meebrengt. Laten we beginnen met de combat, nu dit in first-person modus mogelijk is krijg je een beetje dat Far Cry en Call of Duty gevoel, alleen dan in een echte open en levendige stad. Steek je iemand neer met een mes, dan zie je dit up close gebeuren en dat zorgt er ook voor dat de actie vele malen bruter is dan in third-person. Ook een simpele vuistslag heeft veel meer impact in first-person en komt daarmee veel indrukwekkender over.

Geweren kun je in GTA uitrusten met bijvoorbeeld een red dot sight, iets wat in third-person eigenlijk helemaal niet tot zijn recht komt, maar in first-person, wow. Je richt veel beter, de actie is intenser en er is zelfs een quick-button voor het gooien van granaten. Ook kun je de controls voor de first-person modus uitgebreid aanpassen, zodat je een schema hebt die het beste bij jou past. Eventueel afhankelijk van welke shooters je gewend bent, bijvoorbeeld Call of Duty of Killzone. Je hebt twee richt mogelijkheden, of je houdt het wapen recht voor je neus en richt door iron sight of een red dot sight, of je schiet wat ‘losser’ door niet perfect te richten. Wanneer je echt door je vizier gaat richten is het alsof je een volwaardige shooter speelt. De animaties zijn er op aangepast en het geheel is eigenlijk zo ontzettend realistisch en perfect uitgewerkt dat Rockstar daar echt een flinke schouderklop voor verdient.

Richt sensitiviteit, field of view, camera modus, alles is aanpasbaar in de perspectieven waarmee je speelt. Rockstar heeft de first-person modus behoorlijk serieus genomen en dat merk je en zie je er ook aan af. De animaties die je in first-person ziet voor het klimmen, stelen van auto’s, in auto’s gaan, je parachute gebruiken, schieten, herladen, ze zijn allemaal nieuw in de game. Het is tot in de puntjes uitgewerkt en het is eigenlijk of je GTA nooit anders gespeeld hebt, heel vet.

Gebruik je bijvoorbeeld je telefoon in first-person modus, dan wordt er niet een simpele pop-up rechtsonderin in beeld gebracht, nee, de telefoon is helemaal geïntegreerd in de wereld. Je ziet je personage de telefoon besturen en aanraken en dat maakt het zo onwijs realistisch. Ook het springen is voorzien van animaties zodat je niet alle kanten opzwiept met je camera, je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of overal is wel aan gedacht. Dit moet uiteraard ook als je een first-person game maakt. Je denkt dan aan al deze animaties, maar het feit dat een game die als third-person game begonnen is, een first-person perspectief zo ontzettend goed weet te integreren is bizar. Je krijgt het beste van twee werelden en het switchen tussen de perspectieven is geregeld met slechts één druk op de knop. Het resultaat is een compleet andere beleving.

Mocht je snel misselijk worden van bijvoorbeeld doodgaan of een combat roll, dan kun je in de instellingen deze animaties minder intens maken en ervoor zorgen dat je dit in third-person ziet gebeuren. Wil je liever schuilen in third-person dan in first-person? Ook daar is een optie voor, zelfs het bewegen van het hoofd tijdens joggen kun je uit of aanzetten. Al met al heeft Rockstar deze game op fenomenale wijze uitgebreid door de first-person modus toe te voegen en ook goed uit te werken. De game is zowel in first-person modus als in third-person modus tot in de puntjes toe geperfectioneerd en dat is uniek te noemen.

Heel veel nieuwe toevoegingen

Het toevoegen van de first-person modus is niet het enige wat Rockstar gedaan heeft met deze PlayStation 4 editie van Grand Theft Auto V. Zo zijn er ruim 150 nieuwe tracks toegevoegd aan de game alsook een nieuwe radio talkshow ingesproken door Danny McBride. Deze geniale acteur is bekend van onder andere Eastbound & Down, waarin hij de fantastische rol van Kenney Powers vervult. Het veranderen van radio-stations is nu ook naar het touchpad gebracht (evenals switchen van wapen) en je kunt met een simpele veeg de radio veranderen. Ook zie je het radiostation terug in je auto in first-person modus.

Dat is niet het enige waar Rockstar gebruik van heeft gemaakt met de DualShock 4, zo zal je lightbar anticiperen op de gameplay. Word je achterna gezeten door de politie? Dan zal je rode/blauwe lampen te zien krijgen in je controller en wanneer iemand je opbelt, dan komt de conversatie van de andere speler uit de ingebouwde speaker in je controller. Dit soort kleine dingetjes zijn echt heel tof en laten zien dat Rockstar aan alles gedacht heeft, tot in detail. Ook hoor je de radio van de politie door je DualShock 4 heen en het effect wat dat geeft is zo onwijs gaaf, het geeft je het gevoel alsof je er middenin zit.

Alle patches die zijn uitgebracht zijn ook verwerkt in de game, evenals content uit de 11 GTA: Online updates, die ook verwerkt zijn in de story modus. Dit houdt in dat je toegang krijgt tot 29 nieuwe wagens en 12 nieuwe wapens. Ook is het quick GPS-menu uit GTA: Online nu in de story modus verwerkt, zodat je gemakkelijker GPS-punten kunt plaatsen om naartoe te navigeren. Wat ik ook een hele toffe toevoeging vind is de uitwerking van een drive-by shooting, zo kun je nu duiken in je auto en is het schieten verbeterd zodat je onafhankelijk van elkaar kunt schieten en rijden.

Uiteraard werkt de game niet alleen met DualShock 4 features, maar ook met unieke PS4-features, zoals Remote-play. We hebben dit getest en jongens toch, de game bestuurt heerlijk op een PS Vita. De besturing lijkt wel zo doordacht in de game dat het oppakken van je PS Vita om verder te spelen geen enkel struikelblok kent.

Rockstar zou Rockstar niet zijn als ze ook hier en daar er wat extra missies in stoppen, dit is dan ook gebeurd. Zo zijn er nieuwe race uitdagingen waarin je de Imponte Duke O’Death kunt vrijspelen en kan Michael een moord á la L.A. Noire stijl oplossen. Door verschillende cluedo-achtige hints bij elkaar te leggen speel je filters vrij, zodat je de game kan spelen in een maar al te grimmige sfeertje. Totale mayhem aanrichten op de snelweg van Los Santos is nu mogelijk met een enorme Monster Truck, de Cheval Marshall. Tel daar ook nog eens nieuwe foto missies bij op voor wildlife, een hele toffe Rail Gun met Ammu-Nation uitdagingen, stock car races en graffiti missies die een knipoog bevatten naar Banksy, en je hebt weer genoeg content om te ontdekken.

Grafisch zo enorm verbeterd, je blijft je verbazen

De tweede voornaamste reden dat men straks opnieuw met GTA V aan de slag wil is naast de toevoeging van de first-person modus natuurlijk de graphics. Alhoewel de game er op de PS3 al erg goed uitzag, kampte het toch met flinke framedrops en was het hier en daar toch een beetje ‘mweh’. Vergeet dit. Nu. Meteen. Want wow, wat ziet deze game er onwijs goed uit op de PS4, holy shit. De draw distance, de scherpheid van de textures, de stabiele framerate, schaduwen, lichteffecten, wat is dit mooi. Dat eerste moment wanneer je in een vliegtuig of heli klimt en ’s nachts al die lampjes in Los Santos ziet branden van auto’s, gebouwen en meer, dit is ‘next-gen’. Dit is Rockstar die met GTA gewoon even de lat torenhoog legt voor open-wereld games.

De auto’s zien er om te beginnen bijvoorbeeld veel mooier uit, er is reflectie zichtbaar, er is meer detail en je kan het eigenlijk vergelijken met een auto uit Gran Turismo 6 voor de PS3, alleen dan nog iets scherper. De wereld is ook nog eens veel dynamischer met bomen die bewegen met de wind, kleding wat wappert terwijl je rent, maar ook water wat er zo ontzettend goed uitziet. De weerseffecten hebben ook veel meer impact met bijvoorbeeld regen en plassen water op de straat wat er stukken beter uitziet. Het zorgt voor een levendigere wereld die nu veel meer tot zijn recht komt dan op de PS3.

Ook zie je meer technische verbeteringen op het vlak van verkeer, voetgangers en ook interactie met de wereld. Neem bijvoorbeeld een missie waarin je een huis moet slopen met een trekkabel. Het instorten hiervan wordt zoveel beter weergegeven op de PS4 dan op de PS3. Dit is natuurlijk allemaal niet zo gek als je kijkt naar de kracht van beide consoles, maar het laat zien dat Rockstar echt heel veel moeite heeft gedaan in plaats van een simpele texture upgrade. Nergens heb je het idee van “dit is niet zo goed geoptimaliseerd”, het is gewoon alsof de game gemaakt is voor de PS4. Het gras, de bomen, de gebouwen, alles kent zoveel meer detail en dat maakt Los Santos echt zo’n prachtige plek. Het zit hem in zoveel kleine dingetjes, zoals bloed, vuurvliegjes in de swamps, de lampjes op het dashboard van je auto in first-person modus, het is gewoon teveel om op te noemen. Eén ding is zeker, Rockstar heeft eigenlijk de beste ‘remastered’-editie uitgebracht op de PS4, ooit. De kans dat iedere aanstormende ‘remastered’-edtie van welke game dan ook dit gaat overtreffen is nihil. Wat eigenlijk echt uniek is voor de franchise, aangezien ze bij Rockstar met GTA nooit echt de lat erg hoog hebben gelegd op grafisch vlak. Dat is deze keer met Grand Theft Auto V wel anders. De game blinkt namelijk daadwerkelijk uit met graphics en is juist één van de mooiste games die je kunt kopen voor de PS4.

Alles wat ik ooit aan kon merken op GTA V is weggenomen, de diversiteit van de auto’s ligt vele malen hoger, de kartelrandjes zijn weg, je kijkt nóg verder de wereld in dan op de PS3. Er is eigenlijk maar één juist woord voor, het is simpelweg adembenemend. Rockstar is tot het uiterste gegaan om zoveel mogelijk uit de PS4 te halen en dat loont zich, het resultaat is een game die zowel qua content als qua graphics gewoon tot de absolute top behoort.

Wat een game

Nu je tot zover de review hebt gelezen van Grand Theft Auto V moet je haast wel net zo enthousiast zijn als ik dat ben. Dan focussen we ons in deze review eigenlijk voornamelijk op de toevoegingen en verbeteringen, maar GTA V voor de PS4 is zoveel meer dan dat. De game is zo immens groots, er is zoveel te doen, een ook de geweldige verhaallijn weet mij voor de tweede keer weer te boeien. Dit is een game die gewoon alles heeft, een volwaardige racer, third-person action game, first-person shooter, straaljagers, vliegtuigen met complete cockpits, uitbreidbare wapens en geweldige control lay-outs die dit tot heuse first-person shooter maken. GTA V heeft echt voor ieder wat wils en is gewoon, ondanks dat het een remastered editie is, de topper van het jaar. Dit is dé game die iedereen in huis moet halen en als je teleurgesteld raakt door GTA V, dan zal dat vrij bijzonder zijn. Ik heb heel veel moeite met het bedenken van wat je nog meer zou kunnen wensen van een game als dit, maar het lukt me gewoon niet. Dat maakt GTA V eigenlijk tot de perfecte game, omdat het elke gamer aan weet te spreken en omdat het zo’n torenhoge replaywaarde heeft dankzij GTA: Online en natuurlijk het heerlijke rondkloten in de open-wereld van de immens grote stad Los Santos. GTA V is een game die daarmee op de PS4 het dichtste bij perfectie komt.

GTA: Online in een aparte review en het cijfer
Net als bij de vorige editie van GTA V zullen we ook GTA: Online in een aparte review behandelen. Het zou niet evenwichtig zijn als we geen eenheid aanhouden door ook nu met de PS4-editie de online modus apart te beoordelen. Deze review richt zich puur op de singleplayer ervaringen. Ook neemt deze PS4-editie al ons commentaar op de PS3-versie weg en daarom hebben we besloten de 9.5 die de game op de PS3 kreeg te verhogen naar een prachtige en dubbeldik verdiende 10.0. Het kritiek wat ik had in de vorige review, en ook de reden van de 9.5 destijds, waren de lage framerate en slechte anti-aliasing. Dit is opgelost, finito, de game werkt vlekkeloos en ziet er zo prachtig uit dat ik het niet eens in mijn hoofd haal om negatief te zijn over de graphics. Kritiek wat ik wel af en toe al lees is dat men het jammer vindt dat er geen extra missies aan de verhaallijn zijn toegevoegd. Dit is alleen niet waar je naar moet kijken. Ik heb puur gekeken op wat de game wel is en dat is echt een subliem entertainment product.

Extra verhaallijnen, zoals met GTA IV, die komen wel, daar twijfel ik niet aan. Rockstar legt hiermee een fundering neer op de PS4 waar je u tegen zegt. Het is nu rendabeler om een extra verhaallijn uit te brengen aangezien de PS4 straks in menig huiskamer de PS3 gaat vervangen, wat nu eigenlijk al gebeurd. GTA: Online wordt nieuw leven in geblazen en zal massaal gaan worden gespeeld op de PS4, daar ben ik zeker van. De online service is nu geperfectioneerd, volwassener geworden en gewoon veel leuker om te spelen op de PS4 dankzij alle genoemde toevoegingen in deze review. First-person gaat bijvoorbeeld team deathmatch gevechten een compleet nieuwe beleving geven, de host kan bijvoorbeeld zelf instellen in welk perspectief de game gespeeld wordt of zelfs dat het allebei mogelijk is. Het uitbrengen van deze game op de PS4 is gewoon zo doordacht en zo slim gedaan, dat ik niets anders dan lof kan spreken over deze geweldige game.

Grand Theft Auto V is de allerbeste remastered editie die de PS4 ooit gezien heeft en waarschijnlijk zal dit ook zo blijven. Zelden maak je mee dat in een game zoveel aandacht is besteed aan detail dat het bijna eng wordt als je ziet waar allemaal aan gedacht is. Het toevoegen van de first-person modus is niet zomaar een simpele stap geweest, het is een perfect uitgewerkte toevoeging die zijn weerga niet kent. GTA V is de ultieme game voor elke PS4-bezitter en zal je op geen enkel vlak gaan teleurstellen, grafisch perfect, speelervaring perfect, online modus geperfectioneerd en veel volwassener geworden sinds de release op PS3, veel nieuwe content; dit is dé game van het jaar!

• GTA zoals nooit tevoren met drie personages én first-person modus
  • Volwaardige shooter, vlieg simulator en racegame in één
  • Grafisch perfect, stabiele framerate, prachtige anti-aliasing en een draw-distance waar je u tegen zegt